Traditionele media: onderschat ze niet
Bedrijven en organisaties die campagne voeren met traditionele media mogen nog steeds rekenen op goede mogelijkheden en een uitstekend resultaat. Gek genoeg echter zit er een groot verschil tussen perceptie en de werkelijkheid wat betreft de impact en invloed van traditionele mediakanalen. Een recent gehouden Brits onderzoek van Radiocentre en Ebiquity toont dit aan en laat zien waarom traditionele media niet mogen worden onderschat.
En dat is een mooie steun in de rug van bedrijven die (nog steeds) investeren in gedrukte media en geloof hebben in het adverteren in kranten, magazines, radio en TV. Want, zo blijkt uit het onderzoek, onderschatten marketeers nog te vaak de impact van traditionele mediakanalen. Als dus gekozen wordt voor een marketing- of reclamecampagne, hoeven online media niet per definitie de voorkeur te krijgen. Want traditionele media zijn namelijk nog steeds van grotere waarde en dat wordt wel eens vergeten. Radio en print scoren significant hoger dan adverteerders en mediabureaus verwachten, als het gaat om de merkbouw via reclamecampagnes, terwijl digitale media, zoals video en social media, juist overschat worden.
Papier verduurzaamt klantrelatie en doet omzet groeien
Adjo Poorter, managing director en eigenaar van Adformix uit Alkmaar zegt hierover, in een artikel van Bas Vlugt in AdformixB2BTijdschriftenVakmedia: ,,Adverteerders stapten de afgelopen jaren massaal over op digitaal, want dat wordt gezien als hip, opwindend en nieuw. Digitaal maakt het bovendien makkelijker dan ooit om klanten en prospects direct te marketen. Er is veel geïnvesteerd in onder andere adtech en de bijbehorende, veelal op de korte termijn gerichte marketingstrategie. Dit ging ten koste van kwalitatief hoogwaardige printmagazines. Terwijl printmedia nog steeds ouderwets goed scoren, zeker ook op het cruciale terrein van brand awareness. Daarnaast blijken klanten printmagazines structureel te blijven lezen voor inspiratie en voorselectie. Om van daaruit de weg naar aanvullende informatie online te volgen.''
's Werelds grootste mediabureaus, Group M, vindt dat adverteerders magazines zwaar hebben ondergewaardeerd. Het noemt de sterk dalende reclamebestedingen in magazines niet in het belang van adverteerders. Het mediabureau voorspelt een hernieuwde waardering van magazines. Adverteerders zijn op zoek naar vertrouwen, wat ze in overvloed kunnen vinden bij de traditionele magazines. Dit wordt gestaafd door de jaarlijkse vertrouwensbarometer van Edelman, een toonaangevend internationaal communicatie en marketingbureau, waaruit blijkt dat het vertrouwen in traditionele media 13 procent is gestegen.
Bron: Deze tekst is grotendeels gebaseerd op publicaties van respectievelijk Karin Thybaut van Marketingfacts en Bas Vlugt van AdformixB2BTijdschriftenVakmedia.