Logo regioalkmaarmagazine.nl
regioalkmaarmagazine

Uitgeverij bestaat 40 jaar

Rodi Media klaar voor haar tweede jeugd Er bestaat veel symboliek rondom een 40e levensjaar. Veel van die symboliek is gebaseerd op het idee dat na je 40e het leven opnieuw of pas echt begint. Grappig genoeg past dat op dit moment zomaar heel goed bij het jubilerende Rodi Media. Want terwijl de goegemeente denkt dat online de heilige graal is, laat Rodi als geen ander zien dat offline communicatie nog springlevend is en voldoende basis biedt voor een gezonde tweede jeugd.

Wekelijks rollen er bij Rodi Media zo'n 900.000 huis-aan-huisbladen van de persen. Verdeeld over diverse titels heeft de uitgeverij daarmee een bereik van ruim 1,2 miljoen consumenten binnen hun verspreidingsgebied Noord-Holland. Maar om het bedrijf louter een 'krantenspecialist' te noemen, is te kort door de bocht. Want Rodi Media is in 40 jaar tijd uitgegroeid tot een allround printmediabedrijf dat met hun publicaties voorziet in een brede offline communicatiebehoefte. Of dat nu lokaal, regionaal, doelgroepgericht of huis-aan-huis is. Tevens weet Rodi Media de lezers ook online te bereiken via www.rodi.nl.

,,Onze insteek is om inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties met elkaar te verbinden, zegt Eric Kooij, commercieel directeur bij Rodi Media. ,,En ondanks de sterke opkomst van online media blijven we geloven in de kracht van onze kranten, bladen en magazines. Daarin hebben we ons wel bewezen. We zijn bovendien een zelfstandig en gezond familiebedrijf met een hoge betrokkenheid bij de regio waarin we werken. Logisch dat we ons daarom graag verbinden aan tal van maatschappelijke initiatieven. Zo zijn we bijvoorbeeld mediapartner van AZ , partner van het KWF en betrokken bij De Waaier.''

Drie pijlers

Rodi Media kent drie pijlers: een uitgeverij, drukkerij en verspreidorganisatie. Dat biedt vele mogelijkheden. Kooij: ,,We zijn gespecialiseerd in printmedia, maar leunen daarbij zeker niet op een poot. Het is een mix van eigen kranten, specials en folders die we zowel in opdracht maken als voor eigen rekening. We hebben die mogelijkheden, omdat we een eigen redactieteam hebben en goede media-adviseurs die ons brede netwerk aan klanten altijd gepast en gericht kunnen adviseren. Omdat we eveneens verspreiding aanbieden, hebben we dus alles in eigen hand.''

Een groot deel van de uitgaves van Rodi Media is gericht op de consument, maar het zakelijke netwerk is de laatste jaren sterk gegroeid. Rodi Media heeft binnen de zakelijke markt een stevige positie veroverd. Met de twee exclusieve glossy's, Noord-Hollandse Zakenvrouwen en Zakenmannen, en nhzaken is Rodi Media in dat segment goed vertegenwoordigd. Onlangs is daar een mooie titel aan toegevoegd: Het Regio Alkmaar Magazine, het enige business-to-businessmagazine in de regio Alkmaar.

,,Het was een bewuste keus om dit blad aan het portfolio toe te voegen'', vervolgt Kooij. ,,Het Regio Alkmaar Magazine is een prachtig en herkenbaar businessblad met een rijke historie dat uitstekend bij ons past. Met nhzaken en de glossy's NH Zakenvrouwen en NH Zakenmannen hebben we namelijk al een sterke connectie met het bedrijfsleven in de regio. Het Regio Alkmaar Magazine is daarop een waardevolle aanvulling. Commercieel gezien kunnen we met dit blad stappen maken. Door deze aanvulling kunnen adverteerders interessante combinaties maken en zo een groter bereik realiseren. Het is dan ook onze ambitie het magazine naar een volgend level te tillen, in samenwerking met alle betrokken partijen en met respect voor de footprint van dit blad. In ieder geval is het streven het blad dikker te maken, dus meer pagina's, en actiever te promoten binnen het regionale bedrijfsleven. Want in deze tijd van online media wordt dit papieren magazine nog steeds goed gelezen en heeft dus veel potentie.''

Andere regio's

Het Regio Alkmaar Magazine zag in 1992 het levenslicht. Het was een initiatief van de Kamer van Koophandel en de gemeenten Heerhugowaard, Alkmaar en Langedijk. Het doel van het blad was de regio Alkmaar als aantrekkelijk woon- en werkgebied te presenteren. Daarnaast was het een lobbyinstrument richting provinciale bestuurders om de regio blijvend op de kaart te zetten. Daarin was het een spreekbuis van zowel bestuurders als ondernemers. Die grondslag is inmiddels verdwenen, maar het blad is gebleven en de format van het blad zou zomaar een veel grotere potentie kunnen hebben.

,,Zeker'', zegt Niels Ackermans, commercieel manager bij Rodi Media. ,,Dat is onze gedachte en ambitie. Er zijn in Noord-Holland meerdere sterke economische regio's. Wij denken dat er in veel van die regio's zo'n papieren magazine haalbaar is. De kracht van dit blad is haar sterke binding met het lokale bedrijfsleven. Daar ligt dan ook de focus en zien we kansen. Dus lokaal aanwezig zijn met een mooi blad voor en door ondernemers, daar zitten wat ons betreft groeimogelijkheden. De frequentie van vier keer per jaar past eveneens prima. Voor nu is onze missie het Regio Alkmaar Magazine steviger te maken. De magazinevorm blijft, want daarin is het onderscheidend. Alleen is het zaak de rendabiliteit te verhogen. Daar kan ons brede netwerk een goede ondersteuning in zijn. Alkmaar is nu eenmaal onze sterkste regio en een mooie basis om mee te starten.''

,,Het geeft bovendien aan,'' vult Kooij aan, ,,dat we vertrouwen hebben in print en dat we ons portfolio verder kunnen uitbreiden. Daar zijn we tevens op andere fronten actief in, met speciale producten voor bijvoorbeeld AZ en Alkmaar Marketing. De vraag naar dit soort unieke producties blijft en wij kunnen die vraag goed beantwoorden door onze netwerken op een slimme manier te gebruiken en te benutten. Zo vergroot je aan zowel de zakelijke als particuliere kant de mogelijkheden.''

www.rodimedia.nl

Rodi Media hecht grote waarde aan een milieuvriendelijk drukproces en laat dat zien door de structurele investeringen in duurzaamheid in de richting van CO2 neutrale productie. Zo maakt het bedrijf gebruik van revolutionaire drukpersen die garant staan voor een milieuvriendelijk productieproces, zonder vervuild afvalwater. Het papier, de inkt en inktdoeken, papiersnippers en pallets worden gerecycled. Bewuste keuzes met een ISO 14001 certificering en het keurmerk Waterless Printing als resultaat.

Afbeelding
Meer berichten