Duurzame logistiek loopt als een groene draad door Stad Alkmaar

Nieuws

Een interview met Jaap Schuurman die samen met zijn broer Nico leiding geeft aan Stad Alkmaar. Dit familiebedrijf sinds 1878 is een begrip in Nederland en ver daarbuiten.

? Heel kort: wat doet Stad Alkmaar? Lachend vertelt Jaap dat Stad Alkmaar gezien kan worden als de Calvé pindakaas in de supermarkt. Bekend, betrouwbaar, kwaliteit, maar niet sexy en met een beetje een oubollig imago. Ten onrechte want Stad Alkmaar heeft een duidelijke visie en is een trendsetter in de logistieke branche, namelijk als professionele vervoerder voor de zakelijke markt. Opdrachtgevers bieden ze verschillende logistieke oplossingen als het gaat om vervoer, opslag en distributie van goederen. Naast rechtstreeks (dedicated) vervoer en groupage vervoer, bieden we een fijnmazig distributienetwerk in Nederland als deelnemer in Distri-XL, een landelijke samenwerking van gespecialiseerde distributiebedrijven. Naast rechtstreeks vervoer is Logistiekcentrum Stad Alkmaar groot in binnenstad-, regio-, landelijke én Europese distributie.

? Transport sinds 1878, welke drastische veranderingen hebben zich in de afgelopen 137 jaar voltrokken? Ons adagium is altijd geweest: wij hebben geen klanten, de klanten hebben ons. We willen onze diensten niet ‘pushen’, maar hebben een pull strategie: tevreden klanten die via mond tot mond reclame zorgen voor nieuwe relaties. Zo werd een bedrijf in Alkmaar een paar maanden geleden klant bij ons nadat ze ontevreden waren over de diensten van een concullega en na een paar maanden verzuchtte deze klant: ‘waarom zijn we niet 25 jaar geleden met jullie in zee gegaan?’. Zo dichtbij en toch ver weg. Ons bedrijf is gestart met vervoer met boten (beurtvaartdienst) tussen Alkmaar en Amsterdam, maar door de ontwikkeling van de vrachtwagens en de wegen werd rechtstreekse belevering een feit. Het grappige is nu dat er tegenwoordig weer gekeken wordt naar oplossingen per boot. Zo is Venetië voor Jaap een inspiratiebron. Alles gaat vanuit logistieke hubs met bootjes naar het centrum en daar wordt het door een man met handkar naar de winkels etc. gebracht. Zeer duurzaam! Zo is Logistiekcentrum Stad Alkmaar ook in gesprek met het WNK om samen de binnenstaddistributie voor Alkmaar op te zetten. De Gemeente Alkmaar zou dit versneld moeten faciliteren door heel anders met bevoorradingstijden en eisen om te gaan en Jaap is daarover met ze in gesprek maar wat hem betreft mag het wel sneller gaan met als uiteindelijke doel voor de Gemeente Alkmaar om het centrum nog veel aantrekkelijker te maken. Minder vrachtwagens, duurzamer, schonere lucht, meer regionale werkgelegenheid en tegen lagere kosten; waarom niet zou je zeggen?

? Vervoer is niet perse milieuvriendelijk, hoe gaan jullie daar mee om? Duurzame logistiek loopt als een groene draad door Stad Alkmaar! In Nederland neemt men het klimaat niet zo serieus, zo blijkt ook een recente uitspraak van een rechter dat de Nederlandse regering zich onvoldoende inzet om haar klimaatdoelstellingen te halen. Logistiekcentrum Stad Alkmaar is daar een voorloper in en krijgt dit jaar nog een 2e Lean and Green Star wat verder vooral aan enkele grote bedrijven is voorbehouden. Dit is bereikt door in alle facetten van de bedrijfsvoering veranderingen door te voeren, waarvan het laten rijden van de wagens op biogas het meest in het oog springende is. Met het behalen van de tweede Star voldoet Stad Alkmaar al ruimschoots aan de klimaatdoelstellingen voor 2020. Een 5e ster betekent volledig CO2 neutraal en die doelstelling heeft Jaap het bedrijf opgelegd voor 2025. Dat klinkt ver weg, maar dat is al binnen 10 jaar en dat voor een vervoersbedrijf! Maar duurzaamheid gaat ook verder. Wij hebben al onze medewerkers in vaste dienst waar in de sector veel gewerkt wordt met (schijn)zelfstandigen, die geen sociale voorzieningen hebben, geen pensioen, etc. Op termijn wordt ons sociale stelsel zo onbetaalbaar en er is sprake van oneerlijke concurrentie. Gelukkig prijzen wij ons gelukkig met zeer gecommitteerde medewerkers, die veel meer betrokken zijn bij ons bedrijf en onze klanten waardoor we dit kostennadeel makkelijk compenseren.

? Internet: een kans of een bedreiging? Van origine zijn we een B2B bedrijf, maar door de snelle groei van internetverkopen vervoeren we ook steeds meer B2C leveringen. Er zijn de komende jaren hierdoor nog grote veranderingen te verwachten, zoals het werken met drop-points, waarbij iedere wijk een afleverdepot krijgt voor alle pakketzendingen. De traditionele visie van een gemiddeld transportbedrijf is dat naarmate er meer kilometers gemaakt worden er meer geld wordt verdiend. Maar dat denken moet op de schop. Als logistieke dienstverlener moet je voor je klanten (en het milieu) bedenken hoe we met z’n allen minder kilometers kunnen gaan maken. Samenwerking is hierin een toverwoord, maar ook de consument moet bereid zijn om soms terug te gaan naar het oude ‘normaal’. Even langs een lokaal drop-point lopen om zelf je zending op te halen, maar bijvoorbeeld ook door meer lokale producten te kopen.

? Welke veranderingen voorzie je nog meer in de nabije toekomst en hoe anticiperen jullie daarop? Het retail landschap is aan grote veranderingen onderhevig, waarbij er een integratie is tussen de fysieke en online shops. Zo zijn er nu al winkelconcepten, waarbij de klant in een echte winkel zijn keuze maakt en betaalt en waarna de goederen op de gewenste dag thuis worden bezorgd. Wij beheren de voorraden en leveren op afroep af bij de consument, precies op de afgesproken tijd!

Hoewel er ook proeven worden gedaan met (bezorging door) drones, ben ik daarvan niet zo overtuigd omdat er teveel praktische haken en ogen aan zitten. Maar op termijn zullen onze voertuigen wel gefaseerd onbemand worden, maar dan nog blijven onze kerncapaciteiten gevraagd. Wel willen we een actieve rol spelen bij het opzetten van een netwerk met drop-points en we staan ook open om uit te breiden door een eventuele overname van een collega vervoerder in Noord-Holland. De continuïteit van Logistiekcentrum Stad Alkmaar BV voor de komende generatie staat daarbij centraal.

Met een symbolische druk op de knop werd op maandag 30 oktober officieel het voorstel van Noord-Holland Noord voor een Regio Deal met het Rijk ingediend.
Regiodeal levert miljoenen op voor Noord-Holland Noord Nieuws 12 feb, 11:00
Hoe houden we de stad bereikbaar? De gemeente vraag inwoners en bedrijven om mee te denken.
Hoe houden we de stad bereikbaar? Nieuws 5 feb, 15:33
Han Kirchhoff (rechts) is de nieuwe voorzitter van de juniorkamer en volgt Lars Cramer op.
Wisseling van de wacht: JCI Alkmaar heeft nieuwe voorzitter Nieuws 1 feb, 14:38
Afbeelding
Eén brok energie op Hallo 2024! Nieuws 9 jan 2024, 16:45
Afbeelding
Hallo 2024! in beeld FOTO'S 9 jan 2024, 14:22
Afbeelding
Dijk en Waard On Stage mooie kans voor lokale bedrijven Nieuws 19 dec 2023, 10:48
Afbeelding
Glanzende carrière bij Alcmaria Schoonmaakbedrijf Nieuws 19 dec 2023, 10:44
Afbeelding
Van watertoren naar een kantoor vol techniek en charme voor CLAFIS Ingenieus Nieuws 19 dec 2023, 10:34
Afbeelding
'Verbeteringen aan de Alkmaarse ringweg zijn nodig om in de toekomst nog van A naar B te kunnen' Nieuws 19 dec 2023, 10:28
Afbeelding
VLIEG Bedrijfsmakelaars: “Mensenkennis is belangrijk in dit vak". Nieuws 19 dec 2023, 10:14
Afbeelding
BlockzApps ontwikkelt nieuw content management systeem. Nieuws 19 dec 2023, 09:58
Afbeelding
Sluit je aan bij de no-nonsense autoverhuurder van Nederland Nieuws 19 dec 2023, 09:56
Afbeelding
Dekkerautogroep: Na sleuteloverdracht direct aan het werk Nieuws 19 dec 2023, 09:44

Lees nu de laatste editie van jouw lokale Nieuwsblad

Meest gelezen