Focus op kwaliteit

Nieuws

‘Als je de laatste vijf jaar niet geleerd hebt naar je klanten te luisteren, leer je het nooit’, zegt Vincent Schouten van AlcmariA Schoonmaakbedrijf Onderhoud & Dienstverlening in Alkmaar. ‘Het was zwaar in de schoonmaakbranche, maar het bleek voor ons een fantastische tijd. Ons echte ondernemerschap kwam boven, we moesten belangrijke keuzes maken. Als dat dan succesvol uitpakt, zijn we natuurlijk trots.’

Luisteren naar je klant móet, zeker nu, stelt commercieel directeur Vincent Schouten. Hij runt AlcmariA samen met zijn zus, hoofd interne zaken José Schouten. Ook de man van José werkt er, financieel directeur Ruben Korver. ,,Het gaat vaak om details. In onze branche is het elke keer weer maatwerk’’, zegt hij. ,,Gebouwen wil ik daarom zien en voelen. Je kunt niet uitgaan van een plattegrond. En ik wil tot in detail weten wat de wensen zijn. Ook spreken we het uit dat we iemand graag als klant willen hebben. Want waarom laat je je klant dat niet voelen? Het is de passie die je overbrengt. Passie voor de klant, voor de schoonmaak en vooral voor de mensen die bij je werken.’’

Oprechte belangstelling Luisteren naar de medewerkers is voor de directie van AlcmariA minstens zo belangrijk. ,,Het is soms een kwetsbare groep, maar wij kennen hun achtergrond en ‘spreken’ hun taal, omdat we zelf zijn opgegroeid in een volksbuurt’’, zegt José Schouten. ,,We doen alles wat in onze macht ligt om ze maximaal te motiveren en trots te laten zijn op het bedrijf.’’ Om binding met hen te krijgen gaan Vincent en José daarom regelmatig op locatie bij hun medewerkers langs. ,,Niet alleen als er klachten zijn, maar ook gewoon uit oprechte belangstelling. Hoe gaat het op de locatie, hoe gaat het met henzelf, bevalt de nieuwe werkkleding, lukt het tijdens de Ramadan? Gewoon normale interesse. Onze werknemers kiezen ook zelf hun materieel. Zij moeten er tenslotte mee werken. En hebben ze nieuwe werkschoenen nodig of speciale handschoenen, voor als het kouder wordt? Dan krijgen ze direct twee paar. Dat wordt gewaardeerd.’’

Vaste medewerkers AlcmariA is gespecialiseerd in het schoonhouden van gebouwen, vloeronderhoud en glasbewassing (met eigen glazenwassers). Ook levert AlcmariA middelen en materialen. Er wordt bewust gewerkt met vaste medewerkers, geen uitzendkrachten of payroll. ,,We willen vaste gezichten op projecten. Dat willen wij, maar dat willen onze opdrachtgevers ook. Dat is voor iedereen prettiger’’, zegt Vincent Schouten. ,,Ook vanwege de criminaliteit: panden zijn steeds beter beveiligd en boefjes weten precies wanneer je waar werkt en zoeken de makkelijkste manier om binnen te komen. Met vaste mensen in dienst is dat een stuk lastiger.’’ Zelf doet AlcmariA een ID-check van medewerkers, om er zeker van te zijn dat ze met betrouwbare mensen werken. José Schouten: ,,Inmiddels zijn dat er 160, begin januari krijgen we er nog eens veertig bij door de overname van een groot project. Dus dat betekent veel verjaardagsmail sturen en regelmatig op kraamvisite gaan. Maar dat vinden wij vanzelfsprekend. Net als dat we zelf inspringen als we ergens een planningsprobleem hebben. Dan pakken we zelf de stofzuiger en gaan aan de slag.’’

Rechtenstudie AlcmariA is een echt familiebedrijf. ,,Mijn vader was loondienstwerker, maar toonde durf en zette in 1988 dit mooie bedrijf neer. Vanuit huis, in Oudorp’’, zegt Vincent Schouten. ,,Hij werkte onder meer voor de gemeente Alkmaar, die veel scholen in de stad beheerde. Later kwamen er kantoorpanden bij en strekte het werkgebied zich uit over heel Noord-Holland. De doorgroei in de schoonmaak van GGZ-instellingen gaf het bedrijf een flinke boost.’’ Vincent en José hielpen in schoolvakanties mee in het bedrijf, maar ambitie om in de sector verder te gaan hadden ze niet direct. José studeerde af in rechten, Vincent deed een poging economie te studeren. ,,Maar ik vond het op het Leidseplein leuker dan op het Weesperplein’’, zegt hij. ,,Mijn vader zag dat ik wel de potentie had om in de zaak te komen, maar dat ik daar geen gebruik van maakte. Nadat ik versneld cursussen heb gedaan, kon ik toch instappen. Net als José dat deed.’’

Vijftig scholen Toen vader Schouten vijftien jaar geleden door gezondheidsproblemen uit de running raakte, stonden Vincent en José er met z’n tweeën voor. ,,Het bedrijf stond als een huis, wij hoefden het alleen maar verder uit te bouwen. Uiteindelijk hebben we het overgenomen. Met mijn vader nog tien jaar als adviseur aan de zijlijn, maar intussen heeft hij het losgelaten’’, zegt José Schouten. ,,Inmiddels hebben we een stevig klantenbestand. Van bedrijven op de Boekelermeer, waar we zelf ook zitten, tot ver in de provincie. Via Europese aanbesteding kregen we er een aantal jaar geleden in één keer tien scholen bij in Hoorn en recent nog eens veertig in Zaandam en Alkmaar. Begin volgend jaar starten we ook in tien flats in Amsterdam Zuidoost.’’

Zwaar keurmerk Aanbesteding van schoonmaakwerkzaamheden gebeurde tot voor kort veel op prijs, maar de focus komt weer meer te liggen op kwaliteit. ,,Dat maakt de schoonmaakbranche alleen maar beter’’, vindt Vincent Schouten. ,,Zelf zijn we in het bezit van alle keurmerken, zoals ISO 9001, ISO 14001 en het keurmerk van de branchevereniging OSB, waarvoor het NEN 4400-1 certificaat vereist is. Dat bevestigt dat we betrouwbaar zijn, kwaliteit hoog in het vaandel hebben, beschikken over brede vakkennis, goed omgaan met ons personeel en netjes belasting en premies betalen. Het zware OSB Keurmerk is een goede ontwikkeling in de brancheorganisatie, à la BOVAG. Dat is wat ons betreft een goede zaak. Zo wordt in schoonmaakland het kaf van het koren gescheiden. Dat keurmerk onderstreept nog eens extra dat onze opdrachtgevers geen enkele risico’s lopen ten aanzien van niet afgedragen belastingen en premies.’’

Kernactiviteit Vincent Schouten voorziet een langzaam verder herstel in de schoonmaakmarkt. ,,Al denk ik dat er in onze branche nog wel klappen zullen vallen. Veel bedrijven hebben geen vet op het bot. Er is onder bedrijven veel verborgen armoede. Wij hebben daar altijd voor gewaakt. Eerst verdienen, dan pas besteden. Dat is ons met de paplepel ingegeven. En verder houden we ons bij onze kernactiviteit. Er zijn schoonmaakbedrijven die er een cateringtak naast starten, maar daar kiezen wij niet voor. Als je goede aandacht wilt geven, is focus nodig. Wij willen niet de grootste worden, maar wel de beste blijven.’’

Met een symbolische druk op de knop werd op maandag 30 oktober officieel het voorstel van Noord-Holland Noord voor een Regio Deal met het Rijk ingediend.
Regiodeal levert miljoenen op voor Noord-Holland Noord Nieuws 12 feb, 11:00
Hoe houden we de stad bereikbaar? De gemeente vraag inwoners en bedrijven om mee te denken.
Hoe houden we de stad bereikbaar? Nieuws 5 feb, 15:33
Han Kirchhoff (rechts) is de nieuwe voorzitter van de juniorkamer en volgt Lars Cramer op.
Wisseling van de wacht: JCI Alkmaar heeft nieuwe voorzitter Nieuws 1 feb, 14:38
Afbeelding
Eén brok energie op Hallo 2024! Nieuws 9 jan 2024, 16:45
Afbeelding
Hallo 2024! in beeld FOTO'S 9 jan 2024, 14:22
Afbeelding
Dijk en Waard On Stage mooie kans voor lokale bedrijven Nieuws 19 dec 2023, 10:48
Afbeelding
Glanzende carrière bij Alcmaria Schoonmaakbedrijf Nieuws 19 dec 2023, 10:44
Afbeelding
Van watertoren naar een kantoor vol techniek en charme voor CLAFIS Ingenieus Nieuws 19 dec 2023, 10:34
Afbeelding
'Verbeteringen aan de Alkmaarse ringweg zijn nodig om in de toekomst nog van A naar B te kunnen' Nieuws 19 dec 2023, 10:28
Afbeelding
VLIEG Bedrijfsmakelaars: “Mensenkennis is belangrijk in dit vak". Nieuws 19 dec 2023, 10:14
Afbeelding
BlockzApps ontwikkelt nieuw content management systeem. Nieuws 19 dec 2023, 09:58
Afbeelding
Sluit je aan bij de no-nonsense autoverhuurder van Nederland Nieuws 19 dec 2023, 09:56
Afbeelding
Dekkerautogroep: Na sleuteloverdracht direct aan het werk Nieuws 19 dec 2023, 09:44

Lees nu de laatste editie van jouw lokale Nieuwsblad

Meest gelezen