‘Wij zien het lezen van een tijdschrift als de ultieme ontspanning’

Nieuws

Anneke Smit-Tuijnman en haar broer Mark Tuijnman hebben beiden een uitgeverij. Anneke geeft als creatief brein leiding aan Holco Publications, uitgever van onder meer het blad ‘Penny’, het jeugdstripblad voor de paardengek. Broer Mark is directeur van Hobbit, uitgeverij van gezinskalenders en (school)agenda’s.

Hun ondernemersavontuur startte in 1976 met de uitgifte van het blad Penny. Toen ze 1982 de eerste Penny schoolagenda uitgaven, besloten ze om dit in een aparte onderneming onder te brengen en werd De Hobbit opgericht. Naast Anneke en Mark is ook zus Marian werkzaam in het bedrijf, een echt familiebedrijf dus. De Hobbit heeft inmiddels een eigen bedrijfspand betrokken op het Kerkplein, tegenover de Grote Kerk in Alkmaar.

? Penny, het tijdschrift voor de paardengek, leeft dat bij de jeugd? Anneke: ,,Het tijdschrift verschijnt tweewekelijks en wordt onder 30.000 lezers verspreid, abonnees en losse verkoop. Elk jaar willen 9.000 nieuwe paardengekken abonnee worden van de ‘Penny community’. Je kunt wel zeggen dat het leeft bij de doelgroep, die voornamelijk bestaat uit jonge meisjes van circa 8 tot en met 13 jaar. Maar ook moeders, die het blad nog kennen uit hun jeugd en zelfs oma’s geven graag een Penny-abonnement cadeau aan hun kind of kleinkind. Naast de papieren uitgave binden we de lezer ook online. Via de site www.penny.nl en de Penny app kun je als abonnee exclusief je eigen profiel maken, luisterstrips kijken, en van Penny-TV genieten.’’

? Het blad bestaat bijna 40 jaar, welke veranderingen hebben zich in de afgelopen jaren voltrokken? ,,Heel veel natuurlijk, maar een belangrijk verschil is dat we in 1991 ervoor hebben gekozen onze eigen stripverhalen te creëren, daar waar we eerst verhalen aankochten. Deze eigen stripverhalen worden ook in licentie aan verschillende Europese landen verkocht. In 2006 kozen we ervoor om een kwaliteitsslag te maken met het blad. Het blad werd glossy, dikker en groter. In het jaar daarna begon onze zoektocht naar jonge talentvolle illustratoren voor onze strips. Die waren in Europa lastiger te vinden en dat heeft ons uiteindelijk naar Argentinië gebracht. Deze keuze heeft ons tot op de dag van vandaag veel kwaliteit, continuïteit en kostenverlaging gebracht. Ook het uitgeven van losse Penny-specials, zoals het Penny zomer- en winterboek, bleek een schot in de roos. Van het afgelopen Penny-zomerboek hebben we 30.000 exemplaren verkocht.’’

? Internet: een kans of een bedreiging? ,,Beide. Veel uitgeverijen worstelen met het online verdienmodel, maar onze lezers en wij zien het lezen van een tijdschrift als de ultieme ontspanning. We houden de ontwikkelingen in het onderwijs nauwlettend in de gaten. Zolang de huidige generatie nog onderwijs geniet via leerboeken, zal ons inziens het leesgedrag nog niet helemaal veranderen. Dat blijkt ook een beetje uit de recente stagnatie van de verkoop van E-books. Maar er ligt zeker een kans om via onze website, de webshop, de Penny app, Facebook, Instagram en het eigen Penny YouTube kanaal de communicatie en commercie met onze doelgroep te versterken.’’

? Over De Hobbit, hebben jullie klanten, de zelfstandige winkeliers, het moeilijk op dit moment? Mark: ,,De Hobbit heeft zo’n 1.400 zelfstandige winkels in de detailhandel als klant maar geen grootwinkelbedrijven. Daar hebben we een aantal jaren geleden bewust voor gekozen. Focus op de zelfstandige winkeliers in plaats van de grootwinkelbedrijven. Wij wilden en willen onze onafhankelijke positie behouden. Wij onderscheiden ons door het voeren van een breed assortiment (school)agenda’s en kalenders in combinatie met persoonlijk contact. We bezoeken onze winkeliers tenminste twee maal per jaar en leveren met recht van retour. Natuurlijk hebben sommige kleine winkeliers het moeilijk, maar door zorg te dragen voor een kwalitatief goed product, een gezamenlijke bepaling van de ‘inlading’ met de winkelier en het beperken van het risico van de winkelier door levering met recht van retour, is onze propositie uniek. Zodoende hebben onze winkeliers altijd rendement.’’

? Welke veranderingen voorzie je in de nabije toekomst en hoe anticiperen jullie daarop? ,,Het aantal verkochte (school)agenda’ s daalt jaarlijks. Tegelijk zien we bij de gezinsplanners- en kalenders een stijging van onze omzet. Onze kracht is dat we volledig gericht zijn op een niche, dus agenda’s en kalenders, in de nichemarkt van de zelfstandige winkelier. Door ons compacte en creatieve team en onze leidende marktpositie zijn we in staat om goed in te schatten waar de consument behoefte aan heeft. Dat is ook een belangrijk argument geweest voor onze verhuizing naar de binnenstad van Alkmaar. Dagelijks snuiven wij op waar consumenten naar op zoek zijn. Door onze kennis van de markt kunnen wij goed inschatten welke producten wij moeten aanbieden en hoeveel er daarvan in iedere winkel moeten liggen. Daardoor hoeft er weinig ‘nee’ verkocht te worden en hebben we geen grote retourstromen. Op die wijze groeit ons marktaandeel en compenseren we de algemene markttrend. Verder denken we al na over de producten van de toekomst en zijn we in staat om die binnen een seizoen in ons assortiment op te nemen.’’

Afbeelding
Eén brok energie op Hallo 2024! Nieuws 9 jan, 16:45
Afbeelding
Hallo 2024! in beeld FOTO'S 9 jan, 14:22
Afbeelding
Dijk en Waard On Stage mooie kans voor lokale bedrijven Nieuws 19 dec 2023, 10:48
Afbeelding
Glanzende carrière bij Alcmaria Schoonmaakbedrijf Nieuws 19 dec 2023, 10:44
Afbeelding
Van watertoren naar een kantoor vol techniek en charme voor CLAFIS Ingenieus Nieuws 19 dec 2023, 10:34
Afbeelding
'Verbeteringen aan de Alkmaarse ringweg zijn nodig om in de toekomst nog van A naar B te kunnen' Nieuws 19 dec 2023, 10:28
Afbeelding
VLIEG Bedrijfsmakelaars: “Mensenkennis is belangrijk in dit vak". Nieuws 19 dec 2023, 10:14
Afbeelding
BlockzApps ontwikkelt nieuw content management systeem. Nieuws 19 dec 2023, 09:58
Afbeelding
Sluit je aan bij de no-nonsense autoverhuurder van Nederland Nieuws 19 dec 2023, 09:56
Afbeelding
Dekkerautogroep: Na sleuteloverdracht direct aan het werk Nieuws 19 dec 2023, 09:44
Afbeelding
Huis van het Werk reflecteert op de opbrengsten van het SLIM-programma Nieuws 19 dec 2023, 09:39
Afbeelding
De zakelijke evenementen van Ondernemend Dijk en Waard Nieuws 19 dec 2023, 09:36
Afbeelding
Geen verrassingen bij Middelbeek Autoverhuur en Autolease Nieuws 19 dec 2023, 09:34

Lees nu de laatste editie van jouw lokale Nieuwsblad

Meest gelezen