Serendipiteit
Serendipiteit (Eng: serendipity), ik vind dat een mooi woord. Je ziet het steeds vaker in managementliteratuur voorbij komen. Het is de gave om bij toeval iets bruikbaars te vinden terwijl je eigenlijk op zoek bent naar iets totaal anders. Een groot aantal wetenschappelijke ontdekkingen en innovatieve ideeën is op die toevallige manier tot stand gekomen. Röntgenstraling, penicilline, maar ook theezakjes, Post-its en Twitter: allemaal gevonden terwijl men eigenlijk iets anders aan het zoeken was. Puur geluk dus? Je kunt het toeval wel een handje helpen door in ieder geval op ontdekkingstocht te gaan met een open en alerte blik. Als je niet zoekt weet je zeker dat je niet vindt.
Van bedrijven wordt verwacht dat ze zichzelf blijven vernieuwen en steeds vaker unieke en eenmalige oplossingen leveren. Dit vraagt van de mensen in die organisaties dat ze ondernemend en flexibel zijn.
Hoe zorg je ervoor dat je professionals ook die onverwachte combinaties kunnen maken en met verrassende ideeën komen? Innovatie ontstaat immers vooral buiten de gebaande paden. De structuur en aansturing binnen meer traditionele bedrijven leggen soms onbedoeld een deksel op creativiteit. Met teveel regels en gedetailleerde procedures ondermijn je het zelfdenkend vermogen van mensen en communiceer je wantrouwen. Urenregistraties en controlesystemen kunnen verwarrende signalen uitzenden als je tegelijkertijd ondernemerschap vraagt. Het kan zo maar zijn dat je door zo’n dubbele boodschap niet het volle potentieel van je mensen benut en dat is natuurlijk jammer!
Goed om jezelf eens af te vragen: stimuleren de processen in jouw organisatie het gedrag dat je wenst? Als je wilt dat mensen verantwoordelijkheid nemen voor vernieuwing, dan moet je als werkgever ruimte bieden voor het experiment en vertrouwen geven. Dan kan je zomaar eens enorm verrast worden!
Vanaf mei 2016 is Alkmaar een uniek internationaal evenement rijker: de Wearable Art Awards Holland (WAAH!). Een platform voor ontwerpers met een bijzondere visie en innovatieve ideeën op het gebied van mode en kunst. In Nieuw Zeeland is dit evenement al 26 jaar een groot succes met mondiale ontwerpers en jaarlijks meer dan 40.000 bezoekers van over de hele wereld. Een mooie kans dus om de regio Alkmaar nog beter op de (wereld-)kaart te zetten. Hoogtepunt van WAAH! is de spectaculaire theatershow in de Grote of Sint Laurenskerk waar de meest uiteenlopende draagbare kunstwerken worden getoond en beoordeeld door een vakjury. Innovatieve creaties laten zien hoe mode en toegepaste technologie samen kunnen gaan in de wereld van morgen.
Alkmaarse ondernemers Sandra van der Wiel en Martijn Wokke zijn de drijvende krachten achter WAAH! Twee mensen met een droom en het lef om hun nek uit te steken. Van der Wiel: “Het is echt gaaf om te merken dat ons idee zo aanslaat en inspireert. We zijn genomineerd voor de NHN Cultuuraward en finalist bij #HollandCall, de ideeënwedstrijd van de Provincie Noord-Holland om cultureel erfgoed te verbinden met ondernemerschap. Ons concept wordt inmiddels ondersteund door meerdere (corporate) partners, overheden en media. We zoeken bewust de verbinding met het bedrijfsleven en culturele instellingen. We staan meer dan open voor samenwerking en kruisbestuiving!”