Faciliteren is keihard werken

Nieuws

Vergeet de uitrol van nieuwe kavels, richt je op de zittende ondernemers. Deze boodschap is niet nieuw, maar nog steeds actueel. En stiekem best moeilijk te verwezenlijken; het snelle geld lonkt. Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord en gemeente Heerhugowaard zetten de knop echter om. Een mooi, klinkend resultaat: door een klantgerichte aanpak en provinciale subsidie bleef ‘de Azijnfabriek’ behouden.

,,Ja, je weegt natuurlijk je opties wel af. We hadden al plannen om onze fabrieken efficiënter in te richten. Doe je dat op je huidige locatie of kijk je elders? Op zo’n moment spelen verschillende zaken mee. Je wilt de continuïteit van je business bewaken tijdens de werkzaamheden, je hebt het financiële plaatje én er is het gevoel dat je bij een bepaalde plek hebt. Wij voelen ons gewaardeerd in Heerhugowaard, we voelen ons hier thuis. We zijn zeer blij met de oplossing die er nu is.’’

Aan het woord is Martin van den Booren, plant manager bij De Burg B.V. Burg Groep is leverancier van onder meer siropen, reinigingsmiddelen en vloeistoffen voor de auto, maar voornamelijk van azijn. De onderneming heeft ruim 200 medewerkers verdeeld over 8 Europese productiecentra, waarvan er 4 in Nederland zijn gevestigd. Azijnfabriek De Burg B.V. alsmede het hoofdkantoor van Burg Groep bevinden zich op bedrijventerrein de Zandhorst in Heerhugowaard. ‘Op 26’, verwijzend naar het huisnummer aan de Marconistraat.

Verbouwing pand – vraag subsidie aan En het gaat goed met De Burg. Zó goed dat er een ingrijpend verbouwplan in 6 fases is opgesteld dat gericht is op verbetering van de efficiëntie. Van den Booren: ,,Zo gaan we het tankenpark – azijn is opgeslagen in silo’s/tanks – verplaatsen; alle logistieke stromen die nu nog over drie locaties zijn verdeeld komen onder één dak, waarmee we streven naar productie-optimalisatie.’ Forse ingrepen, kostbare ook. Het kwam voor Burg Groep dan ook als een verrassing dat ze aanspraak maakte op een provinciale subsidie van een kleine 2 ton. ‘Onze architect hoorde dat via het ontwikkelingsbedrijf. We vroegen de subsidie voorjaar 2014 aan en het was snel in kannen en kruiken.’’

De subsidie waar de plant manager op doelt is de zogenoemde HIRB-subsidie, legt Cees Brinkman, projectleider vestigingsklimaat bij Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord uit. ,,Die duurzaamheidssubsidie komt – of eigenlijk kwám – in twee vormen voor. Enerzijds loopt er tot 2017 een subsidiestroom die de gemeente kan aanvragen en anderzijds liep er tot en met vorig jaar een subsidie die rechtstreeks voor de ondernemers zelf bestemd is. Dat laatste is waar De Burg gebruik van heeft gemaakt.’’

Deze subsidie is sec bedoeld voor duurzaamheidsingrepen – die De Burg sowieso al wilde doen. Zonnepanelen op het pand, ledverlichting, terugwinning van energie; de voorbeelden zijn bekend. Van den Booren: ,,Wij produceren veel warmte, het is zonde als dat zomaar de lucht in gaat. Ze zijn nu ook bezig met een eigen warmtenet waar de bedrijven op de Zandhorst op worden aangesloten. We hebben straks dus geen koeltorens meer op het dak, maar halen de koude om ons proces te koelen uit het warmtenet. De gemeente Heerhugowaard is daar heel actief mee bezig in samenwerking met de bedrijvenkring.’’ Op zichzelf zijn dit al belangrijke ingrepen – zowel uit maatschappelijk als economisch oogpunt – maar voor Burg Groep is het éxtra belangrijk. ,,Wij leveren aan de retail, dus wij worden streng op duurzaamheid beoordeeld. We hebben niet voor niets een eigen duurzaamheidsmanager in dienst. Het streven is om ons hoofdkantoor geheel energieneutraal te maken.’’

Van acquisiteur naar dienstverlener Kortom, een verhaal met alleen maar winnaars: financiële en administratieve steun voor Burg Groep, de provincie ziet de positieve effecten van haar subsidieverlening, de gemeente en het ontwikkelingsbedrijf zijn een tevreden ‘klant’ rijker die investeert in zijn eigen pand én zodoende het bedrijventerrein een push geeft. Samenwerking met meerwaarde avant la lettre; was het altijd maar zo eenvoudig. Want de realiteit is weerbarstiger. Gemeenten ruiken het snelle geld als een ondernemer nadenkt over een verplaatsing naar een nieuwe megakavel. Dan ga je niet moeilijk doen op de huidige locatie. Toch?

,,Dat was vroeger misschien de insteek,’’ beaamt Nathalie de Groot, adviseur bedrijven bij gemeente Heerhugowaard, ,,maar de realiteit is veranderd. Heerhugowaard is een groeigemeente en daar plukten we lange tijd de vruchten van. Je moest als ondernemer bij wijze van spreken langs een ballotagecommissie om je hier te mogen vestigen. Er vindt echter een kentering plaats, vooral ingegeven door de recessie. Opeens heb je te maken met ruimte-overschot. Vandaag de dag zitten we in een meer behoudende modus, streven we een optimaal kwaliteitsniveau na. Waar de focus voorheen met name lag op het binnenhalen van nieuwe bedrijven, richten we ons nu op de zittende. Treden we veel meer faciliterend op, net als veel andere overheden.’’

En daar kun je alle bestaande clichés op loslaten. Kiezen voor kwaliteit. Proactief inventariseren wat de wensen zijn. Geen ‘nee, tenzij’ maar ‘ja, mits’. Enzovoorts. Maar clichés of niet, het is wel waar we allemaal naartoe moeten, waar de huidige tijd om vraagt, geven zowel De Groot als Brinkman aan. En dat betekent kei- en keihard werken. Een actief accountmanagement op poten zetten dat waar mogelijk overal bij is. Goede contacten met de bedrijvenkring, aanwezig zijn bij netwerkbijeenkomsten, constant bedrijfsbezoeken inplannen… ,,en laten zien wat de mogelijkheden zijn’’, vult De Groot aan. ,,Je moet ondernemers laten zien wat de effecten van bepaalde ingrepen aan hun pand en terrein zijn. ‘Als jullie dat doen, dan zetten wij daar als gemeente dit tegenover’.’’

Mooie boom, lastige boom Brinkman kan het daar namens het ontwikkelingsbedrijf natuurlijk alleen maar mee eens zijn. ,,Je kunt nog zo’n mooie beeldkwaliteit voor een bedrijventerrein ontwikkelen en prachtige bomen planten, maar dan moeten de ondernemers daar ook op inspringen door de uitstraling van hun pand aan te pakken. Maar dat is makkelijk gezegd. Veel ondernemers zitten helemaal niet te wachten op investeringen in de omgeving. Leuk, die boom, maar hoe kom je dan nog met je vrachtwagen de bocht om?’’ ,,Om nog maar te zwijgen over het feit dat veel bedrijven in zwaar weer verkeren. Een subsidie waar 75 procent eigen bijdrage bij moet is dan helemaal niet aan de orde’’, vult De Groot aan. ,,Hoe je dan toch ook hen meekrijgt? Blijven overtuigen dat ingrepen voordelen opleveren. Er energie in blijven steken. Maar ook weer niet te pusherig overkomen. Het klinkt allemaal eenvoudiger dan het is.’’

Punten scoren bij de provincie En daarom is het verhaal van de azijnfabriek zo mooi – het kán wel. Hard werken loont wel degelijk. Nu mag dat specifieke onderdeel van de HIRB-subsidie verleden tijd zijn, maar gemeenten én ondernemers kunnen nog wel gebruikmaken van het andere spoor binnen de HIRB. Brinkman geeft enkele praktische tips: ,,In feite kun je een situatie als bij De Burg nog steeds 1-op-1 nabootsen met de subsidie die tot en met volgend jaar loopt, je moet het alleen anders aanvliegen. De gemeente, dus niet de ondernemer, moet de subsidie van eveneens 2 ton aanvragen voor een specifiek bedrijventerrein en kan die vervolgens voor dezelfde soort duurzaamheidsingrepen toepassen. Pomp je dat hele bedrag in het pand van één ondernemer? Dat kan. Je kunt er ook voor kiezen om het te verdelen over meerdere bedrijven. Of bijvoorbeeld warmte-/koudeopslag realiseren waar het héle terrein van profiteert.’’

Maar ook de goede relatie tussen gemeente/ontwikkelingsbedrijf en ondernemers an sich werkt op meerdere niveaus door. ,,Je hebt de resultaten die er rechtstreeks uit voortkomen, maar die samenwerking levert je ook punten op bij de provincie. Heb je een hogere score, dan heb je meer kans dat je mag putten uit de subsidiepot van 3 miljoen.’’

Kortom: weg achter dat bureau, ga buurten! De Groot: ,,Het állerbelangrijkste is dat je de ondernemer met een open vizier tegemoet treedt – wat kan ik voor u betekenen? Of het nu een glocal, mkb’er of zzp’er is, wij geven ze allemaal dezelfde aandacht. Hoe meer we voor onze ondernemers kunnen betekenen, hoe meer vruchten er te plukken zijn.’’

Afbeelding
Eén brok energie op Hallo 2024! Nieuws 9 jan, 16:45
Afbeelding
Hallo 2024! in beeld FOTO'S 9 jan, 14:22
Afbeelding
Dijk en Waard On Stage mooie kans voor lokale bedrijven Nieuws 19 dec 2023, 10:48
Afbeelding
Glanzende carrière bij Alcmaria Schoonmaakbedrijf Nieuws 19 dec 2023, 10:44
Afbeelding
Van watertoren naar een kantoor vol techniek en charme voor CLAFIS Ingenieus Nieuws 19 dec 2023, 10:34
Afbeelding
'Verbeteringen aan de Alkmaarse ringweg zijn nodig om in de toekomst nog van A naar B te kunnen' Nieuws 19 dec 2023, 10:28
Afbeelding
VLIEG Bedrijfsmakelaars: “Mensenkennis is belangrijk in dit vak". Nieuws 19 dec 2023, 10:14
Afbeelding
BlockzApps ontwikkelt nieuw content management systeem. Nieuws 19 dec 2023, 09:58
Afbeelding
Sluit je aan bij de no-nonsense autoverhuurder van Nederland Nieuws 19 dec 2023, 09:56
Afbeelding
Dekkerautogroep: Na sleuteloverdracht direct aan het werk Nieuws 19 dec 2023, 09:44
Afbeelding
Huis van het Werk reflecteert op de opbrengsten van het SLIM-programma Nieuws 19 dec 2023, 09:39
Afbeelding
De zakelijke evenementen van Ondernemend Dijk en Waard Nieuws 19 dec 2023, 09:36
Afbeelding
Geen verrassingen bij Middelbeek Autoverhuur en Autolease Nieuws 19 dec 2023, 09:34

Lees nu de laatste editie van jouw lokale Nieuwsblad

Meest gelezen