Toerisme
Nog even en iedereen pakt z’n koffers in voor de welverdiende zomervakantie. We hebben op internet onze bestemming al uitgezocht en geboekt. Een enkeling zal zich echter laten leiden door het onverwachte en gaat op de bonnefooi. Hoe het ook zij, dit zijn de weken om er eens lekker op uit te trekken naar verre of nabije oorden.
Grappig is dat we in de meeste gevallen onze vertrouwde regio even achter ons laten en ons heil elders zoeken. En dat terwijl dit gebied juist steeds meer geliefd is bij toeristen uit binnen- en buitenland. Sterker nog: de regio Alkmaar is hot. Dankzij onze stranden, een prachtstad als Alkmaar en de uitgestrekte polders stijgt de populariteit met het jaar. En dit blijft niet beperkt tot de zomermaanden. Onze regio is 365 dagen per jaar in trek bij toeristen of grote bedrijven die hier hun congressen laten plaatsvinden. Richard Nan van Hotel Zuiderduin weet daar alles van.
Het toerisme krijgt economisch gezien een steeds grotere impact en inmiddels is het een sector geworden waarin vele miljoenen euro’s omgaan en menigeen zijn dagelijkse werk vindt. Huizenbezitters in de kuststreek slaan daar slim een slaatje uit. Zij bieden hun woning aan als vakantiewoning. Terwijl de eigenaar van het huis op een lekker buitenlands strandje bivakkeert, betaalt een ander grif voor zijn woning om hier aan onze kust te kunnen vertoeven. Dick Hakkenbroek van Aan Zee Vakantiehuizen vertelt hoe hij er zijn business van heeft gemaakt en wat voor positieve gevolgen dat heeft voor dit gebied.
Hotels, vakantiehuizen, bed & breakfast en zelfs campings, we hebben het allemaal. Het niveau van de accommodaties wordt hoger en hoger, want de gast wil meer luxe, zelfs op de camping. Want als u nog denk dat kamperen slapen in een tentje is, dan moet u uw horloge snel even gelijk gaan zetten. Willemieke de Waal, directeur van Kennemer Duincampings, vertelt dat ze tegenwoordig alles uit de kast moet halen om de gast van vandaag en morgen optimaal te kunnen faciliteren.
Het is misschien niet altijd even zichtbaar, maar toerisme in onze regio is een belangrijke economische pijler waar veel bedrijven van profiteren. Dat de handen ineen worden geslagen om ons gebied goed te vermarkten, lijkt logisch. Dat moet dan komen van het nieuwe collectieve actieplan Holland Boven Amsterdam. Alkmaar kiest echter nog even haar eigen weg. Marketingstrateeg Paul Moers legt in de coverstory uit waarom.
Al met al een lekker zomers thema van dit Regio Alkmaar Magazine, dat sinds kort ook online te lezen en te delen is:
www.regioalkmaarmagazine.nl. En voor het geval u wel in de regio blijft de komende zomerweken, dan doet u wellicht nog wat suggesties op voor een heerlijke vakantie in eigen regio. Geen straf hoor! Namens ons gehele team wens ik u allemaal een meer dan prettige zomervakantie en stop dit blad maar lekker in uw bagage. Het zal uw vakantiegevoel alleen maar verhogen…
Maarten Schiphorst
hoofdredacteur
redactieteam Regio Alkmaar Magazine
info@regioalkmaarmagazine.nl