Goudkust. Topstad. Droompolder.
We zoeken steeds vaker ons vertier dichter bij huis. Dat geldt niet alleen voor de Nederlander zelf, maar ook voor onze buren. Waar Duitsland voor Nederlanders het vakantieland bij uitstek is, komen Duitsers - en Belgen - graag een paar dagen naar ons land. De regio Alkmaar profiteert flink van haar toeristische aantrekkingskracht, omdat de Noordzeekust verreweg de meest populaire bestemming is. Dat vertaalt zich in onze regio naar bijna 2.000 toeristisch-recreatieve bedrijven die gezamenlijk zo’n 7.500 arbeidsplaatsen genereren.
Maar het kettingeffect is natuurlijk vele malen groter. Toeleveranciers, horeca, middenstand, bootjesverhuurders; iedereen pikt zijn graantje mee en ziet de toerist graag komen. En die liefde is wederzijds. De toerist houdt ook van ons. Men prijst de goede fiets- en wandelroutes, de bereikbaarheid, vriendelijke bevolking, het weidse uitzicht, de zuivere lucht en vrije natuur. Onze kust is geliefd, Alkmaar is zeer in trek als alternatief voor Amsterdam en onze polders worden alom gezien als staaltje van perfect watermanagement.
Holland Boven Amsterdam
Het toerisme zal verder groeien, niet in de laatste plaats omdat ons land veilig is. Dat is een groot voordeel nu, door de politieke onrust in de wereld, bepaalde populaire bestemmingen minder geliefd worden. En toerisme is ‘big business’. NBTC Holland Marketing, verantwoordelijk voor de branding en marketing van Nederland in binnen- en buitenland, publiceert met enige regelmaat cijfers over de economische impact van het toerisme in Nederland. De totale inkomsten van het toerisme in Nederland bedragen € 68 miljard. De sector is goed voor 606.000 banen, vertaald naar fte’s is dat 366.000. Kijken we naar het gebied aan de Noordzeekust, dan liggen de verdiensten daar in het totaal op 1,2 miljard, waarbij ruim 1,1 miljard wordt uitgegeven door de buitenlandse gast.
Het is goed dat we in de gaten hebben welk goud we in handen hebben, want met een Goudkust, Topstad en Droompolder kunnen we uitgroeien tot een van de mooiste en meest geliefde plekjes van ons land…
(bron: NBTC Holland Marketing)