Citymarketing gemeente Heiloo richt zich ook op inwoners en ondernemers
Heiloo maakt zich op voor een goede citymarketing. Het dorp heeft veel moois te bieden en dat willen ze beter laten zien aan inwoners uit de regio en badplaatstoeristen in de omgeving. Maar citymarketing is breder. Belangrijk daarbij is ook om de bedrijfsactiviteiten te stimuleren en het aantrekken en behouden van inwoners.
,,Ondernemers maken je dorp, zeg ik regelmatig,” aldus wethouder Fred Dellemijn, onder meer belast met economische zaken en toerisme. ,,In Heiloo hebben we een enthousiaste groep ondernemers die een belangrijke bijdrage leveren aan de economische ontwikkeling en werkgelegenheid en daarnaast ook een duidelijke rol spelen binnen de samenleving in Heiloo.”
Verenigingsleven en evenementen
Dellemijn doelt daarmee op ondernemers die een impuls geven aan het verenigingsleven en diverse (nieuwe) evenementen initiëren. ,,Dat is voor ons ook van belang. Wij proberen daarom zoveel mogelijk met de ondernemers mee te denken en te bewegen. ‘Ja tenzij’ in plaats van ‘nee mits’ is daarbij een goed uitgangspunt.”
Ambassadeur
Dellemijn: ,,Als gemeente nemen wij onze rol om Heiloo een aantrekkelijk dorp te laten zijn, voor nu en in de toekomst. Dat doen we onder andere door het bouwen van een groot aantal nieuwbouwwoningen. Hiermee weten we jonge gezinnen aan te trekken en te behouden. Deze gezinnen zijn belangrijk voor de middenstand en voor het verenigingsleven. Daarnaast vormen je inwoners de ambassadeurs voor je gemeente. Als zij weten wat er in het dorp is te beleven en enthousiast zijn, straalt dat ook uit op de regio.”
Initiatieven
Dat er in Heiloo genoeg te beleven is, staat volgens Dellemijn als een paal boven water. ,,De afgelopen jaren zie je dat er mooie nieuwe horeca bij is gekomen, dat er nieuwe evenementen zijn georganiseerd.” Dellemijn somt enthousiast een aantal nieuwe initiatieven op: ,,Culinair Heiloo, Wilibrordus draait door, een uniek festival op het GGZ-terrein met een knipoog naar de psychiatrie waar je kunt genieten van films, muziek en (straat)theater. Diverse optredens in de Witte Kerk en de Cultuurkoepel. Een outletmarkt om de Witte Kerk of de Wijnroute langs diverse horecagelegenheden voor een hapje en een drankje. En daarnaast heeft Heiloo nog tal van mooie cultuur historische uitstapjes te bieden. Heiloo en saai? Als we het al ooit waren, is die tijd nu echt voorbij. En dat is zeker ook te danken aan de enthousiaste ondernemers en betrokken inwoners.”
Bereikbaarheid
Om aantrekkelijk te zijn en te blijven moet je ook werken aan de randvoorwaarden. Infrastructuur is daar een goed voorbeeld van. Door onder andere de groei van het dorp en de bedrijvigheid op de Boekelermeer, maar ook doordat het aantal verkeersbewegingen in de toekomst sowieso gaat stijgen, is bereikbaarheid belangrijk. Zeker ook voor de ondernemers op de bedrijventerreinen. Om de verkeersdoorstroming in het dorp goed te houden en daarmee de verkeersveiligheid, werkt Heiloo hard aan de aansluiting A9 en aan de ondertunneling van het spoor op de Vennewatersweg.
Cirkel
Al met al is citymarketing een breed begrip en ziet de gemeente het belang in om met veel partijen samen te werken. ,,Door te faciliteren en stimuleren kunnen we de parels van Heiloo beter onder de aandacht brengen en zijn we ook in staat om nieuwe inwoners van binnen en buiten de regio te enthousiasmeren voor de nieuwbouw in Heiloo. Daarnaast zorgt een levendig dorp voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat. Het is een cirkel en in Heiloo houden we die mooi rond.“