Zonder samenwerking geen beweging
Het RPA-nhn werkt aan het verder versterken van regionale samenwerking ten behoeve van een duurzame arbeidsmarkt die voor iedereen openstaat.
Het klinkt eenvoudig, maar wat betekent dat nu concreet? Als directeur van het RPA-nhn zie ik veel nieuwe initiatieven ontstaan om de arbeidsmarkt in onze regio te ontwikkelen en versterken. Van de economische kant, bijvoorbeeld door het binnenhalen van nieuwe bedrijven zoals Microsoft, en van de sociale kant. Daar zie ik steeds meer beweging bij mensen zonder baan om elkaar vanuit een eigen opgezet netwerk aan een baan te helpen. Online ontstaan mooie initiatieven, zoals de Part-up ‘Zonder baan maar niet zonder hoop’ (zie part-up.com). Vanuit het RPA-nhn ondersteunen wij DeBroekriem – dat zowel on- als offline actief is. DeBroekriem inspireert werkzoekenden en brengt ze in beweging door het organiseren van ontmoetingen tussen collega-baanzoekers. Inmiddels is er contact tussen DeBroekriem en eerdergenoemde Part-up.
Op de arbeidsmarkt zijn echter niet alle doelgroepen even mondig. Voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is het vaak lastig om voor zichzelf een plek te verwerven. Hoe kunnen zij hun meerwaarde laten zien als zij geen kans krijgen om zich te bewijzen? Maar werkgevers en kabinet hebben wel afgesproken tot 2026 125.000 banen te creëren voor mensen met een arbeidsbeperking. De verantwoordelijkheid voor de realisatie hiervan ligt primair bij werkgevers. In onze regio zijn veel ondernemers die deze mensen wel een kans willen geven en daar ook graag over vertellen. In Noord-Holland Noord hebben wij een platform ontwikkeld waar deze ondernemers hun verhaal kunnen vertellen aan andere ondernemers: OnzeSmaakmakers.nl.
De campagne Smaakmakers is opgezet om werkgevers te stimuleren mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan te helpen. Voor hen een passende baan, voor de ondernemer een gemotiveerde medewerker: een kwestie van de juiste match. De werkgevers die aan het woord komen geloven, gemotiveerd door hun praktijkervaringen, dat het juist wérkt om deze talenten in te zetten in hun bedrijf. Sinds de start van de campagne, in oktober 2015, hebben al vijftien ondernemers hun verhaal verteld. Niet alleen online, ook op bijeenkomsten van ondernemersverenigingen en in een film over ‘The making of’ van een Smaakmaker - een coproductie met VNO-NCW over de dienstverlening van het WerkgeversServicepunt Noord-Holland Noord.
Dit zijn slechts twee voorbeelden van projecten waar door de samenwerking binnen het RPA-nhn concrete resultaten worden behaald. Mijn punt met bovenstaande voorbeelden? Zonder samenwerking geen beweging! En zeker niet op de arbeidsmarkt.