Er zit energie in deze club

Nieuws

Aan de wanden van zijn kantoor in het AFAS Stadion hangen de foto's die de belangrijkste momenten markeren uit de historie van AZ. Maar hoe beduidend die momenten ook zijn geweest, Robert Eenhoorn, Directeur Algemene Zaken van AZ, kijkt met nog meer interesse naar de toekomst. 'Ons doel is om met de middelen die we hier hebben samen tot structurele successen te komen, zowel op als rond het veld.'

Betrokkenheid van alle medewerkers bij wat er op het veld gebeurt, is voor Eenhoorn belangrijk. ,,Het gaat om de som der delen'', zegt de voormalig tophonkballer die twee jaar geleden het stokje overnam van Toon Gerbrands. ,,Iedereen binnen de organisatie moet gemotiveerd zijn en beseffen dat hun bijdrage, individueel en als afdeling, belangrijk is voor het behalen van sportief succes. Het is de kern van het beleidsplan dat we met z'n allen hebben opgesteld. We geloven met elkaar dat we iets moois kunnen bereiken en dat voel je. Er zit energie in deze club.''

Prijzen winnen Toen Eenhoorn aan zijn klus bij AZ begon, viel het hem op dat iedereen vertelde dat AZ zo'n fantastische club is. En dat terwijl de club in de twee seizoenen voor zijn aanstelling respectievelijk als tiende en achtste was geëindigd in de competitie. ,,Ik vond het interessant dat mensen ondanks de mindere resultaten zo positief over AZ praatten. Het gaat immers om presteren, dat is het basisprincipe van een sportorganisatie. Daarnaast moet het een gezonde business zijn en moet een club keuzes maken op basis van kracht in plaats van keuzes om het hoofd boven water te houden. Ik weet dat sport ten opzichte van andere bedrijfstakken veel meer te maken heeft met emotie. De fans, de pers en de sponsors zitten allemaal bovenop dat ene moment: de wedstrijd. Een keer per week zijn alle ogen op je gericht. Dan is het zaak om je bij het nemen van beslissingen niet te laten leiden door die emotie, want dat is kortetermijndenken. Als je gaat managen op basis van emotie kun je de realiteit uit het oog verliezen. Een aantal voetbalorganisaties in Nederland heeft het zichzelf daardoor erg lastig gemaakt. Er zijn soms onverantwoorde risico's genomen. Natuurlijk mag je best wel investeren en wat durven, maar altijd op basis van inhoud. Daarom past AZ goed bij mij. Het is een organisatie met een brede scope die altijd al gewend is geweest om buiten de voetbalcultuur haar licht op te steken. Bovendien wordt er bij AZ gewerkt naar de financiële mogelijkheden. Dat dwingt ons ertoe om op meerdere manieren naar zaken te kijken. Dat is noodzakelijk om met het beschikbare budget boven de verwachtingen uit te stijgen, maar mede daardoor presteren we bovengemiddeld. Om dat structureel te maken, hebben we met z'n allen een stip op de horizon gezet. Die stip is prijzen winnen. Op korte termijn de KNVB beker en op langere termijn structureel meedraaien in de top vier van Nederland. Verder is het zaak dat we ons als organisatie gedragen naar wat we willen bereiken en de normen en waarden uitdragen waar we voor staan. Dat is ook managen. Dus geen genoegen nemen met middelmaat, maar wel innovatief zijn, transparant, prettig en vriendelijk in de contacten met pers en supporters. We moeten voorop lopen. Als AZ hebben we daar de juiste organisatie en schaalgrootte voor.''

Goede Zaken Na het DSB-echec heeft AZ zich in alle opzichten knap hersteld. De laatste twee jaar eindigde AZ op een derde en vierde plek, wat deelname betekent aan het lucratieve Europa League-toernooi. Bovendien werden er op de transfermarkt goede zaken gedaan. Vorig jaar was AZ nog genoodzaakt om spelers te verkopen, maar dat is dit jaar niet meer het geval. Mede door de geweldige transfer deze zomer van topscorer Vincent Janssen naar Tottenham Hotspur - hij werd voor een recordtransfersom verkocht - koerst AZ af op een financieel gezonde en onafhankelijke status. Het was derhalve verrassend dat de club door de KNVB recent werd ingedeeld in categorie 2 (financieel nog niet gezond, red.). Eenhoorn: ,,We doen het financieel prima en genereren genoeg inkomsten, maar we begroten behoudend. Voor ons kwam deze categorie-indeling niet als een verrassing. Het is een beoordeling die de realiteit niet goed weergeeft. Dat vinden ze trouwens bij de KNVB ook. Ze werken hard aan een nieuw beoordelingssysteem. Aan de andere kant moeten wij scherp blijven letten op onze eigen bedrijfsvoering, die natuurlijk altijd beter kan. Het is noodzakelijk dat we het als bedrijf goed blijven doen. We hebben immers de verantwoordelijkheid voor de 170 mensen die we in vaste dienst hebben.''

Partners Kijkend vanaf de Victorie-tribune naar de hoofdtribune valt het de gemiddelde AZ-supporter wekelijks op dat er nog veel lege plekken zijn. Natuurlijk speelt de economische crisis daar een rol in, maar volgens Eenhoorn is er meer aan de hand. ,,Het tijdperk van standaardpakketten is voorbij. Je praat niet meer over sponsors, maar over partners. Ieder bedrijf heeft zo zijn eigen wensen en sponsoring moet een toegevoegde waarde hebben. Dus moeten wij flexibel zijn in ons partnership. Dan ontdek je dat zeventien keer een thuiswedstrijd bekijken niet meer voor iedereen standaard is. Het op peil houden van onze seizoenkaarten kost steeds meer energie, maar de losse verkoop van tickets neemt daarentegen weer toe. Kortom, we moeten open staan voor wat er om ons heen gebeurt. Ik geloof in wisdom of the crowd, met elkaar weet je meer dan als individu. Daarom vinden we input vanuit het bedrijfsleven in de regio zeer relevant. Hoe zien zij het en waar kunnen wij als AZ daarin faciliteren? Het is in dat opzicht goed dat we een prima verstandhouding hebben met Ondernemend Alkmaar. We luisteren en zijn zeer benaderbaar voor suggesties en wensen en kijken naar hoe we die kunnen verwezenlijken. Daar leren we van. Neem het voorbeeld van prijsdifferentiatie. Dat hebben we uit de reiswereld overgenomen. Vernieuwend kijken is niet zo spannend, wel er naar handelen. En dat doen we. Tel daarbij op dat AZ weliswaar een provinciale club is, maar met een steeds groter wordende landelijke uitstraling. Alkmaar is de kaasmarkt, de oude binnenstad en AZ. Dat zijn de iconen die tot ver over de grens worden herkend.''

Volgens Eenhoorn heeft bovendien de keuze om het trainingscomplex van AZ in Zaanstad de vestigen, bijgedragen aan een bredere scope. ,,Nu we in de Zaan zijn neergestreken, zit de Z weer in AZ en dat heeft tal van voordelen. AZ blijft uiteraard in Alkmaar voetballen, maar door als club breder in de provincie te staan, wordt je uitstraling groter. Je wordt behandeld zoals je je gedraagt, het is daarom goed dat we wat groter durven te denken. Bovendien zijn er 21 nieuwe businessleden uit de Zaanstreek bijgekomen en zit de zogeheten 'Zaanse Box' vol. We stralen uit dat we een ambitieuze voetbalclub zijn, die graag wil presteren. Een club waar je trots op mag zijn. Het is niet voor niets dat we nieuwe doeken hebben geplaatst aan de buitenzijdes van het stadion met daarop de voor AZ belangrijkste voetballers van toen en nu. Dat maakt het gevoel van trots alleen maar groter. Op dat succesvolle verleden willen we graag voortborduren.''

Met een symbolische druk op de knop werd op maandag 30 oktober officieel het voorstel van Noord-Holland Noord voor een Regio Deal met het Rijk ingediend.
Regiodeal levert miljoenen op voor Noord-Holland Noord Nieuws 12 feb, 11:00
Hoe houden we de stad bereikbaar? De gemeente vraag inwoners en bedrijven om mee te denken.
Hoe houden we de stad bereikbaar? Nieuws 5 feb, 15:33
Han Kirchhoff (rechts) is de nieuwe voorzitter van de juniorkamer en volgt Lars Cramer op.
Wisseling van de wacht: JCI Alkmaar heeft nieuwe voorzitter Nieuws 1 feb, 14:38
Afbeelding
Eén brok energie op Hallo 2024! Nieuws 9 jan 2024, 16:45
Afbeelding
Hallo 2024! in beeld FOTO'S 9 jan 2024, 14:22
Afbeelding
Dijk en Waard On Stage mooie kans voor lokale bedrijven Nieuws 19 dec 2023, 10:48
Afbeelding
Glanzende carrière bij Alcmaria Schoonmaakbedrijf Nieuws 19 dec 2023, 10:44
Afbeelding
Van watertoren naar een kantoor vol techniek en charme voor CLAFIS Ingenieus Nieuws 19 dec 2023, 10:34
Afbeelding
'Verbeteringen aan de Alkmaarse ringweg zijn nodig om in de toekomst nog van A naar B te kunnen' Nieuws 19 dec 2023, 10:28
Afbeelding
VLIEG Bedrijfsmakelaars: “Mensenkennis is belangrijk in dit vak". Nieuws 19 dec 2023, 10:14
Afbeelding
BlockzApps ontwikkelt nieuw content management systeem. Nieuws 19 dec 2023, 09:58
Afbeelding
Sluit je aan bij de no-nonsense autoverhuurder van Nederland Nieuws 19 dec 2023, 09:56
Afbeelding
Dekkerautogroep: Na sleuteloverdracht direct aan het werk Nieuws 19 dec 2023, 09:44

Lees nu de laatste editie van jouw lokale Nieuwsblad

Meest gelezen