Online adverteren is voor elk bedrijf interessant
Display marketing, ook wel display advertising genoemd, is voor veel bedrijven een zeer effectieve manier om hun klantenkring te vergroten. Vormen van display marketing zijn billboards, abriís, posters, of online advertenties.
Multilogo, leverancier van zonweringen, rolluiken, garagedeuren en terrasoverkappingen, zet met succes online advertenties in om meer publiek naar hun webshops te trekken. Elma Online verzorgt al jaren de display marketing voor Multilogo.
,,Het was voor ons wel even een stap die we moesten zetten'', bekent Minne de Geele, eigenaar van Multilogo. ,,We hadden zo onze twijfels, zeker toen we het advies kregen om op Marktplaats te gaan adverteren. Wij dachten namelijk dat de focus bij Marktplaats lag op de verkoop van tweedehands spullen en dat het geen plek is waar je je als bedrijf kunt presenteren. Dat hadden we mis. Er staan ook veel nieuwe producten te koop. Onze twijfels zijn overgegaan in enthousiasme. Display adverteren op Marktplaats heeft ons veel gebracht.''
Webshop en showroom Multilogo verkoopt online en heeft een showroom. Alles bij elkaar opgeteld heeft het bedrijf acht webshops. Door de online campagnes is er voor beide veel meer bezoek gegenereerd. ,,Voor ons was het belangrijkste argument om via display op Marktplaats te adverteren het potentiële bereik van dit medium'', zegt Geele. ,,Hiermee kunnen wij landelijk onder de aandacht komen. Je kunt een prachtige webshop hebben, maar als niemand weet dat je bestaat heeft het geen nut. Dat is nu wel anders. Naast Marktplaats adverteren we in Nederland en België ook nog via Google en websites die in principe hetzelfde doen als Marktplaats. Ook staan we wekelijks in lokale krantjes, omdat bepaalde groepen mensen nog niet online zijn. Wel merken we dat er steeds meer mensen naar onze showroom komen doordat ze ons via internet vonden.''
Meten De kracht van online adverteren ligt voor een groot deel in het bereik, maar ook in de mogelijkheid om de effectiviteit van de boodschap te meten. Dat maakt deze vorm van adverteren voor elk bedrijf interessant. Door te meten kun je als ondernemer immers goed bepalen of de marketing-euro goed is besteed. Bij Multilogo meten ze op meerdere manieren het succes van hun campagnes.
Geele: ,,We vragen regelmatig aan klanten hoe ze bij ons terechtkomen. Klanten vertellen ook uit zichzelf hoe ze ons hebben gevonden. Via Google analytics kun je goed in de gaten houden wat je doet. Hier maken we ook gebruik van, in samenwerking met Elma Online. Verder bekijken we voortdurend of onze advertenties nog opvallend genoeg zijn. Bijna ieder jaar hebben we nieuwe banners. Een betere foto of een andere tekst, er kan altijd wat worden aangepast. Het ligt ook aan de resultaten van de banner. Als blijkt dat hij niet vaak wordt aangeklikt, neemt Elma Online contact met ons op en passen we de banner aan.''
Kosten Multilogo blijft kritisch naar de kosten kijken, want al is door de bank genomen online adverteren goedkoper dan offline, het blijft nodig om kritisch te zijn op de budgetten. ,,Naar mijn mening is Marktplaats goed bezig. Topadvertenties zijn alleen wel duurder geworden. Vijf jaar geleden was het betaalbaar en maakte ik er zeer regelmatig gebruik van. De prijzen gaan nu omhoog. Dat vind ik jammer. Met hulp van Elma Online kan ik de budgetten slimmer inzetten en mij beter onderscheiden van mijn concurrenten.''