Klankbordgroepen eens over hoofdlijnen verkeersstructuur
De twee klankbordgroepen voor de ontwikkeling van het Stationsgebied zijn het in een gezamenlijke bijeenkomst eens geworden over de hoofdkeuzes voor de toekomstige verkeersstructuur. De spooronderdoorgang moet er komen voor een betere doorstroming en bereikbaarheid. Op de kruising Zuidtangent-Stationsplein zou verkeer, net als nu, in alle richtingen moeten kunnen blijven afslaan.
Dat zou dan wel veilig met verkeerslichten moeten worden geregeld. Om sluipverkeer door het Stationsgebied en via de voormalige Bevelandseweg te voorkomen, zouden daar afsluitingen voor doorgaand autoverkeer moeten komen hoe die afsluitingen er exact uit komen te zien en hoe de busroutes door het gebied worden, gaat de gemeente nu onderzoeken. Verder is de klankbordgroep het eens met het idee van de gemeente om de Industriestraat vanaf de Zuidtangent bereikbaar te maken met een fly-over. Wethouder Monique Stam is blij met de oplossingsrichting van de klankbordgroepen. ,,We willen als gemeente dat een oplossing voor het verkeer in het stationsgebied gedragen wordt door bewoners, ondernemers en gebruikers van het gebied. Dat is gelukt en ik ben trots op de klankbordgroepleden.’’
Belangenbehartigers De twee klankbordgroepen (stads- en landschapszijde) overleggen sinds januari onder leiding van een externe voorzitter met belangenbehartigers zoals Veilig Verkeer Nederland (afdeling Heerhugowaard), de Fietsersbond, de Jeugd- en jongerenraad en vertegenwoordigers van ondernemers, inwoners, treinreizigers, fietsers, scholen en andere gebruikers van het gebied. Belangrijke onderwerpen zijn daarbij onder meer de verbetering van de bereikbaarheid, aantrekkelijkheid en veiligheid van het Stationsgebied. De klankbordgroepen zijn het er, net als de gemeente, over eens dat het Stationsgebied een veilig gebied moet worden voor voetgangers en fietsers. Ook moet de openbare ruimte aantrekkelijker en groener worden. De volgende bijeenkomsten van de klankbordgroepen zijn medio juni. In de tussentijd zal het betrokken stedenbouwkundig bureau de keuzes die nu zijn gemaakt verwerken in nieuwe schetsen van de ruimtelijke inrichting. Nu de verkeersstructuur op hoofdlijnen bedacht is, kunnen de klankbordgroepen verder werken aan de inrichting van de openbare ruimte, voor onder andere een optimale bereikbaarheid, aantrekkelijkheid en veiligheid van het gebied. Daarbij zullen nog veel zaken verder worden uitgewerkt. Enkele onderwerpen daarbij zijn: de inrichting en verblijfskwaliteit van het Stationsplein en het scholengebied, de kruising Westangent-Umbriëllaan, het parkeren, de plek van de bussen in het stationsgebied, de exacte inrichting van de fly-over en het onderzoeken van mogelijke verbeteringen in de bereikbaarheid van de Nijverheidsstraat via het Nijverheidsplein. In de structuurvisie uit 2013 zijn al mogelijkheden voor nieuwbouwontwikkelingen geschetst; deze worden ook verder verkend. Uiteindelijk zullen de concept-plannen door het College van B&W eind dit jaar aan de gemeenteraad voorgelegd worden. Tussendoor zal nog een openbare bijeenkomst worden georganiseerd waarin de klankbordgroepen en gemeentebestuur hun ideeën presenteren.