Amsterdamse startup inspireert en innoveert gevestigde bedrijven

Nieuws

Misschien is het voor de trouwe lezer van dit magazine even schakelen. Want wat doet een Amsterdams bedrijf in het Regio Alkmaar Magazine? Het antwoord is simpel. De Amsterdamse startup studio Aimforthemoon innoveert grote ondernemingen, zoals het Alkmaarse Eriks. Bovendien is Aimforthemoon een van de partijen die betrokken is bij het inspiratieprogramma ‘Hollandse Vernieuwers’ van de Alkmaarse H&S Adviesgroep.

Voldoende aanknopingspunten om eens onder de glazen stolp vandaan te komen en het licht op te steken bij deze aansprekende startup, opgezet door Jesse van der Meulen en Niek Karsmakers. Met hun zelfontwikkelde businessmodel voor innovatie komen ze over de vloer bij de grootste bedrijven van Nederland, zoals Heineken, Independer, Rabobank, PostNL, Booking.com en eBay, om maar eens wat namen te noemen. En dat terwijl ze met dit concept nog maar vier jaar aan de weg timmeren.

Innovatie moet

Innovatie moet, daarover is iedereen het eens. Maar hoe positioneer je jezelf in onze snel veranderende samenleving? Hoe zorg je ervoor dat je niet wordt ingehaald, zoals de hotellerie is ingehaald door Airbnb, de taxibedrijven door Uber en de telecombranche door WhatsApp? Hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie ook in de toekomst bestaansrecht heeft? Aimforthemoon lijkt het antwoord te hebben gevonden met hun externe innovatiekracht die zij leveren aan organisaties om hun intern tot stilstand gekomen motor opnieuw te laten accelereren of juist hun eigen ideeën handen en voeten te geven. ,,Wij merkten dat innoveren niet bepaald in het DNA zit van corporates’’, zegt Niek Karsmakers. ,,Ze lijken daardoor vaak niet in staat om een flexibele innovatiemethodiek te implementeren. Een paradox? Toch niet. Want wie dieper in de materie duikt, ontdekt dat het DNA van het huidige corporate systeem gewoonweg te weinig interne innovatiechromosomen bevat. De wil om te innoveren is er wel degelijk, maar ze kunnen het niet (alleen). Want om succesvol te innoveren moet je fouten durven én mogen maken. Dat kunnen corporates zich niet veroorloven. Iedereen die ooit een paar jaar bij een corporate heeft gewerkt, zal de logische vanzelfsprekendheid daarvan inzien.’’

Externe innovatie

Het geheim achter het succes van Aimforthemoon is hun methodiek die is gebaseerd op externe innovatie. Daarmee is, naar hun eigen zeggen, de tijd van zelf proberen of succesvolle startups opkopen en hopen dat daarmee innovatie vanzelf in een organisatie vloeit, verleden tijd. ,,Jazeker,’’ beaamt Karsmakers, ,,want corporates willen koste wat kost vermijden dat ze hun goede naam op het spel zetten. Dat is begrijpelijk en verstandig. Daarom zetten wij voor hun een startup op die binnen een eigen omgeving vrijuit mag experimenteren en vrijgesteld is van de grote corporate zorgen. Ik noem het wel eens een ‘corporate garage’, een veilige omgeving aan de rand of buiten het bedrijf die wel op alles kan inpluggen en gebruik mag maken van alle faciliteiten en netwerken. Wij voegen daar een onafhankelijk team van ondernemers aan toe dat zorgt voor creativiteit, flexibiliteit en snelheid. De essentie ligt in het benutten van de eigen kracht waar mogelijk, en het durven loslaten waar nodig. Zie externe innovatie als accelerator voor interne innovatie. Want een gevestigde corporate is als een cruiseschip in een haven. Gereed om uit te varen en in staat om vele, vele mensen in beweging te brengen. Maar om zélf in beweging te komen is de hulp van sleepboten nodig, stuwers en trekkers die het cruiseschip op weg helpen. Ons model wordt inmiddels gezien als een zeer aantrekkelijke vorm om innovatie in grote bedrijven te laten landen.’’

Eriks

Sinds twee jaar is Aimforthemoon actief voor het Alkmaarse bedrijf Eriks, één van de grootste industriële dienstverleners met meer dan 350 vestigingen, 7.500 werknemers en activiteiten in 21 landen. ,,Via het netwerk van de ondernemers die bij ons bedrijf betrokken zijn, kwamen we in contact met de Eriks Holding’’, vertelt Karsmakers. ,,Het werd ons al snel duidelijk dat innovatie een van de sleutelwoorden is bij dit bedrijf. Dat werd nog eens bevestigd toen wij om tafel gingen met onze contactpersoon bij Eriks, Hanne van Elsen (Product Board Director Power Transmission -Tools/Maintenance & Safety at ERIKS, red.). Eriks ziet dat de wereld, en ook hun markt waarin zij dus als toeleverancier opereren, enorm snel verandert. Eriks is zich daarvan bewust en onderneemt stappen om zo als tussenpersoon in de distributiebranche toegevoegde waarde te kunnen blijven leveren. Wij zijn betrokken bij enkele innovatieprojecten, zoals het opzetten van een nieuw eigen merk genaamd Thormas, voor tools, maintenance en safety-producten. Wij bieden een context waarin geëxperimenteerd kan worden zonder reputatieschade. Positief is dat hun vraag naar innovatie vanuit hunzelf komt. Daardoor heb je meer tijd en draagvlak om zaken te veranderen.’’

Snoepwinkel

Met hun werk voor Eriks liggen vervolgstappen hier wellicht in het verschiet. Al moet Karsmakers toegeven dat de regio Alkmaar nog een redelijk onbekend en onontgonnen gebied voor hem is. En dat terwijl wij nu juist denken dat we vol op de radar staan in de metropoolregio Amsterdam. ,,Ik schaam er bijna een beetje voor, maar meer dan AZ kan ik niet bedenken bij Alkmaar. Wat mij betreft komt daar snel verandering in, want er zitten in de regio Alkmaar voldoende grote bedrijven en dat is precies waar wij ons op richten. Grote bedrijven hebben kennis, een netwerk, expertise, begrip van de industrie en geld. Het zijn precies de ingrediënten die nodig zijn om innovatie goed te kunnen doen en impact te creëren in de markt. Innovatie heeft de toekomst; de toekomst is een creatie. Lees hier vooral, de kunde om vanuit een inventie iets te creëren, dus executiekracht. Gevolg zal zijn dat bedrijven in deze regio die actief innoveren ook makkelijker ondernemend talent kunnen aantrekken en behouden. Daar wordt een stad als Alkmaar ook leuker van.’’

www.aimforthemoon.com niek@aimforthemoon.com

[caption id="attachment_1496" align="alignnone" width="398"]Hanne van Elsen van Eriks tijdens de productpresentatie van Thormas Hanne van Elsen van Eriks tijdens de productpresentatie van Thormas[/caption]

Afbeelding
Eén brok energie op Hallo 2024! Nieuws 9 jan, 16:45
Afbeelding
Hallo 2024! in beeld FOTO'S 9 jan, 14:22
Afbeelding
Dijk en Waard On Stage mooie kans voor lokale bedrijven Nieuws 19 dec 2023, 10:48
Afbeelding
Glanzende carrière bij Alcmaria Schoonmaakbedrijf Nieuws 19 dec 2023, 10:44
Afbeelding
Van watertoren naar een kantoor vol techniek en charme voor CLAFIS Ingenieus Nieuws 19 dec 2023, 10:34
Afbeelding
'Verbeteringen aan de Alkmaarse ringweg zijn nodig om in de toekomst nog van A naar B te kunnen' Nieuws 19 dec 2023, 10:28
Afbeelding
VLIEG Bedrijfsmakelaars: “Mensenkennis is belangrijk in dit vak". Nieuws 19 dec 2023, 10:14
Afbeelding
BlockzApps ontwikkelt nieuw content management systeem. Nieuws 19 dec 2023, 09:58
Afbeelding
Sluit je aan bij de no-nonsense autoverhuurder van Nederland Nieuws 19 dec 2023, 09:56
Afbeelding
Dekkerautogroep: Na sleuteloverdracht direct aan het werk Nieuws 19 dec 2023, 09:44
Afbeelding
Huis van het Werk reflecteert op de opbrengsten van het SLIM-programma Nieuws 19 dec 2023, 09:39
Afbeelding
De zakelijke evenementen van Ondernemend Dijk en Waard Nieuws 19 dec 2023, 09:36
Afbeelding
Geen verrassingen bij Middelbeek Autoverhuur en Autolease Nieuws 19 dec 2023, 09:34

Lees nu de laatste editie van jouw lokale Nieuwsblad

Meest gelezen