Rabobank: meer mogelijkheden voor het MKB
De relatie tussen ondernemer en bank is de laatste jaren behoorlijk veranderd. De vele vernieuwingen in de wereld van financiële dienstverlening zorgen ook voor innovatie bij traditionele geldverstrekkers als de Rabobank. Toch houdt de bank vast aan persoonlijk contact tussen ondernemer en adviseur. Zorgen alle veranderingen ook echt voor meer mogelijkheden voor het MKB?
Op dit moment wordt bij de Rabobank achter de schermen hard gewerkt aan een nieuw product: de Achtergestelde Innovatie Lening. Daarmee wil de bank in de toekomst onder andere startups tegemoet komen die in de zogeheten pre-seed fase een financiering nodig hebben. Met de Achtergestelde Innovatie Lening bevestigt de Rabobank haar koers van de afgelopen jaren waarin de bank niet louter een traditionele geldverstrekker meer is, maar vooral een adviseur die bedrijven met kennis, kunde en geld bijstaat. ,,Dat klopt helemaal’’, zegt Roel de Groot, Manager MKB Rabobank Alkmaar e.o.. ,,Door actief in de markt te opereren, pikken we sneller signalen op van ondernemers en daardoor weten we ook heel goed waar behoefte aan is. Het financieren van innovatie is daar een goed voorbeeld van. Innovatie is van cruciaal belang voor een stabiele ontwikkeling van onze economie. Het is logisch dat we daar als bank op willen inspelen. Hoe dit specifieke product er precies gaat uitzien, is nu nog niet tot in detail bekend. Maar het geeft wel aan hoe we tegenwoordig als bank denken, opereren en handelen.’’
Regisseur
De Groot benadrukt dat de Rabobank nog steeds de financiële thuishaven is voor iedere ondernemer, traditioneel of innovatief, groot en klein, en dat persoonlijk contact de basis is en blijft. ,,Kenmerkend voor de werkwijze van onze bank, is dat wij nog altijd werken op basis van het persoonlijke gesprek met de ondernemer. Om even aan te geven, terwijl de bank als geheel qua personeel is gekrompen, is ons team van MKB-adviseurs nog steeds op volle sterkte. Het decor waarin wij werken is wel veranderd. De bank is namelijk steeds meer een platform voor de diverse financiële producten en specifieke marktkennis. De adviseur is in dat spectrum steeds meer een regisseur. Want als bank kijken we tegenwoordig tevens naar private investeerders, zeker als het gaat om grote bedragen. We hebben bijvoorbeeld Rabo & Co, een samenwerking tussen de bank en private klanten die hun geld willen beleggen in projecten en bedrijven. In dat soort trajecten bemiddelen we dus ook en dat biedt veel meer flexibiliteit. Met geld alleen zijn we namelijk niet onderscheidend, geld is immers overal. Maar met zo’n breed dienstenpakket kunnen we meedenken en verbinden, zowel binnen als buiten de bank. En dat alles om ons doel te bereiken: het stimuleren en faciliteren van groei van bedrijven. Want dat staat voor werkgelegenheid in de regio.’’Coöperatie
In de wandelgangen lopen ondernemers nog wel eens te klagen dat de bank hun taal niet meer spreekt en dat de spelregels altijd maar eenzijdig worden aangepast. Geld lenen is al helemaal lastig, helemaal als je je als starter op de markt wil begeven. ,,Het imago van de bank als instelling en als geldverstrekker heeft door de crisis wel een deuk opgelopen. Dat beaam ik zeker. We moeten er daarom hard aan werken om dat imago te herstellen. Ik kan alleen maar voor de Rabobank spreken, maar ik denk dat we volop meedoen, meepraten en zichtbaar zijn in de regio. Als het gevoel leeft dat we nog steeds niet laagdrempelig genoeg zijn om uit te leggen wat we wel en niet kunnen doen, dan moeten we daar nog harder aan werken. Ik denk dat we er met ons team elke dag hard mee bezig zijn en op de goede weg zijn. En dat horen we gelukkig van onze klanten. Hierbij is van groot belang dat we een coöperatieve bank zijn en ons hiernaar gedragen. We zijn zuinig op het spaargeld van onze klanten. Want alles wat we doen, willen we kunnen uitleggen aan onze leden. Ik zie in ieder geval dat we volop in gesprek zijn met onze relaties en maatschappelijk aanwezig zijn. Zo ondersteunen we als bank diverse economische ontwikkelingen met ons coöperatief dividend. In de regio zijn we actief betrokken bij IDEA en InVesta, projectorganisaties die gericht zijn op respectievelijk innovatie en duurzame energie en biovergassing. Verder zijn we zeer actief met het sponsoren van maatschappelijke projecten en verenigingen in ons werkgebied. Allemaal vanuit het oogpunt om dicht bij onze klanten te staan en iets terug te doen voor de regio waarin we ons geld verdienen.’’[caption id="attachment_1512" align="alignnone" width="459"] Foto: Martijn Voorhout
Roel de Groot in Gesprek met ondernemers tijdens het Startersevent van Raboank Alkmaar e.o. op 13 november jl.[/caption]