Betaald leuke dingen doen
Dure wervingscampagnes? Martijn Apeldoorn van Create kiest liever voor Mystery Fridays voor zijn ruim veertig medewerkers. Met korte impressies op Facebook van deze, soms hilarische, teambuildingsessies hoopt hij eind 2018 meer dan een verdubbelding van zijn team te realiseren.
Het was de bedoeling dat Apeldoorn eerder dit jaar zijn bedrijfsruimte in Heiloo zou verruilen voor De TelefoonCentrale, maar plan B moest uit de kast toen in de paar maanden voor de beoogde verhuizing zijn team met tien man groeide. Sinds augustus zit hij met zijn bedrijven Create en Specialist in websites op de Boekelermeer. Zijn missie voor 2018: de meest inspirerende en uitdagende werkomgeving bieden aan de beste professionals in de markt.
Tweedeling
Als achttienjarige student aan InHolland richtte Apeldoorn in 2013 een computerservice op om senioren wegwijs te maken in de digitale wereld. Daarna volgde in 2015 Specialist in websites, het full service internetbureau waaruit een half jaar geleden Create voortkwam. ,,Ik had goede mensen om me heen verzameld met kwaliteiten in websites bouwen, maar op een gegeven moment ontstond er een tweedeling: mensen die vooral websites wilden bouwen en mensen die meer wilden dan dat”, zegt Apeldoorn. ,,Toevallig kwam toen Van der Valk op mijn pad met een opdracht die uitdaging gaf aan de groep die meer wilde. Dit voorjaar heb ik de groepen uit elkaar getrokken en zo ontstond Create, dat creatieve en innovatieve online applicaties ontwikkelt. Wij integreren bijvoorbeeld voordelen van apps in websites. Niemand in Nederland is daarmee zo ver als wij.”[caption id="attachment_1517" align="alignnone" width="439"] Martijn Apeldoorn[/caption]
Chaos is goed
Bij Create staat de klant ‘slechts’ op een gedeelde eerste plaats. Apeldoorn bedeelde zijn team diezelfde plek toe. ,,De allerbeste gasten van deze kant van het land werken hier”, zegt hij. ,,Recruiters azen op ze, maar er is nog nooit iemand uit zichzelf weggegaan in twee jaar. Ze zitten hier goed. Het is een werkende vriendengroep, mensen die voor elkaar door het vuur gaan en allemaal heel flexibel zijn. Voor de implementatie van Scrum bijvoorbeeld staat anderhalf jaar, wij deden het in anderhalve maand.”Apeldoorn is ervan overtuigd dat je móet blijven veranderen. ,,Een beetje chaos in je organisatie is goed, dan houd je iedereen scherp. We moeten steeds innoveren, maar kijken met een coach ook continu op individueel niveau: wat zijn iemands drijfveren, wat is nodig om hem verder te brengen in zijn eigen ontwikkeling? Daardoor gaat hij harder rennen.”
Mystery Friday
In zijn streven om eind 2018 zijn personeelsbestand te hebben uitgebreid tot 95 mensen probeert Apeldoorn met Create positief op te vallen, bijvoorbeeld met zijn Mystery Fridays. ,,Het is gigantisch duur om mensen te werven en van de tien kandidaten vallen er negen af door onze zware criteria. We hebben uitdagende opdrachten, we willen goede mensen. Er zitten vijftig goede programmeurs in de buurt, die moet ik kunnen aantrekken”, zegt hij. Elke vrijdagmiddag staat daarom ‘betaald leuke dingen doen’ op het programma, in het teken van leren, teambuilding en plezier. Daarvan komen op maandag video’s online op Facebook, die door honderdduizenden mensen worden bekeken. Zo wordt het bedrijf de ene keer omgebouwd tot casino, komt er een andere keer een spreker uit de topsport of mediawereld of er rijden vier limo’s voor die het hele team naar een bowling brengen. En altijd met een biertje erbij. Apeldoorn: ,,Brand awareness opbouwen is belangrijk, wij doen dat op deze manier. En dat valt op.”Eigen programmeeropleiding
Apeldoorns droom om een eigen programmeeropleiding op HBO-niveau neer te zetten, staat in de startblokken voor 2019. Of hij zelf al van jongs af geboeid was door computers en internet? ,,Absoluut niet. Ik was geboeid door de technologie, maar kon er zelf niks mee en had ook niet die behoefte. Dat is een voordeel, want daardoor zit ik vaak op hetzelfde niveau als mijn klanten en kan ik hun wensen goed vertalen. Ik verzin oplossingen en leg die voor aan mijn team. Met elkaar maken we heel mooie dingen”, besluit hij. ,,Er is geen concurrent aan deze kant van het Noordzeekanaal die wij niet kunnen verslaan.”www.create.nl martijn@create.nl
Foto: Media Support