365 dagen lente!
Het lijkt nog maar zo kort geleden dat ons aller Frans Kramer, preses van de Federatie Bedrijvenverenigingen Alkmaar, ons vol optimisme toesprak tijdens de nieuwjaarsreceptie Hallo2018!: ‘Wie het nu niet goed doet als ondernemer, kan maar beter stoppen’. Uit al zijn woorden weerspiegelt deze ene zin misschien wel het meeste de collectieve economische euforie van dit moment. Het is volop lente. Sterker nog, het lijkt erop alsof het dit jaar 365 dagen lente gaat worden.
Datzelfde aantal dagen speelt ook een hoofdrol in het openingsverhaal over Alkmaar Marketing. Daarin geeft directeur Niels van de Beek aan dat citymarketing een kwestie is van 365 dagen per jaar actief zijn en bouwen aan het merk Alkmaar. Daarbij hoeven we wat hem betreft echt niet meer alleen te leunen op het succes van de Kaasmarkt. Alkmaar en haar regio zijn als geheel in toenemende mate in trek. We worden door bezoekers geroemd om de unieke combinatie van een historisch, gezellig centrum en de groene, dorpse regio daaromheen. Dat er op een steenworp afstand van Alkmaar ook nog eens zee, strand en duinen liggen, is de kers op de taart. In dat prachtige duingebied staat trouwens een zeer bijzonder hotel waar we in deze editie juist daarom niet omheen kunnen. Het verhaal over blooming hotel in Bergen heeft zodoende een prominente plaats in ons magazine.
In stedelijk opzicht springt de regio Alkmaar eveneens in het oog. Waarnemend burgemeester van Heerhugowaard, Bert Blase, die als nieuwkomer met een frisse blik naar dit gebied kijkt, ziet Alkmaar en Heerhugowaard als een zeer interessante dubbelstad met elkaar aanvullende en versterkende kwaliteiten. Geen concurrenten dus en dat is, na een periode van lichte wrijving, een bemoedigende constatering. Of het nu de bezoekers zijn of een waarnemend burgemeester, het zijn dus de mensen van buitenaf die ons ondubbelzinnig duidelijk maken dat we wel eens wat meer met onze veren mogen pronken. En dat terwijl bescheidenheid in ons DNA besloten ligt. De merkbelofte ‘Waar bijzonder gewoon is’, opgetekend in het merkenpaspoort van Alkmaar, lijkt dit te verankeren. We zijn dus bijzonder, maar dat vinden we eigenlijk heel gewoon… Gaan we daar verder mee komen?
Bij Cameraland, een van de grootste speciaalzaken in Nederland voor zowel de amateurfotograaf als professional, lijkt dat aardig te lukken. Met hun marketingkreet ‘Gewoon in Alkmaar’ draaien ze mee in de top van Nederland, zowel met hun clicks als bricks. De klanten komen uit alle windstreken van Nederland naar het Hoefplan. Het bedrijf is zelfs zo populair dat ongewenste klanten er met de auto naar binnen rijden. Wat zou het toch mooi zijn als we deze hinderlijke manier van proletarisch winkelen voor eens en voor altijd kunnen uitbannen.
Mooie ondernemersverhalen dus waardoor het eerste Regio Alkmaar Magazine van dit jaar, mede dankzij de input van onze partners, wederom dik gevuld is met nieuws, achtergronden en wetenswaardigheden. Kortom, lekker leesvoer om je tanden in te zetten…
Maarten Schiphorst
hoofdredacteur redactieteam Regio Alkmaar Magazine