Grondlegger en mede-eigenaar van het bedrijf, Ed Dorrestein, die samen met Peter Dekker het bedrijf runt, haalt met een vlotte beweging een door hemzelf geschreven boek uit de kast en legt het op tafel. ,,Sales Wisdom, survival handboek voor topverkopers’’, zegt hij zelfverzekerd. ,,Verplichte kost voor iedereen die hier werkt. Ik heb veel winkels van binnen bekeken en nog te vaak zie ik met mijn eigen ogen dat klanten niet altijd centraal staan. Daarom heb ik dit handboek geschreven en daarin vastgelegd wat voor ons de standaard is. Wat wij als normaal beschouwen, is voor een gemiddelde verkoper dikwijls te hoog gegrepen. Want wij willen op alle fronten de beste zijn en daar hoort, naast het aanbod van topproducten, een hoog kennisniveau van de medewerkers bij en een optimale klantbehandeling. Die combinatie maakt ons tot de ‘holy grail’ van de fotografie.’’
Dorrestein staat zelf nog dagelijks enkele uren in de zaak om het gevoel te houden met de werkvloer en zijn verkoopmedewerkers. ,,Cameraland voelt als een familiebedrijf. Wij doen ons werk uit passie, en ja er moet geld verdiend worden, maar het doel is de beste fotozaak van Nederland te zijn. Ik help daarom graag een handje mee. De kracht van ons bedrijf zit in de kennis en toewijding van elke medewerker. Daar maken we echt het verschil en dat wil ik zelf blijven voelen.’’
De Hoef
De winkel van Cameraland is gevestigd in Winkelcentrum De Hoef in het Hoefplan. Na de renovatie van dat winkelcentrum, zo’n twee jaar geleden, stapte het bedrijf over naar een nieuw en groter winkelpand. Maar de groei gaat zo hard, dat het pand al weer bijna te klein is. Dorrestein: ,,We zijn in het winkelcentrum nu drie keer verhuisd. Gelet op de ontwikkeling van ons bedrijf zouden we eigenlijk buiten de stad in een grote fabriekshal moeten zitten. Toch blijven we hier, want hier geven we onze bezoekers het gevoel van een kleine, persoonlijke winkel. Die winkel is met 70 procent van onze omzet nog steeds de grote moneymaker, de rest komt van online verkoop. De verhouding tussen ‘click and bricks’ moet meer in evenwicht komen, dus liggen onze groeiambities vooral in de e-commerce. Daar zetten we dan ook vol op in. Dit voorjaar lanceren we een compleet nieuwe website. Dat zal onze online verkoop verder in een stroomversnelling gaan brengen. Mooie opsteker is dat we vorig jaar al zijn we binnengekomen in de Twinkle top 100. Dat is een ranglijst van de 100 grootste e-commercewinkels van Nederland, waaronder Blokker en Bol.com. We staan op de 96e plaats, een unieke prestaties voor een winkel die gewoon in Alkmaar staat.’’
Gewoon in Alkmaar? ,,Ja, we gebruiken die kreet in onze plaatselijke advertenties en campagnes, omdat mensen in de regio denken dat een bedrijf als dit in elke stad te vinden is. Maar we zijn groter dan welke fotozaak in welke stad dan ook en dat maakt het zo bijzonder. Duitse fotohandelaren organiseren een busreis naar ons bedrijf om de kunst af te kijken. Mensen van Bol.com en Coolblue komen hier ervaren hoe je klantbeleving op de winkelvloer brengt. We hebben het grootste marktaandeel van beroepsfotografen. En dat alles is best speciaal voor een winkelbedrijf in Alkmaar.’’
Cameraland Academy
Zoals al aangegeven door Ed Dorrestein is het qua ruimte in de winkel passen en meten. Daarom is elders in de wijk een extra kantoorpand in gebruik genomen. Daarin is tevens een schoollokaal ingericht waar de Cameraland Academy is gevestigd. ,,Onze liefde voor fotografie gaat veel verder dan alleen het verkopen van camera’s en accessoires. Daarom hebben we enige tijd geleden een eigen academy geopend. Hier organiseren we trainingen, workshops, presentaties en lezingen. Daar wordt veel gebruik van gemaakt. Er is gemiddeld drie keer per week wat te doen. De onderwerpen zijn divers. Deze week hadden we bijvoorbeeld cursussen voor landschapsfotografie, portretfotografie en studiowerk, maar er was eveneens een lezing van iemand die in Aleppo had gefotografeerd. Mensen komen uit heel Nederland naar ons lokaal, waar we circa 30 mensen per keer kunnen huisvesten. Het aanbod is elk week weer anders en de programmering doen we zelf. Daarnaast geven we elke zaterdag in de winkel gratis les, voor beginners en gevorderden. Daar moet je je voor inschrijven en we kunnen tot maximaal 25 mensen per keer een plekje bieden. Dat zit overigens elke zaterdag vol.’’
48.000 koppen koffie
Wat ooit in 1986 begon als Foto Kiekie is dus inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevende speciaalzaak voor fotoapparatuur met een jaaromzet van circa € 15 miljoen. Zodra ’s ochtends de deuren van de winkel opengaan, lopen de eerste bezoekers al naar binnen. Voor iedereen is er een gratis kop koffie en dat levert een voor de doorsnee horeca-exploitant jaloersmakende hoeveelheid van 48.000 koppen koffie per jaar op. Bezoekers moeten dus soms wel eens geduldig op hun beurt wachten. ,,Ja, dat klopt’’, lacht Dorrestein. ,,Dat is de keerzijde van het succes. Je moet maar zo denken, in een slechte winkel sta je altijd vooraan. We hebben in 2005, bij het toetreden van mede-eigenaar Peter Dekker, bewust gekozen voor een nieuwe naam en andere strategie gebaseerd op de verkoop van uitsluitend apparatuur voor de consument en professional. De laatste jaren is daar ook de business to business verkoop bij gekomen. Zo leveren we high-end materiaal aan grote bedrijven, zoals digitale achterwanden van circa € 75.000 per stuk, bestemd voor bedrijven met een eigen high-end studio. Maar we verzorgen ook camera’s voor op de motoren van Rijkswaterstaat. Door elke keer te zoeken naar nieuwe markten en mogelijkheden staan we nog steeds voor een gezonde groei.’’
www.cameraland.nl