SnelStart wil groeien aan de ‘overkant’
Het voelde als een dilemma, maar uiteindelijk was het niet de vraag of, maar vooral wanneer het moest gebeuren. Het Texelse softwarebedrijf SnelStart, aanbieder van online boekhouddiensten, verzet haar bakens en opent op 1 september aanstaande een tweede vestiging, aan de Comeniusstraat in Alkmaar.
Het familiebedrijf SnelStart heeft zich vanaf 1982 toegelegd op het maken van administratieve software voor ondernemers. De diskettes van weleer hebben inmiddels plaatsgemaakt voor online boekhoudprogramma’s in een moderne cloud-omgeving op abonnementsbasis. Daarmee hebben nieuwe kansen en mogelijkheden zich in een ijltempo ontvouwen. Met name het laatste decennium is SnelStart veranderd van een traditionele softwareleverancier in een online dienstverlener met als credo: ‘wij maken boekhouden makkelijk’. Vooral in de afgelopen crisisjaren, toen veel zzp’ers de markt betraden, groeide het bedrijf extra snel. Vorig jaar behoorde de onderneming tot de 250 snelst groeiende bedrijven van Nederland. Inmiddels zijn er zo’n 63.000 klanten die samen zorgen voor een gemiddelde jaaromzet van 12 miljoen euro. De groei van de laatste tijd heeft SnelStart gedwongen om na te denken over haar toekomst. De beslissing om naar Alkmaar uit te breiden, is daar het directe gevolg van.
Horizon verbreden
,,Natuurlijk wil iedereen op Texel blijven, maar businesswise is dat niet verstandig’’, zegt General Manager Chantal Witte. ,,Om een treffende beeldspraak te gebruiken, we willen de boot niet missen. Op het eiland zijn onze groeimogelijkheden beperkt. Voor onze klanten maakt het niet zoveel uit waar we zitten, het kost ons echter gewoon steeds meer moeite om goede werknemers, zoals IT-professionals en klantenservicemedewerkers, te vinden. Kortom; het is verstandig om onze horizon te verbreden. Daarom verplaatsen we een deel van onze bedrijfsactiviteiten naar de overkant om daar verder te kunnen groeien.’’
SnelStart blijft dus met haar hoofdvestiging op Texel en start met circa veertig mensen in haar nieuwe vestiging. ,,We hebben nog wel wat andere plaatsen in Nederland overwogen, maar Alkmaar had toch onze voorkeur’’, vervolgt Witte. ,,Een deel van ons personeel komt al uit de kop van Noord-Holland en dan is Alkmaar goed te doen. Dat geldt ook voor onze drie grote ontwikkelteams van dertig tot veertig mensen. Die zitten door het hele land en moeten nu twee dagen per week naar Texel. Dat wordt straks allemaal een stuk gemakkelijker.’’
Hogeschool
Dichterbij de Randstad en beter bereikbaar. Het zijn belangrijke argumenten voor SnelStart om naar Alkmaar te komen. Toch heeft vooral het personeelsvraagstuk het zwaarst meegewogen. ,,In Alkmaar is een Hogeschool gevestigd en kunnen we verbinding zoeken met andere IT-bedrijven’’, verduidelijkt Witte. ,,In dat kader kan ik melden dat we ons nu al hebben aangesloten bij een samenwerking van tien Alkmaarse IT-bedrijven. Doel is om met elkaar te werken aan het werven van personeel en te zorgen voor de juiste prikkels. Denk aan het organiseren van events, gastcolleges en trainee-schappen om mensen extra enthousiast te maken. We doen daar graag aan mee en hebben, als Microsoft-partner of the Year, aan jongeren van de Hogeschool behoorlijk wat te bieden.’’
Landelijke identiteit
Er wordt op dit moment nog volop geklust in het nieuwe kantoorpand. Zo’n 1.500 vierkante meter kantoorvloer, verdeel over twee etages, wordt gereedgemaakt voor de nieuwe ‘bewoners’. Naast reguliere werkplekken komen eveneens tal van moderne en representatieve faciliteiten, zoals high-tech vergader- en trainingsruimtes. In alles maakt het bedrijf een flinke stap naar voren.
,,Zeker’’, beaamt Witte. ,,We gaan naar een landelijke identiteit. Klanten gaan dat merken, omdat we doorgaan met professionaliseren. Groei, een bredere focus, verdere certificering en automatisering dragen eraan bij dat we met onze producten het boekhouden voor onze klanten nog gemakkelijker gaan maken. We worden dus groter en professioneler, maar dit zal zeker niet ten koste gaan van onze persoonlijke benadering. We zijn en blijven een bedrijf dat normen en waarden hoog in het vaandel draagt. Onze klantenservice wordt niet voor niets als zeer goed beoordeeld en we beschikken over een werkgeverskeurmerk. Wel zullen we meer selfservices integreren in onze dienstverlening, maar de persoonlijke touch zal hoe dan ook blijven. Hoe groot we ook worden, we blijven trouw aan onze kernwaarden.’’
Klanten
Het klantenbestand van SnelStart bestaat uit de bovenkant van de zzp-markt en de onderkant van het mkb. ,,Ons programma is zeer geschikt voor kleine tot middelgrote bedrijven en zelfstandigen. Onze tarieven zijn scherp en de gemaksfactor is hoog. Want onze klanten zijn goed in wat zij doen, maar dat is vaak niet boekhouden. Wij ontzorgen ze, zodat zij kunnen ondernemen. Daarom zorgen we ervoor dat ons systeem makkelijk te koppelen is aan bijvoorbeeld kassa- en betaalsystemen, zoals EpiGateway. Hiervoor integreren we koppelingen met diverse andere softwarepartijen. Een unique selling point van SnelStart is dat ondernemers die een website hebben waarop klanten bestellen, alle facturen en betalingen direct in hun boekhouding lopen. Tevens zijn we AVG-proof. We willen het goed geregeld hebben. Dat heeft hoge prioriteit. Klanten moeten blind op ons kunnen vertrouwen en wij doen voortdurend ons uiterste best om het goed te regelen.’’
Verdere expansie
Met de komst naar Alkmaar wordt de fundering gelegd voor het pad naar de toekomst. Of dat bij Alkmaar stopt, of dat er nog verdere expansie te verwachten is, blijft nog een vraag. Witte: ,,We gaan mee in de flow, mee op de golven en we zien wel waar we uitkomen. Dus geen stress. Natuurlijk hebben we een koers bepaald, zijn er verwachtingen en targets en houden we onze klanttevredenheidscore scherp in de gaten. Maar we gaan vooral door met wat we doen en we zien wel wat er gaat gebeuren. Misschien dat dat stopt bij Alkmaar, maar het kan ook zomaar zijn dat we verder groeien en meer vestigingen in het land gaan openen. Er is in ieder geval veel vertrouwen in de toekomst. Dus, slim en hard werken. Dat heeft ons tot nu toe al een heel eind gebracht.’’
‘Om een treffende beeldspraak te gebruiken: we willen de boot niet missen’
V.l.n.r.: Henk Ploeg (directie-adviseur), Henk Meijer(algemeen commercieel manager), Chantal Witte (general manager), Iris Barhorst (financieel manager) en op de voorgrond Frits Ploeg, directeur.