Het verschil maken
Wat hebben we een geweldige zomer achter de rug. Oké, de agrarische sector had reden tot klagen. En ook onze arbeidsethos stond aardig onder druk, want met die warme dagen zit je nu eenmaal liever aan het strand dan in een nauwelijks koel te houden kantoor. Maar goed, iedereen heeft volop kunnen genieten en de horeca horen we voorlopig niet klagen. Wat ik inmiddels wel hoor is onze volkstroubadour, Gerard Cox: ‘Herfst verkleurt weer langzaam alle bomen, 'k heb 's nachts al lang weer m'n pyjama aan. Dan had je eens in juli moeten komen, toen sliepen we 's nachts buiten op ’t strand…
Het is dus weer voorbij die mooie zomer. Iedereen is ruim terug van vakantie en de Noord-Hollandse economie dendert in sneltreinvaart door. Ondanks dat we de herfst zijn ingegaan, is er bij bedrijven geen sprake van vallende bladeren of afstervend groen. Integendeel, we koersen af op een voor bijna alle sectoren uitstekend jaar. Toch doemt zo hier en daar de vraag op hoe we dit allemaal wel jong en fris kunnen houden. Want het werven van personeel wordt steeds lastiger, de woningmarkt swingt de pan uit en files staan er zelfs dagelijks op de Alkmaarse randweg.
Hoe houden we het Jong en Fris? We vonden het een aardige insteek voor ons derde Regio Alkmaar Magazine. In bijna alle verhalen klinkt wel een antwoord op die vraag door. Even voor de duidelijkheid, je hoeft niet per se 18 jaar te zijn om je jong te voelen. Zie het vooral symbolisch: hoe blijf je als ondernemer jong van geest en fris in het hoofd? Junior Kamer Heerhugowaard, die het blad opent, heeft een heel simpele remedie. Deze serviceclub houdt het jong en fris door gewoon iedereen van 40+ af te laten zwaaien. Dit geldt overigens wereldwijd voor elke Junior Kamer. Dat kan niet iedere ondernemer zomaar doen, bovendien zou dat zelfs zeer onverstandig zijn.
Een door de wol geverfde ondernemer als Marcel Verrëll, van Dé Verzekeringswinkel, houdt zijn bedrijf fris en fruitig door actueel te blijven, mee te gaan met trends en altijd te kijken naar kansen. De nieuwe ‘prins’ van de Vlieg Advies Groep, Alex Zörner, zorgt voor dynamiek door iedereen binnen het bedrijf bij de toekomst van Vlieg te betrekken. En zelfs het 70 jaar oude (zeg maar jonge) Bravilor Bonamat verovert de wereld met nieuwe producten en is naast marktleider op het gebied van de vertrouwde filterkoffiemachines langzaam haar terrein aan het verleggen naar volautomatische espressomachines. Bij Otto’s Kantoorcentrum in Langedijk broeden ze op de werkplek van de toekomst door slim gebruik te maken van digitale mogelijkheden. En de Gemeente Alkmaar wil het epicentrum worden van de energietransitie. Het levert andermaal mooie en unieke (ondernemers)verhalen op.
Het is duidelijk. Voor Oud en Belegen ga je in Noord-Holland naar een kaasboer. Voor Jong en Fris loop je gewoon een willekeurig (familie)bedrijf binnen. Want in deze regio heeft men het vizier doelbewust op de toekomst gericht en daarmee maken we straks, als het weer eens echt herfst wordt, vast het verschil…
Ik wens u weer een lekker Regio Alkmaar Magazine toe, nog steeds ons enige echte regionale business to business blad.
Maarten Schiphorst