'Deze geweldige kans maximaal en duurzaam benutten'
Het is druk op het kantoor van Alkmaar Marketing. Naast alle reguliere activiteiten ligt er de komende maanden namelijk een extra uitdaging op het bureau: het EK Wielrennen dat in Alkmaar wordt gehouden. Interim directeur Eduard Pieter Oud ziet het helemaal zitten. 'Alkmaar is straks het stralende middelpunt van wielerminnend Europa. Aan ons de taak deze geweldige kans maximaal te benutten op een manier dat we er als Alkmaarse regio ook op termijn wat aan overhouden.'
De opdracht is duidelijk. Alkmaar Marketing heeft als taak het evenement neer te zetten in Noord-Holland, want vooral daar komt het gros van de bezoekers aan de stad vandaan. Oud: ,,De mediawaarde is hoog, want de beelden gaan straks de hele wereld over. Daarnaast willen we dit evenement aangrijpen om fietsen in het algemeen te promoten. Fietsen kan natuurlijk overal, maar Alkmaar heeft straks iets speciaals. We hebben de organisatie van het EK-wielrennen in handen en dat hebben andere steden niet. Het is een prachtig handvat om onze stad en haar omgeving volop in de etalage te zetten.''
Parcoursen
Wat Oud en zijn team graag willen, is om het positieve gevoel tijdens en rond het EK zolang mogelijk vast te houden, ook ver na het evenement. ,,Ja, dat is zeker het uitgangpunt'', vervolgt Oud. ,,Zo willen we de wedstrijdparcoursen in aantrekkelijke fietsroutes aanbieden met speciale bewegwijzering en een routeboekje. Die routes worden straks de visitekaartjes. We hebben daarom flink meegedacht om in de routes de signatuur van de stad en haar omgeving zo goed mogelijk door te laten klinken. Het wordt een aaneenschakeling van plekken waar we blij van worden en die het verhaal van de stad en haar regio vertellen, iedereen moet direct de karakteristieke plaatjes van de Alkmaarse regio herkennen.''
Side events
Een ander middel om de trek naar Alkmaar te versterken, zijn de zogeheten side events. ,,We willen toeristen die al in het gebied zijn naar de stad trekken en daar kunnen we aantrekkelijke side events voor inzetten. Er zijn verschillende partijen die aan het organiseren zijn geslagen, zoals STERA en Alkmaars Bolwerk. Ondernemers doen dus actief mee!"
Onder de noemer 'De eerste etappe' organiseert Alkmaar Sport in de periode tot aan de zomervakantie tal van activiteiten vooral gericht op de Alkmaarse jeugd. Zowel in het basis- als in het voortgezet onderwijs brengen zij de fiets naar het schoolplein. Maar ook de werknemers worden gestimuleerd een keer de fiets naar het werk te pakken. Er zijn diverse (buiten)sportdagen en mensen kunnen het EK-parcours verkennen tijdens een gezellige fietstour. Dit alles wordt met een social media campagne ondersteund, waarin hoofdpersoon Freddy Fit wordt ingeschakeld.''
Zichtbaarheid
Alles wordt dus uit de kast gehaald om het EK wielrennen te promoten en aan zoveel mogelijk mensen te laten zien dat dit evenement zich in de stad gaat afspelen. Oud: ,,Dat willen we doen bijvoorbeeld door de hele stad nu al te versieren met grote vlaggen van het evenement. Het is de bedoeling dat dit een permanent karakter krijgt, ofwel de vlaggenmasten blijven na het EK staan en kunnen worden gebruikt voor andere evenementen. Kortom, de vlag hangt uit in Alkmaar en dat betekent dat je altijd feestelijk verwelkomd wordt. Voor ons is het van belang dat we er wat aan overhouden op de lange termijn, immaterieel en materieel. Voor je ondernemers, voor je stad en je bewoners. We verwachten dat de economische impact voor de stad en haar omgeving groot zal zijn. Maar een goed en geslaagd evenement stimuleert tevens de bewonerstrots en dat is belangrijk voor ons. Iedereen moet straks immers een mooi verhaal kunnen vertellen en aan anderen kunnen laten zien dat we veel meer in onze mars hebben dan we soms denken. Stel je open voor de ontwikkelingen in Alkmaar, dan kunnen we echt stappen naar voren zetten. Wij zullen er aan onze kant in ieder geval alles aan doen om het Alkmaarse fietsverhaal via al onze mediakanalen zo goed mogelijk uit te dragen.''