Logo regioalkmaarmagazine.nl
(Foto: Aangeleverd)

Kroone Liefting is het fietsparadijs van Noord-Holland

We fietsen wat af in ons land, gemiddeld zo'n 15 miljard kilometer per jaar. Dat is ruim 880 kilometer per persoon. In Nederland rijden er bijna 23 miljoen fietsen in de rondte en de business zit, mede door de opkomst van de e-bike nog steeds flink in de lift. Afgelopen jaar werden er ruim 1 miljoen fietsen verkocht, goed voor een omzet van 1,22 miljard euro. Daarvan kwam 823 miljoen euro uit de verkoop van elektrische fietsen. 
Wie bij Kroone Liefting aan de Rijksweg in Limmen binnenstapt, begrijpt meteen waarom fietsen in Nederland zo belangrijk is. Dit prachtige bedrijf is een heus fietsparadijs. Op 2.400 m2 winkelvloer, verdeeld over twee verdiepingen, moet het wel heel raar lopen als je niet vindt wat je zoekt. In de showroom staan ruim 600 rijwielen: van je eerste kinderfiets tot de duurste e-bike sensatie, de Stromer ST5, 1000Wh en 45km/uur. Daarnaast is er ook een uitgebreide keuze aan onderdelen, accessoires, tassen, kleding en schoenen.

Voorspoedig
Zodra de winkeldeuren opengaan, lopen de eerste klanten al naar binnen. ,,Never a dull moment, maar door het mooie weer is het fietsseizoen dit jaar wel erg vroeg begonnen en zijn we al vanaf februari vol in touw'', zegt directeur en eigenaar Dirk de Boer. Na een lange carrière bij de Alkmaarse groothandel AGU, had hij nog zin in een nieuwe uitdaging in de fietsbranche en stapte hij in 2016 als nieuwe eigenaar in dit mooie avontuur. En met succes, want de zaken gaan zeer voorspoedig. ,,Ik kende het bedrijf al uit mijn tijd bij AGU en toen vond ik het al een prachtige onderneming. Op het moment dat ik de mogelijkheid kreeg om hier in te stappen, heb ik niet getwijfeld. Kroone Liefting staat heel dicht bij de klant en dat is een formule die mij zeer aanspreekt. Ik ben weliswaar directeur, maar als het nodig is, help ik net zo makkelijk een klant in de winkel. We zijn met elkaar bezig en iedereen kan voor iedereen invallen, want de klant moet altijd geholpen worden.''

Service en garantie 
In een tijd waarin de consument steeds vaker op internet zijn slag wil slaan, blijft Kroone Liefting dicht bij de basis. ,,Onze meerwaarde is persoonlijk contact en aandacht'', zegt De Boer. ,,Dat krijg je bij een online aankoop niet. We staan bekend om onze enorme sortering, service, garantie en afhandeling in werkplaats. Daar werken we met 10 vakmensen. Ik zeg wel eens, de eerste fiets verkoop je in de winkel, de tweede in de werkplaats. Door topservice te bieden, verkoop je een volgende fiets en bouw je loyaliteit op met je klanten. Dat is de basis waarop we werken. De fiets is nu eenmaal een servicegevoelig product en gelukkig kiezen daarom veel mensen voor de vakman met de werkplaats. Op dit moment verkopen we nog niets online. We werken wel aan een webshop, maar die functioneert dan als verlengstuk en aanvullend verkoopkanaal van de winkel. Ik zie internet als een extra etalage en communicatiemogelijkheid waarmee we onze klantenkring verder kunnen  verbreden. Maar als je toch online ergens een fiets hebt gekocht en er mankeert iets aan, dan ben je bij ons altijd welkom. Wij repareren gewoon, want de volgende fiets wordt dan wel hier gekocht.''

Afslag A9
Sinds Kroone Liefting in 2006 in haar nieuwe pand aan de Rijksweg is neerstreken, is het met de business steeds verder bergopwaarts gegaan. Klanten komen uit heel Noord-Holland en zelfs daarbuiten. Zo heeft het bedrijf als fietsspeciaalzaak een vaste plek verworven bij de tien grootste fietsenwinkels van Nederland. ,,Deze nieuwe locatie heeft de groei van het bedrijf zeker een enorme boost gegeven'', zegt De Boer. ,,Zo'n 90 procent van onze business komt uit Noord-Holland waarvan ook veel uit de regio Amsterdam. We hebben een goede naam opgebouwd. Nu binnenkort Heiloo een afslag krijgt naar de A9 verwachten we dat onze klantenkring verder zal groeien. Dan is onze winkel namelijk voor een nog grotere groep mensen makkelijk bereikbaar. Verdere groei kan nog worden gerealiseerd door uitbreiding van ons assortiment. Het is duidelijk dat de e-bike een grote impuls is geweest, maar we zien dat bijvoorbeeld de elektrische bakfiets ook een product is met toekomst. Maar we kunnen qua ruimte hier niet teveel voorraad houden en bakfietsen zijn ruimtepakkers.'' 

Testbaan
Uniek bij Kroon Liefting is de testbaan op de bovenste verdieping. Potentiële kopers kunnen hun fiets per plekke uitproberen. ,,Weer of geen weer, je kunt bij ons altijd even wat proefrondjes rijden'' vertelt De Boer trots. ,,Buiten op ons grote parkeerterrein voor het pand en binnen op onze speciale testbaan, die er overigens al vanaf het begin ligt. Kortom, we doen er alles aan om het fietsplezier te stimuleren en de klant zo tevreden mogelijk te maken. Dat doen we door mooie producten te verkopen, maar vooral door met ons team van 16 fulltimers en extra zaterdagkrachten altijd klaar te staan om onze klanten met raad en daad bij te staan. Daarom weten mensen ons te vinden. We zijn een fietsspecialist op alle gebieden en staan voor eerlijk zaken doen. Een goed product verkopen in combinatie met service en garantie, dat is Kroone Liefting.''
 

Afbeelding
Meer berichten