Logo regioalkmaarmagazine.nl
(Foto: Aangeleverd)

AGU gaat en staat voor #everydayriding

Mensen stimuleren om meer te gaan fietsen door innovatieve producten op de markt te brengen. Dat is kortweg de missie van AGU, de Alkmaarse groothandel in alle denkbare fietsonderdelen- en accessoires. Het bedrijf zag in 1966 het levenslicht en is in ruim 50 jaar uitgegroeid tot de grootste in zijn branche in de Benelux en heeft de ambitie verder te internationaliseren.

Het was even stil rond AGU, maar na een korte periode van bezinning en heroriëntatie laat het Alkmaarse bedrijf weer flink van zich horen. In 2017 werd Björn Jeurissen benoemd tot nieuwe CEO en aan hem de taak een commerciële koersverandering gestalte te geven. ,,Als je ziet hoe snel de markt verandert en de veeleisendheid van de consument toeneemt, dan is het nodig te blijven bewegen. Dat hebben we in de afgelopen jaren op tal van gebieden gedaan. Als modern bedrijf ben je in een continue staat van verandering. Je kunt niet zeggen 'we zijn er'. De enige constante factor is de verandering zelf. Daarom blijven we bezig op het gebied van duurzaamheid, internationalisering en klantgerichtheid. We zijn druk geweest bij AGU om onszelf opnieuw uit te vinden, wat heeft geleid tot investeringen in ons merk, sponsoring en producten. Wat dat laatste betreft, richten we ons in het bijzonder op vrouwenfietsen en woon-werkfietsen. Dat zijn op dit moment onze core markten'', opent Jeurissen.

Noord-Europa
In het verleden heeft AGU geprobeerd in andere landen voet aan wal te krijgen. Wat dat heeft opgeleverd, is het besef dat internationale groei vooral ligt in landen die qua fietscultuur het meest dichtbij Nederland liggen. ,,Ons zwaartepunt ligt daarom in de Benelux en Noord-Europa, met name Scandinavië, de Duitssprekende landen en de UK'', legt Jeurissen uit. ,,De UK is een groot fietsland met een sterke ontwikkeling van het woon-werkfietsen. Maar ik noem het land bewust als laatste in de rij, want de Brexit geeft nog veel onzekerheden. Maar dit zijn wel de landen waar we het snelste tot succes kunnen komen. Ze liggen qua fietsbeleving en kleding in ons verlengde. Azië en Zuid-Amerika zijn daarom minder interessant.''Groei zit wat Jeurissen betreft tevens in de verduurzaming van producten en innovatie. ,,Hier zijn we inderdaad nadrukkelijk mee bezig. Enerzijds maken we producten die lang meegaan, omdat we niet willen meewerken aan de vervangingstrend die je vaak bij kleding ziet. Maar daarnaast kijken we ook naar de manier waarop we produceren. Zo hebben we recent een nieuwe fietstassenlijn ontwikkeld waarbij we gebruik maken van polyester afkomstig uit recyclede PET-flessen. Daarvoor hebben we onlangs het 'Green Sphere' label ontwikkeld.''

Vitaler
Het hoogste doel van AGU is volgens Jeurissen om mensen vitaler te maken. ,,Mensen stimuleren om meer te gaan fietsen. Dat hebben we verankerd in ons merk en productontwikkeling. Zie onze pay off;  #everydayriding. Mensen moeten vaker de fiets pakken, maar ook kunnen pakken. En dat doen we door producten te ontwikkelen die net dat laatste zetje geven. Bijvoorbeeld als het weer tegenzit of men moet veel meenemen. Wij zorgen ervoor dat dit soort zaken geen belemmeringen meer vormen. Zo hebben we voor de Scandinavische markt zogeheten 'heated jackets' gemaakt. Met deze verwarmde jassen is kou geen excuus meer om de fiets te mijden. We doen dit voor zowel de gewone fiets als de e-bike. Mensen moeten zich goed voelen en er goed uitzien. Zo dragen we bij aan een vitalere mens en schonere omgeving. Dat is ons kompas.'' 
Het ontwerpen van de kleding gebeurt in Alkmaar op de eigen Research and Development afdeling. ,,We zoeken permanent naar innovatie en vertalen dat door naar onze producten. Leuk om te melden is dat we sinds dit jaar de profwielerploeg Jumbo-Visma sponsoren. De renners gebruiken onze producten en kleding en geven ons feedback. Daardoor zijn wij in staat items te ontwikkelen die voldoen aan de wensen en eisen van professionals. Op die manier hebben we het afgelopen jaar, met behulp van windtunneltesten, het snelste tijdritpak ontwikkeld. Ook hebben we stoffen ontdekt die warmte sneller afvoeren en brillen die door een speciaal membraam niet meer beslaan. We willen dat onze producten voorop lopen qua marktpositionering.'' 

Afbeelding
Meer berichten