Logo regioalkmaarmagazine.nl
(Foto: VINCENT DE VRIES)

Nadine Filarski van Stedelijk Museum Alkmaar: 'Profiteren van wat je wederzijds te bieden hebt'

'Stel je voor,' zegt Nadine Filarski, 'je staat met het hele team achter de schermen in het depot, waar de conservator je meeneemt in de ingewikkelde processen die vooraf gaan aan het restaureren van een 17e eeuws meesterwerk. Boeiend, als je van kunst houdt, maar het valt pas echt op z'n plek als in de opvolgende heisessie alle learnings naadloos met het eigen proces samenvallen.'

Het is een voorbeeld van hoe een partnerschap tussen bedrijven en het museum handen en voeten krijgt. Altijd op maat, altijd exclusief en altijd geworteld in de geschiedenis van Alkmaar.

Het bedrijfsleven naar binnenhalen door je museum naar buiten te brengen. Dat is de missie van Nadine Filarski, Partnerships en Begunstigers bij het Stedelijk Museum Alkmaar. ,,De collectie van het museum is als een van de oudste musea van Nederland diep verbonden met de stad. Zonder ondernemers was Alkmaar nooit de stad geworden die het vandaag is. Andersom hebben Alkmaarse ondernemers hun succes juist ook te danken aan de stad. Wij bieden het bedrijfsleven, groot en klein, diverse mogelijkheden om een actieve bijdrage te leveren aan het behoud van het Alkmaarse culturele erfgoed'', aldus Nadine.

Bloeiend en inspirerend
Stedelijk Museum Alkmaar is ambitieus. Zowel in haar tentoonstellingen als haar doelstellingen. Het museum wil groeien in relevantie, meer bezoekers trekken, meer scholen een educatief innovatief programma bieden, meer inclusieve programma's ontwikkelen voor kwetsbare groepen. Hiervoor bouwen staf en medewerkers aan een (inter)nationaal netwerk van musea zoals het Rijksmuseum, Van Goghmuseum, Metropolitan Museum New York en anderen. ,,Maar,'' zegt Nadine lachend, ,,zoiets werkt alleen als je ook een stevige thuisbasis hebt. Je kunt pas echt een succesvol museum zijn als je gezien en gekend wordt door de bewoners en bedrijven om je heen.'' Ze is dus nadrukkelijk niet op zoek naar geld, maar naar (langdurige) partnerschappen en kennisuitwisseling met bedrijven om het museum heen.

streamer:

'De collectie van het museum is diep verbonden met de stad'

Afbeelding
Meer berichten