Logo regioalkmaarmagazine.nl
(Foto: VINCENT DE VRIES)

Jeroen Janssens en Wilfred Provoost van Drukkerij Proja: 'ons ondernemerschap is beloond en bekroond'

Investeren in een nieuw pand en nieuwe drukpersen terwijl er een wereldwijde crisis gaande is en collega-bedrijven in de grafische branche met bosjes tegelijk omvallen. Normaal gesproken zou je dan even je kruit droog houden, maar Jeroen Janssens en Wilfred Provoost van drukkerij Proja uit Alkmaar deden dat in 2009 juist niet. En zie, hun ondernemerschap is beloond en bekroond. Proja bestaat ruim 25 jaar en werd vorig jaar zelfs uitgeroepen tot beste onderneming van Noord-Holland in de categorie MKB Klein.

In 2007 waren er in de regio Alkmaar zo'n 40 drukkerijen productief. Heden ten dage zijn dat er nog 5. ,,De timing om van ons bedrijfspand in de Beverkoog te verkassen naar een nieuwbouwpand in de Boekelermeer kun je op z'n minst 'ongelukkig' noemen'', opent Jeroen het gesprek. ,,Maar uiteindelijk heeft het goed uitgepakt. De sleutel van het succes ligt in het feit dat wij geen traditionele drukkers zijn, maar ondernemers die een drukkerij runnen. We richten ons daarom niet alleen op het verzorgen van conventioneel drukwerk, maar bieden grafische dienstverlening aan over de volle breedte. Dus van ontwerp, drukken en printen tot en met afwerking, aflevering en voorraadbeheer. Daarmee hebben we laten zien dat een drukkerij op basis van een full service concept in deze nieuwe tijden weldegelijk bestaansrecht heeft.''

Met niks begonnen
Het verhaal van Proja begint in 1993. Met een paar honderd Hollandse guldens op zak startten Jeroen en Wilfred als jonge twintigers hun bedrijf. Ze kopen samen een drukpers en beginnen in een bouwkeet aan hun avontuur. ,,We zijn met niks begonnen'', weet Wilfred zich nog goed te herinneren. ,,Dat vonden mensen wel mooi, want wij waren die broekies die met niks de gevestigde orde gingen aanvallen. Uiteindelijk ben je volwassen geworden en heb je een bedrijf in de regio neergezet dat staat als een huis. Bijna alle concurrenten zijn omgevallen, maar wij staan nog. Dat komt mede doordat we nooit zijn meegegaan in de prijzenoorlog die de onlinedrukkerijen hebben veroorzaakt. We gaven wel korting, maar bleven hameren op de kwaliteit. Zo hebben we een bedreiging omgebogen naar een voordeel.''

Proja bouwde grote naamsbekendheid op met de NooÏzer, in de volksmond beter bekend als de voetbalklappers. ,,Dat heeft ons zeker veel gebracht, maar zoiets drukt ook een stempel op je bedrijf. Je moet dus opletten dat je voor andere dingen wel in beeld blijft. Gelukkig is dat het geval geweest en is de NooÏzer vooral een positieve impuls geweest in de ontwikkeling en verdere ontplooiing van ons bedrijf.''

OVNH
Vorig jaar werd Proja uitgeroepen tot Beste Onderneming van Noord-Holland in de categorie MKB Klein tijdens de Ondernemingsverkiezing Noord-Holland, kortweg de OVNH. ,,Ik ben eerlijk als ik zeg dat we daarvoor nog nooit van de OVNH hadden gehoord'', erkent Jeroen. ,,Een klant had ons aangemeld en we wisten dat niet. Pas toen we hoorden dat we bij de laatste 30 zaten, zijn we er ons in gaan verdiepen en begon het te leven. Uiteraard groeide het enthousiasme toen de jury hier een kijkje kwam nemen achter de schermen. Langzamerhand kwam bij ons het besef van de omvang en impact van deze verkiezing. Maar pas op het moment dat we als finalist naar de slotavond in Haarlem gingen en de zaal van het theater de Philharmonie binnenkwamen, drong het goed tot ons door dat het een heel serieuze en prestigieuze aangelegenheid is. Toen we tot de laatste drie finalisten behoorden en een praatje moesten houden op het podium zei ik tegen Wilfred; 'we gaan deze prijs winnen'. En dat gebeurde. Het is eigenlijk bizar dat een drukkerij als productiebedrijf zo'n ondernemersprijs pakt. Immers, veel ICT-bedrijven zijn innovatiever dan wij. Maar hier is vooral gekeken naar het ondernemerschap. En dat maakt deze prijs voor ons zo waardevol.''

Wat er daarna op Jeroen en Wilfred afkwam, is ronduit overweldigend geweest. Wilfred: ,,Los van de stroom van reacties, kaarten, taarten en bloemen, laat deze prijs onomwonden zien dat je het als ondernemers goed hebt gedaan. Dat heeft onze ogen wel geopend. Je mag gewoon wel eens wat vaker naar jezelf kijken en zeggen dat je het goed hebt gedaan en genieten van wat je als ondernemers hebt neergezet. In al die jaren schreven we altijd zwarte cijfers en ondanks economische tegenwind werden leningen keurig afbetaald. Dat je daar, middels zo'n prijs, waardering voor krijgt, is mooi en dat je daarmee als bedrijf voor andere ondernemers weer een voorbeeld bent, is wellicht nog mooier.''

En heeft het business wise ook nog wat gebracht? Jeroen: ,,Ja, het is allemaal wat makkelijker geworden, mensen willen nu eenmaal bij een winnaar horen. Het heeft ons dus best wel veel nieuw werk en extra klanten opgeleverd. Het is echter niet zo dat klanten plotseling in rijen van drie op je pad staan, maar het heeft absoluut zijn effect gehad. Bovendien versterkt het nog meer de band met je huidige klanten. Het bevestigt de goede relatie. Van onze grootste klant bijvoorbeeld kregen we nog een prijs, namelijk een prachtige brief waaruit zoveel waardering sprak. Daarvan stonden de tranen echt in onze ogen. Als ondernemer en werkgever krijg je nooit een schouderklopje. Deze prijs was een enorme schouderklop en die is goud waard.''

www.proja.nl

Afbeelding
Meer berichten