Logo regioalkmaarmagazine.nl
(Foto: VINCENT DE VRIES)

Winnen door je slim te positioneren

Deze zomer won Freek de Miranda, directeur van Bregman Bedrijfsmakelaardij o.g., een bronzen plak tijdens het EK zeilen in Spanje (Laserklasse) bij de Masters 35+. Een zeer knappe prestatie voor de Alkmaarse ondernemer die graag een parallel trekt tussen zijn werk en favoriete sportbeoefening: 'door je slim te positioneren kun je een wedstrijd winnen, als sporter en als ondernemer'.

Het gaat goed met de vastgoedmarkt in de regio Alkmaar. In het tweede kwartaal van dit jaar werden er ruim 17 procent meer woningen verkocht dan hetzelfde kwartaal vorig jaar en op het gebied van bedrijfsonroerendgoed staan eveneens alle seinen op groen. Maar, zoals een fanatiek sporter betaamt, kijkt De Miranda alweer naar de toekomst van zijn branche. ,,Bij het zeilen in de Laser-klasse kun je het ene moment vorstelijk voorop liggen, maar door een inschattingsfout of onverwachte windvlaag zomaar in het achterveld belanden. Een deel van je succes ligt absoluut in de voorbereiding en je persoonlijke doorzettingsvermogen, maar winnen of niet wordt toch vaak bepaald door hoe je reageert op het onverwachte. Zeilen gaat over externe factoren en hoe je daarmee omgaat. Soms zijn ze te voorspellen, maar deels niet. Dan moet je anticiperen en improviseren. Door die bril naar de vastgoedmarkt kijkend, zie ik dat er aan de horizon wel wat wolken ontstaan waar we mee te maken gaan krijgen. Hoe zich die ontwikkelen, weet je nooit exact, maar ik neem het wel mee in mijn strategie. Want of ik nu in mijn boot of achter mijn bureau zit, ik ga voor de 'long run'. Dus altijd scherp zijn om voor onze opdrachtgevers niet alleen vandaag, maar ook morgen op de beste manier de eindstreep te halen.''

Kwaliteit

Gevraagd naar welke wedstrijd zich momenteel in de regionale bedrijfsmakelaardij afspeelt en met welke zaken we rekening moeten gaan houden, komt De Miranda snel met een antwoord. ,,De bedrijfsmakelaardij is hier goed vertegenwoordigd en daarom is het deels een verdringingsmarkt geworden. Dat maakt ons werk competitief. De wedstrijd gaat op dit moment daarom over kwaliteit, zowel in je dienstverlening als in je aanbod, en creativiteit. De vraag naar kwalitatief hoogwaardige kantoren en bedrijfshallen is groot, maar het aanbod is gering. Er zijn nog best veel transacties, ook in het soms verouderde bedrijfsvastgoed, maar dat gaat natuurlijk een keer veranderen. Aanbieders van vastgoed die kwaliteit weten te creëren of toe te voegen, worden de winnaars. Mooi voorbeeld daarvan zijn de kantoren die binnenkort verrijzen aan het Olympiapark. Mooie ruime, transparante kantoren, energiezuinig, optimaal bereikbaar, veel parkeren en gevestigd op een zichtlocatie. Dan krijg je huurders of kopers. Ander voorbeeld is de Bergerpoort. Prachtig getransformeerd van oud en geweest naar modern en duurzaam. Het resultaat is duidelijk, alle meters zijn verhuurd. En tevens het voormalige pand van de Kamer van Koophandel aan de Comeniusstraat, wat een geweldige renovatie heeft ondergaan, toont aan dat je daarmee succes kunt behalen. Je ziet bovendien dat de aandacht voor dit soort kantoorpanden tevens van buiten de regio komt en dat zegt veel. Tot slot noem ik nog het voormalige kantoor van woningbouwvereniging Van Alcmaer, de oude scheepswerf aan de Keetgracht, dat we recent hebben verkocht. De koper was meteen getriggerd door de kwaliteit van het pand. De economie in de regio draait op volle toeren. Men moet uitbreiden, maar die mogelijkheden zijn zeer beperkt. Dus goede kantoren met alle faciliteiten zijn gewenst. Tel er nog bij op dat voor 2023 alle kantoren minimaal moeten voldoen aan het C-label. Daar is nog een flinke inhaalslag te maken.''

Winkelmarkt

Als het over creativiteit gaat, wijst De Miranda meteen naar de winkelmarkt. ,,Om maar even in de juiste beeldspraak te blijven, die wedstrijd is volledig gestaakt, er gebeurt weinig op dat gebied. We verhuren nog wel, maar er is spanning. Daarom moet je achter alle ballen aanrennen en improviseren. Als er geen vraag uit een keten komt, dan moet je wat anders proberen, ook als het niet in de bestemming past. Creatief zijn en zoeken naar oplossingen. Dat lukt ons tot nu toe nog steeds redelijk goed.''

Kanaaloevers

Waar De Miranda met veel interesse naar kijkt, zijn de ontwikkelingen in Alkmaar onder meer langs de oevers van het Noordhollands Kanaal. ,,Er zijn grote partijen die nu al voor flink geld posities hebben genomen op strategische plekken langs het kanaal en achter het station. Ik volg die ontwikkelingen op de voet, want worden dat dan de winnaars van morgen? Er is nu veel geld in de markt en het gaat goed. Overal wordt winst gemaakt, maar je ziet toch hier en daar de eerste afkoeling plaatsvinden. Op zich is de latente vraag er nog steeds, want er moet gebouwd worden. Maar wat gebeurt er als de markt straks weer wat voorzichtiger gaat worden, door bijvoorbeeld de hoge bouwkosten of toch een oplopende rente? De vorige crisis ligt nog vers in het geheugen. Toen waren we niet goed voorbereid. Laten we hopen dat we daarvan geleerd hebben en 'the unexpected' beter het hoofd kunnen bieden. In alle opzichten gaan we als stad een boeiende tijd tegemoet.''

Een makelaar moet zeggen hoe de markt werkt, al zijn er altijd onzekerheden en onvoorspelbaarheden. ,,Als ik een advies moet geven, dan zou ik zeggen dat het soms verstandig is even af te zakken naar het middenveld om je vandaaruit slim te positioneren en te zien waar je de wedstrijd kunt winnen. Maar bovenal, investeer in kwaliteit!''

Afbeelding
Meer berichten