Logo regioalkmaarmagazine.nl
(Foto: Gertha Wessels)

De boekhouding, die doe je toch zelf!?

Als ondernemer kom je er niet onderuit: je administratie. Maar waar begin je? Het is niet de leukste klus die bij het ondernemen komt kijken, maar wel een heel belangrijke. Wist je dat je steeds meer gewoon zelf kunt? En dat dat niet eens zo veel tijd hoeft te kosten? Je boekhouder of accountant kijkt daarnaast nog even mee voor je de belastingaangifte verstuurt.

Hoe start je een zakelijke administratie op?

Allereerst is het belangrijk dat je alle documenten bewaart waarin staat hoeveel btw jij hebt ontvangen en betaald. Zoals: in- en verkoopfacturen, urenregistratie en bonnetjes. Je bewaart deze documenten om je aangiften omzetbelasting (btw) en inkomstenbelasting te doen. De meeste documenten moet je 7 jaar bewaren, in originele staat (digitaal of fysiek; check de laatste regels van de Belastingdienst). Gegevens over onroerende zaken of gegevens met afspraken/rechten over onroerende zaken bewaar je 10 jaar. Zorg dat je dit goed op orde hebt. De Belastingdienst kan aankloppen voor een controle.

Zelf doen of uitbesteden?

Wil je alleen documenten bewaren en factureren? Wil je ook je boekhouding doen? Wil je compleet financieel inzicht? Denk dan na over het gebruik van een boekhoudprogramma. Het maken en versturen van facturen is met een eenvoudig boekhoudprogramma een eitje. Bijkomend voordeel hiervan: je hebt meteen een deel van je administratie gedaan. Houd ook zelf je inkoopfacturen bij door foto's te maken van bonnetjes. Koppel je zakelijke bankrekening aan je boekhoudsoftware en in- en verkopen worden automatisch geboekt.

Dat kan toch in Excel?

Hoewel Excel op vrijwel elke computer beschikbaar is, kun je vaak beter een kleine investering doen om in de toekomst dure fouten te voorkomen. Goedkoop wil niet altijd zeggen beter. In een boekhoudprogramma als SnelStart worden gegevens van in- en verkoopfacturen automatisch overgenomen. Geen tik- of rekenfouten! En dat kan een hoop ellende schelen bij het doen van de btw-aangifte. Die wordt in SnelStart automatisch berekend met de gegevens die al waren ingevuld. Dat scheelt een hoop tijd.

Samenwerken met boekhouder of accountant

Je kunt je boekhouder of accountant alles laten doen, maar kunt ook voor een deel je administratie zelf bijhouden. Online samenwerken via je boekhoudsoftware is daarbij heel handig. Jij en je accountant maken met elkaar afspraken over wie wat doet. Jij levert aan en hij of zij controleert. Zo blijft er meer tijd en geld over voor advies. En jij houdt zelf grip op je financiën.

Tip: investeer wel in je boekhouder of accountant voor het doen van de jaarafsluiting, bij de laatste controle van de btw-aangifte of voor financieel advies over bijvoorbeeld investeringen!

8 voordelen boekhoudprogramma

  1. Minder kans op fouten: gegevens worden automatisch herkend
  2. Facturen maken en direct versturen, inclusief betaallink
  3. KVK-koppeling: gegevens van B2B-klanten en leveranciers vind je snel
  4. Jij en je boekhouder kunnen tegelijkertijd in de administratie
  5. Automatische bankkoppeling: in- en verkopen worden direct geboekt
  6. Overzichtelijk financieel dashboard
  7. Geen administratieve rommel meer in huis, maar alles netjes digitaal opgeslagen
  8. Automatisch btw-aangifte berekenen en versturen
Afbeelding
Meer berichten