Regio Holland boven Amsterdam gaat voor versterking van verblijfsrecreatie
Regio Holland boven Amsterdam gaat voor versterking van verblijfsrecreatie
VWE uit Heerhugowaard is een groot online automotive platform en één van de drie Nederlandse dataproviders van de RDW, de Rijks Dienst voor het Wegverkeer. Commercieel directeur Gerhard Heijink (36): "Alles draait bij ons om autogegevens. Data is de brandstof van VWE."
De autoriteit op het gebied van voertuigdata in Nederland richt zich op drie doelgroepen. Heijink somt ze moeiteloos op: "We bedienen 10.000 autobedrijven. De consument bereiken we via onze app Finnik en voor fleetowners en andere zakelijke partijen doen we het kentekenbeheer." Marketingcommunicatieadviseur Bram de Groot (40) vult aan dat er al meer dan één miljoen accounts van Finnik zijn. "Die zijn goed voor 38 miljoen bevragingen per jaar. Alle data rondom een kenteken en de autohistorie zijn daarin terug te vinden." Voor zakelijke partijen is het interessant om het proces van remarketing vorm te geven met data van VWE. "Met onze gegevens en remarketingdiensten is het eenvoudiger om auto's, die uit de lease komen, klaar te maken voor de markt. Daar zijn we heel goed in vertegenwoordigd", zegt Heijink.
Beeld
Middels de voertuigdata en andere bronnen heeft VWE een uitstekend beeld van de markt. Dat geldt voor alle gekentekende voertuigen. "Daarmee zijn we in staat om heel snel tot een gefundeerd oordeel en een objectief advies te komen over een auto", is de ervaring van Heijink. "We weten alles over wat er met een kenteken rondrijdt. Met het kenteken of chassisnummer kunnen we veel data koppelen om tot een afgewogen beoordeling van de staat van een voertuig te komen." Alle basale gegevens van een voertuig, het aantal vorige eigenaren en het bedrag aan fiscale bijtelling toveren ze bij VWE met één druk op het scherm tevoorschijn.
Koppelen
Heijink ziet de consumentenapp Finnik nog steeds een 'mooie groei' doormaken. "In de toekomst gaan we de drie platformen meer aan elkaar koppelen. Die verbinding genereert dan op zijn beurt weer heel nieuwe data." VWE verwerkt 180 miljoen kentekenbevragingen en verzorgt 800 duizend tenaamstellingen per jaar. Daarnaast levert VWE data voor 440 duizend advertenties. "Die gaan naar partijen als Marktplaats, Autotrack en nog zo'n 200 andere marktpartijen", licht De Groot toe.
Modellen
Alles draait bij VWE om data. Ze werken met 150 mensen van wie er veel een IT-achtergrond hebben. Die maken voorspellende modellen. Die verwerkt VWE in zijn dienstverlening. "Onze grootste uitdaging ligt in het vinden van mensen die ons helpen met het bouwen en onderhouden van de IT-architectuur die van vitaal belang is voor onze output," kijkt Heijink vooruit. VWE heeft zijn hoofdkantoor in Heerhugowaard. Daarnaast een fysieke autoveiling in Beverwijk, een remarketingterrein op terrein van de Koopman Terminal in Amsterdam en Finnik is gevestigd in Amsterdam. Dat is een nieuw concept-kantoor in het oude hoofdgebouw van IBM in Slotervaart. "Dat biedt ons en onze medewerkers veel mogelijkheden tot groei", aldus De Groot.