Logo regioalkmaarmagazine.nl
De verblijfsduur van toeristen op de kaasmarkt steeg met 3%.
De verblijfsduur van toeristen op de kaasmarkt steeg met 3%. ((Foto: archief))

Bezoekers kaasmarkt blijven langer

ALKMAAR - Bezoekers blijven langer op Alkmaarse kaasmarkt, blijkt uit cijfers van Alkmaar Marketing. Eind september vond de laatste Alkmaarse kaasmarkt van 2019 plaats. Ten opzichte van 2018 blijken er iets minder bezoekers te zijn geweest. Wel blijven de toeristen langer op de kaasmarkt want de gemeten verblijfsduur steeg met 3%.

Alkmaar opende 29 maart als eerste stad van Nederland het kaasmarktseizoen. Door de zoektocht van Alkmaar Marketing naar nieuwe kaasmeisjes én -jongens trok de kaasmarkt meer landelijke aandacht dan ooit tevoren. Met in totaal 27 kaasmarkten op vrijdagochtend en 9 op de dinsdagavonden in juli en augustus komt het aantal gemeten kaasmarktbezoekers uit op 166.044. Dat is 6,2% minder dan in 2018 maar is wel op het niveau van 2017. Eduard Pieter Oud, directeur a.i. Alkmaar Marketing: "2018 was het jubileumjaar van het Kaasdragersgilde, met allerlei extra activiteiten. Dat zorgde dat jaar voor een flinke piek en zelfs een recordaantal bezoekers. Daarnaast ging het toeristische seizoen later van start, doordat Pasen dit jaar drie weken later viel dan vorig jaar. Dit had eveneens impact op de bezoekcijfers."

De Kaasmarkt is nog steeds een belangrijk uithangbord binnen de promotie zoals Alkmaar Marketing die uitvoert, o.a. in samenwerking met partners als Holland Boven Amsterdam, NBTC/Holland Marketing, NS, Amsterdam & Partners, de kaasproducten en diverse Alkmaarse ondernemers. De stad wordt nadrukkelijk ook op andere manieren gepositioneerd, mede gericht op de kwaliteitsbezoeker die langer blijft en meer besteedt. Daar profiteren ondernemers en (culturele) instellingen van. De bezoekersaantallen van de stad als totaal stegen met 0,7% waar de Nederlandse binnensteden gemiddeld met 3,5% zijn gedaald.

Afbeelding
Meer berichten