Start van Corona Crisis Denktank voor mkb

Algemeen
Ruud Schoen en Martin Boomkens, de stuwende krachten achter de Corona Crisis Denktank.
Ruud Schoen en Martin Boomkens, de stuwende krachten achter de Corona Crisis Denktank. (Foto: aangeleverd)

Reclame- en marketingbureau Stuwkracht lanceert Corona Crisis Denktank, in het leven geroepen om mkb-ondernemers direct te helpen met het bedenken en creëren van nieuwe producten en diensten en de (online) marketing ervan.Het idee ontstond in de eigen praktijk. Voor hun klant Entrpnr, een financieel adviesbureau met vier vestigingen in Nederland, ontwikkelde Stuwkracht onlangs een campagne die inspeelt op de noden en zorgen van zzp- en kleinere mkb-ondernemers.

Martin Boomkens, oprichter van Stuwkracht en 'reclamemaker in hart en nieren': 'Entrpnr is oorspronkelijk een boekhoudkantoor. Maar wel eentje waar de boekhouding commodity business is. Entrpnr zoekt het veel meer in de toegevoegde waarde en helpt ondernemers om structureel beter te ondernemen. Met marketingadvies, met websites, schuldsanering, met leaseauto's, slimme inkoop en ga zo maar door. Die lijn trokken zij door naar een pakket corona-crisismaatregelen. Entrpnr regelt deeltijd-WW, gaat in gesprek met schuldeisers, biedt juridische hulp, overbruggingskrediet en arbeidstijdverkorting. Dat hebben wij in een social mediacampagne gevat die binnen no time tweehonderd leads opleverde. And still counting!'

Digitale versnelling

Met dat in gedachten ging Stuwkracht verder kijken naar de problemen die nu spelen bij kleine ondernemers. Veel van hen stonden al op het punt om een digitale transitie te maken. In dat proces komt nu een versnelling en daar helpen zij, met hun denktank, bij. ,,We komen met nieuwe businessmodellen, praktische oplossingen en andere verhalen. Die stuk voor stuk antwoord geven op de vragen die bij niet alleen bij de ondernemers leven, maar ook bij hun klanten. We richten webinars in, speciale skyperooms, charteren bezorgdiensten en bedenken nieuwe diensten." Dat doet het bureau, dat gespecialiseerd is in het mkb, met een groep deskundigen die ze per vraag kunnen inschakelen.

,,Soms kunnen we het met z'n tweeën al oplossen (medeoprichter van Stuwkracht, Ruud Schoen, is social media-specialist, red.). Maar de ervaring leert nu al dat we vaker een beroep moeten doen op een bredere groep. Wij werken inmiddels samen met Floris Regouin van TheNewTomorrow (digitale transitiespecialist), Victor Cijs van Boodschapbureau (communicatiestrateeg, waaronder achter de Entrpnr-campagne), Joris Wijte (Google-specialist), Niels Visje (online marketeer), Nienke van der Laag (webspecialist Go2people) én onderzoeksbureau Motivaction, die ons voorziet van de laatste ontwikkelingen en trends binnen het MKB en daarmee een perfecte barometer is voor de stappen die we al dan niet kunnen of moeten zetten."

Corona Crisis Denktank is groeiende

Boomkens vervolgt: ,,Dit gaat verder dan communicatie, dit gaat veel meer over marketing – over omdenken en razendsnel nieuwe producten en diensten bedenken. Of ik al een paar concrete voorbeelden heb? Afgelopen week hebben we voor een muziekschool videolessen via Zoom gemaakt. Een buurtcafé hebben we veranderd in een Skypecafé met een brengbarista; kun je van je cappuccino genieten in gezelschap. En we hebben aan een thuistheater voor een cloud computing IT-bedrijf gewerkt – om een paar voorbeelden te noemen.'

De Corona Crisis Denktank is groeiende; steeds meer deskundigen melden zich aan, aldus Boomkens. Ook zal er actief campagne gevoerd worden om de aandacht van zzp- en mkb-ondernemers te trekken. En ondertussen wordt er ook samengewerkt met Het IMK (Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf) om hen te helpen ondernemers in nood naar de juiste loketten te gidsen.

Boomkens: ,,Tenslotte zijn we met de denktank ook al betrokken bij een initiatief voor Mindful Consumption, waar zelfs samengewerkt gaat worden met de landelijke overheid. De bedoeling is een beweging in gang te zetten die mensen beter laat nadenken over hun consumptiepatroon: wat koop ik eigenlijk allemaal, wat eet ik en hoe beweeg ik? Want laten we hopen dat deze ongekende crisis uiteindelijk tot iets goeds leidt." (Bron: De Ondernemer, door Nils Adriaans)

Met een symbolische druk op de knop werd op maandag 30 oktober officieel het voorstel van Noord-Holland Noord voor een Regio Deal met het Rijk ingediend.
Regiodeal levert miljoenen op voor Noord-Holland Noord Nieuws 12 feb, 11:00
Hoe houden we de stad bereikbaar? De gemeente vraag inwoners en bedrijven om mee te denken.
Hoe houden we de stad bereikbaar? Nieuws 5 feb, 15:33
Han Kirchhoff (rechts) is de nieuwe voorzitter van de juniorkamer en volgt Lars Cramer op.
Wisseling van de wacht: JCI Alkmaar heeft nieuwe voorzitter Nieuws 1 feb, 14:38
Afbeelding
Eén brok energie op Hallo 2024! Nieuws 9 jan 2024, 16:45
Afbeelding
Hallo 2024! in beeld FOTO'S 9 jan 2024, 14:22
Afbeelding
Dijk en Waard On Stage mooie kans voor lokale bedrijven Nieuws 19 dec 2023, 10:48
Afbeelding
Glanzende carrière bij Alcmaria Schoonmaakbedrijf Nieuws 19 dec 2023, 10:44
Afbeelding
Van watertoren naar een kantoor vol techniek en charme voor CLAFIS Ingenieus Nieuws 19 dec 2023, 10:34
Afbeelding
'Verbeteringen aan de Alkmaarse ringweg zijn nodig om in de toekomst nog van A naar B te kunnen' Nieuws 19 dec 2023, 10:28
Afbeelding
VLIEG Bedrijfsmakelaars: “Mensenkennis is belangrijk in dit vak". Nieuws 19 dec 2023, 10:14
Afbeelding
BlockzApps ontwikkelt nieuw content management systeem. Nieuws 19 dec 2023, 09:58
Afbeelding
Sluit je aan bij de no-nonsense autoverhuurder van Nederland Nieuws 19 dec 2023, 09:56
Afbeelding
Dekkerautogroep: Na sleuteloverdracht direct aan het werk Nieuws 19 dec 2023, 09:44

Lees nu de laatste editie van jouw lokale Nieuwsblad

Meest gelezen