Logo regioalkmaarmagazine.nl
(Foto: FOTOSTUDIO IMAGO V.O.F.)

Eén miljoen mond- en neusmaskers per week: ‘made in Alkmaar’

Noem het doortastend ondernemerschap, voortschrijdend inzicht of gewoon geluk bij een ongeluk. Wat het ook is, een ding is zeker: toen de Alkmaarse filterproducent AFPRO begin dit jaar in China een machine kocht voor de productie van mond- en neuskapjes, was er in Nederland nog geen vuiltje aan de lucht. Een half jaar later maakt het Alkmaarse bedrijf een half miljoen FFP2-mondmaskers per week, is Koningin Maxima persoonlijk op bezoek geweest en hangen alle media aan de lijn om dit succesverhaal op te tekenen. 

Laten we voor de goede orde bij het begin beginnen. De oorsprong van AFPRO Filters ligt in het jaar 1979. Karel Bosschieter opent dan zijn onderneming ACS Filtertechniek B.V., een handelsbedrijf in luchtfilters. Standplaats Alkmaar. Na een aantal jaren gaat het bedrijf zelf filters produceren en groeit het uit tot een ervaren en deskundige partner op het gebied van luchtfiltratie. Ook internationaal gaat het goed. Er worden verkoopkantoren opgezet in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Polen, Zwitserland, Australië, Finland en … China. Precies daar begint het verhaal dat ons leidt naar de mondmaskers die nu massaal uit de machine(s) rollen.

,,Wij hebben drie fabrieken in China. En op basis van onze reputatie werden we door de Chinese overheid gevraagd om luchtfilters te leveren voor twee noodziekenhuizen in Wuhan die in 10 dagen uit de grond werden gestampt’’, opent Karel Bosschieter zijn verhaal. ,,Op dat moment was de uitbraak van het coronavirus daar op z’n hoogtepunt. Mijn Chinese collega’s vroegen mij ‘bereiden jullie je al voor?’. Het was toen begin februari en ik kon die vraag beantwoorden met een volmondig ‘nee’. Het RIVM was gematigd en had het idee dat het allemaal wel zou meevallen. Ook wij waren niet echt ongerust, maar toen we een mondkapjesmachine aangeboden kregen, hebben we deze toch maar gekocht. Een beetje op de gok, maar dat hoort bij het ondernemerschap, toch?’’

Vraag, vraag en nog eens vraag

Wat er vervolgens gebeurt, weten we inmiddels allemaal. Al duurt het volgens Bosschieter nog best wel eventjes voordat iedereen echt doordrongen is van de ernst van de situatie. ,,Ik kwam terug van wintersport en droeg als enige in het vliegtuig een mondmasker. Ik werd echt vreemd aangekeken, maar wist toen al dat het veel erger was dan we met z’n allen dachten. Op dat moment moest onze machine nog vervoerd worden vanuit China naar Nederland en was er al sprake van een tekort aan vrachtvliegtuigen. Dankzij onze goede contacten met ASML is het gelukt om het transport te regelen. Dat was op het nippertje en bovendien net op tijd, want als vrij snel bleek dat de vraag naar mondmaskers het aanbod ver oversteeg. Daarom zijn we in contact getreden met de Nederlandse overheid en onze steun aangeboden; wij hebben zo’n machine en hoe kunnen we iets betekenen? Daar is zeer alert en kordaat op gereageerd door de overheid. Die nam direct een coördinerende rol in en bracht de juiste partijen bij elkaar. Koninklijke DSM, ASML, Shell en Dow Chemical stelden direct hun beste mensen beschikbaar om mee te werken. Wat volgde was de oprichting van het Nederlandse consortium bestaande uit AFPRO Filters, Koninklijke Auping en Koninklijke DSM. Ik wil hier echt benoemen dat de overheid dit heel goed heeft gedaan en dat alle betrokken partijen meteen hun samenwerking aanboden. Dat was fantastisch en heeft mij persoonlijk heel erg goed gedaan. Als het er echt op aankomt, staan wij als Nederlanders ons mannetje en zijn teams snel gesmeed. Het is een beetje mijn persoonlijke grapje, maar op elke doos met mondmaskers staat ‘Made in Holland’. Zie het als symbool voor onze daadkracht, saamhorigheid en ondernemerskracht.’’

Meltblown

Cruciaal voor de snelle opstart en doorloop van de productie, is de betrokkenheid van Koninklijke DSM. ,,Jazeker’’, beaamt Bosschieter. ,,Het FFP2-mondmasker dat wij produceren, wordt gebruikt voor zorgpersoneel dat in direct contact staat met coronapatiënten. Wat we daarvoor nodig hebben is meltblown, een medisch textiel met de hoogste standaard. Je kunt nog zo’n mooie machine hebben, zonder grondstof gebeurt er helemaal niks. En ik verzeker je; in tijden van schaarste, is het lastig winkelen. DSM heeft dit materiaal gelukkig in voldoende mate in huis en dat geeft ons de garantie om te kunnen blijven produceren. Onze taakstelling is een half miljoen tot 1 miljoen maskers maken per week. Dat is 25 procent van de landelijke behoefte. We kunnen die capaciteit nog opschalen. De huidige machine is namelijk geschikt voor hogere snelheden en bovendien hebben we enkele apparaten bijgekocht. Er staan er nu twee. Een voor FFP2-maskers en de andere voor chirurgische maskers. Dat is het type dat iedereen nu zo’n beetje achter de naaimachine maakt. De productie is in Alkmaar en deels in Deventer bij Auping, onze andere consortiumpartner. We werken in opdracht van de overheid en dat doen we voor kostprijs. Het gaat ons dus niet om het creëren een nieuwe loot aan ons bedrijf. Het is puur voor de goede zaak. Natuurlijk krijgen we daarnaast andere, commerciële aanvragen. Daarvoor hanteren we een marktconforme verkoopprijs. Eerlijk gezegd denk ik dat we nog lang de vraag houden naar mondkapjes in het dagelijkse leven. Die vraag blijft groot tot aan het moment dat het virus is uitgebannen. En ja, daar is veel over te doen. Experts verschillen erg van mening. Ik zag laatst een item op de Duitse zender ZDF over het particuliere gebruik van mondkapjes. Daarin wordt gesteld dat het dragen van een regulier mondkapje, al dan niet zelf gemaakt, bescherming biedt aan jezelf, maar bovendien aan anderen in je omgeving. Als je hoest of niest in zo’n kapje, halveer je namelijk de uitstoot van besmettelijk vocht. Het heeft wel degelijk een functie, zeker in situaties waar je moeilijk afstand kunt bewaren. Als we vroeger op Schiphol een Chinees met een mondkapje zagen lopen, vonden we dat gek. Inmiddels zijn we in een nieuwe realiteit beland. We vinden het allemaal maar ongebruikelijk en het staat haaks op onze nuchterheid. Toch vrees ik dat dit voorlopig wel het toekomstbeeld zal zijn. Ik zie ons namelijk voorlopig niet zonder mondmasker, bijvoorbeeld in een vol stadion zitten.’’

Regionale saamhorigheid

Bosschieter is eerlijk als hij zegt dat het hele ‘mondkapjesgedoe’ naast hun gewone werk bloed, zweet en tranen kost. Het vele geregel, de continuproductie en alle zelfs wereldwijde media-aandacht. Het heeft hem en zijn bedrijf overdonderd. ,,We hebben 41 jaar redelijk onder de radar gefunctioneerd en dat vinden we prima. Als Noord-Hollanders is en blijft ons credo immers ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. Dit is echter wel heel erg bijzonder en overdonderend. De steun die we regionaal hebben gekregen is hartverwarmend. De gemeente Alkmaar, de burgemeester zelf, de Commissaris van de Koning, ze hebben alles gedaan om ons te helpen alles zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen. En ook bedrijven uit de regio wilden graag helpen. Zo moest onze vloer van de productiehal in Alkmaar vloeistofdicht gemaakt worden. Het was lastig om op korte termijn een bedrijf te vinden dat dit kon doen. Toen riepen dat het voor de productie van mondmaskers was, stond er meteen een bedrijf op de stoep dat het zelfs in het weekend wilde doen. Dat is mooi en al helemaal als je dan nog bezoek krijgt van Hare Majesteit Koningin Maxima. Daar doen we het dan allemaal toch erg graag voor. Overal hoor je dat we dit virus alleen kunnen overwinnen als we het samen doen. Dat betekent, doen wat je kan. Voor ons betekent het ook: produceer en lever! We zijn blij dat we de overheid en de medische hulpdiensten hiermee kunnen ondersteunen.”

www.afprofilters.nl

Afbeelding
Meer berichten