Logo regioalkmaarmagazine.nl

Vermogensmanagement in tijden van corona

Vanuit huis werken: het team vermogensmanagement van Rabobank is er inmiddels behoorlijk bedreven in. Vermogensmanagers Ramon Laponder, Eric ter Huurne en Harm Visscher vertellen hoe zij, ook vanaf hun thuiswerkplek, het vermogen van hun klanten veilig en vertrouwd blijven beheren.

Ramon Laponder 

‘Elke klant heeft een stevig doortimmerd, passend en persoonlijk vermogensplan’

,,Er is een groot verschil tussen thuis kunnen werken, en thuis moeten werken. Ik zie er zeker de voordelen van in; ik kan bijvoorbeeld lekker doorwerken zonder ‘gestoord’ te worden door collega’s. Maar tegelijk mis ik het sparren met ons team, het coachen van elkaar en even een praatje tussendoor maken bij het koffieapparaat. Natuurlijk komen we regelmatig samen met het team door te videobellen. Maar mijn conclusie is wel dat de mens is gemaakt om verbinding te maken, en dat is toch net iets lastiger als je fysiek niet bij elkaar in de buurt bent. Dit alles gezegd hebbende: de schil van vertrouwen die wij als vermogensmanagers bieden, de kennis en het netwerk dat we paraat hebben voor onze klanten, die zijn er natuurlijk allemaal nog steeds. Dat merk ik ook aan onze klanten. De beurzen hebben in maart best een duik genomen, maar onze klanten laten zich daar niet door van de wijs brengen. Wij als vermogensmanagers hebben de rol van ontzorgen, en met elke individuele klant hebben we een stevig doortimmerd plan gemaakt op basis van wat het vermogen voor die klant specifiek moet doen. Om tot zo’n plan te komen bespreken we met elke klant uitgebreid zijn of haar doelen en wensen voor de toekomst. Bijvoorbeeld eerder stoppen met werken, een huis kopen, of geld schenken aan de kinderen. Met het vermogensplan heeft het vermogen een doel gekregen. Wij als vermogensmanagers houden voor onze klanten altijd die stip op de horizon in beeld, en ik merk dat dat onze klanten rust geeft.’'

Eric ter Huurne

‘Vermogensmanagement gaat over lange relaties; sommige klanten ken ik al 20 jaar’

,,Ik ga al een tijdje mee en ben - naast alle kennis die ik door studies vergaard heb - ook in de praktijk steeds ervarener en wijzer geworden. Ik neem mijn klanten daarin mee. Zo is de huidige crisis niet de eerste die ik meemaak. Sterker nog: van de 10 slechtste beursdagen in de afgelopen 50 jaar heb ik er beroepshalve 8 meegemaakt. Uit ervaring weet ik dat het op enig moment altijd weer goedkomt, en vanuit die ervaring praat ik ook met onze klanten.''

,,Als vermogensmanager heb je een zeer intensieve en doorgaans langdurige relatie met je klanten. Een aantal klanten ken ik al 20 jaar. Met al onze relaties bespreken we uitgebreid wat het vermogen voor hen moet doen. Hierdoor hebben alle klanten – doorgaans op basis van een uitgebreid vermogensplan - een gezonde buffer die past bij hun financiële situatie. En een beleggingsprofiel dat past bij hun persoonlijke wensen. We bieden klanten een goed inzicht in de te verwachten resultaten van hun keuzes, en nemen hen mee in de fluctuaties die zij kunnen verwachten bij het door hen gekozen beleggersprofiel. Beleggen op basis van een goed doordacht plan, in combinatie met onze kennis, ervaring en persoonlijke dienstverlening, geeft onze klanten het vertrouwen dat nodig is om onrustige tijden als deze financieel gezond door te komen.''

,,Wat betreft het thuiswerken: de systemen waren er allemaal al bij Rabobank, het thuiswerken heeft nu alleen een wat structureler karakter gekregen. Ik merk dat we met zijn allen vrij makkelijk de switch naar digitaal hebben gemaakt. Klantgesprekken en teamoverleg: we doen het gewoon. Mij bevalt het tot nu toe prima!''

Harm Visscher

‘Vermogensmanagement is een people’s business. Geld is vaak pas het laatste onderwerp’

,,Ik mag me graag onder de mensen begeven, dus ik mis het dagelijkse koffiepraatje met mijn collega’s zeker. We weten elkaar op kantoor altijd goed te vinden. Mijn vaste werkplek thuis wordt de voormalige slaapkamer van een van mijn uitwonende dochters. Deze kamer heb ik recent opgeknapt, want het ziet er naar uit dat thuiswerken toch wel de nieuwe norm gaat worden. Ik werk nu 32 jaar bij Rabobank, waarvan 15 jaar in de vermogensmanagementhoek. Veel van mijn huidige klanten ken ik al heel lang, zoals oud-ondernemers uit mijn tijd als kantoorbeheerder. Destijds waren dat mkb-klanten en inmiddels hebben ze hun bedrijf verkocht en beheer ik hun vermogen, dat is vrijgekomen na de verkoop van hun bedrijf. Met deze klanten heb ik meerdere crisissen meegemaakt, zoals in 2000, 2008 en 2013. Ik ben niet heel snel onder de indruk van beursdalingen en de meeste klanten ook niet. Natuurlijk zijn er ook nieuwe klanten die net zijn ingestapt en meteen een enorme dip voor hun kiezen hebben gekregen. Ik snap dat dat schrikken is. Maar ook hen adviseer ik: houd vast aan je doelen en je langetermijnhorizon. Een alternatief kan zijn gefaseerd instappen, zodat je niet afhankelijk bent van één moment op de beurs. Vermogensmanagement gaat over langetermijnrelaties. Met sommige klanten deel je lief en leed en als je mensen heel lang kent, dan komt er veel meer op tafel dan geld alleen. Dat is vaak alleen maar het laatste stukje. Het is echt een people’s business. Daarom hebben al mijn klanten ook mijn mobiele nummer en ben ik 24 uur per dag bereikbaar.’'

Persoonlijk advies bij Rabobank Vermogensmanagement

Het team Vermogensmanagement van Rabobank staat zoals altijd klaar voor klanten met financiële expertise, uitgebreide zakelijke netwerk en aanvullende dienstverlening, zoals hulp bij levenstestamenten en bedrijfsovernames of -verkoop. Tijdelijk verlopen de afspraken op afstand, maar zodra het kan natuurlijk weer face-to-face. Persoonlijke gesprekken verlopen via een beveiligde videoverbinding, of telefonisch. Meer weten? Neem contact op via vermogensmanagement.kring.nhn@rabobank.nl.

Afbeelding
Meer berichten