Logo regioalkmaarmagazine.nl
(Foto: aangeleverd)

Thuis uit eten dankzij de versproducten van Koninklijke Vezet

Er zijn tal van branches die door de coronacrisis hard zijn geraakt, maar de voedselindustrie lijkt die dans te ontspringen. Koninklijke Vezet in Warmenhuizen zag haar omzet in de afgelopen maanden dan ook stijgen. ‘Want mensen moeten toch eten en doen dat dan het liefste verantwoord en gezond. Bovendien gaat men deze dagen minder naar een restaurant en met onze versproducten kun je heerlijk thuis gezond en smakelijk uit eten’, zegt Marcel Jacobs, algemeen directeur van Vezet.

Goede wijn behoeft geen krans en Vezet heeft bij de lezer dan ook geen uitgebreide introductie meer nodig. Nou vooruit, een korte dan. De 106-jarige producent van gemaksgroente, gesneden fruit, (maaltijd)salades en koelverse maaltijden is in haar segment Europa’s grootste. Met circa 1.600 vaste en flex-medewerkers en 72 productielijnen in 4 fabrieken worden jaarlijks ruim 300 miljoen eenheden CE geproduceerd en met 50 vrachtwagens per dag via de distributiecentra naar ruim 1.000 Albert Heijn-supermarkten gebracht. Goed voor een jaaromzet die groeit richting de 400 miljoen euro.

Van good naar great

Dan doe je het toch goed, zou je zeggen. Maar wat Marcel Jacobs betreft kan het altijd weer beter. En dat is volledig in lijn met zijn persoonlijke drive om Nederlandse bedrijven met een grote ambitie bij te staan en verder te brengen in hun ontwikkeling. Dat deed hij hiervoor als COO bij Bakkersland en dat doet hij nu bij Vezet. ,,Vezet is een fantastisch bedrijf, waar elke dag bikkelhard wordt gewerkt. En het lijkt simpel; 4 fabrieken op één locatie en één klant, maar dat is het niet. Wat hier gebeurt, is absolute topsport. Toch zag ik, toen ik hier in 2017 aan de slag ging, ruimte voor verbetering. Het bedrijf is de laatste 25 jaar enorm gegroeid. Telkens kwamen er nieuwe productgroepen bij en lag de focus vooral op stenen en staal; dus hal aanbouwen, nieuwe productlijnen opzetten en produceren maar. Geheel in lijn met de hands-on mentaliteit van de nuchtere West-Fries; ‘wij regelen dat, wij redden dat’. Door die groei is er spreekwoordelijk wat achterstallig onderhoud ontstaan, niet alleen in systemen en processen maar ook qua bedrijfsstructuur en huisvesting. Als het doel echter is om nationaal en internationaal groter te worden en de beste van de klas te zijn, en die ambitie hebben wij, dan moet de structuur en organisatie daar naadloos bij aansluiten. In de zomer van 2018 hebben we daarom besloten deze zaken grondig aan te pakken op basis van het uitgangspunt ‘van good naar great’. De eerste stap die we hebben genomen, is het afsplitsen van de groepsactiviteiten. De groep (G. Kramer & Zonen Beheer B.V.) kan zich daardoor volledig focussen op ondernemen en de strategische groeiagenda, het opzetten, overnemen of participeren in aanpalende bedrijven elders in Europa, zoals in Scandinavië en deze zomer nog in België en Frankrijk, en het beheer van het onroerend goed. Vezet kan zich op haar beurt verder ontwikkelen tot een ‘best-in-class-bedrijf’, dat ver vooruit blijft lopen op haar concurrenten. Tevens hebben we het initiatief genomen voor nieuwe huisvesting die ons de mogelijkheid geeft om de activiteiten fysiek een eigen ruimte te bieden. Het is begrijpelijk dat ze er staan, maar de barakken waar we nu in werken, hebben hun tijd ruimschoots gehad. Deze zomer is de bouw begonnen en volgend jaar zitten we in ons nieuwe kantoor. Wij maken er een groene Vezet-campus van waarbij het DNA van het familiebedrijf duidelijk zichtbaar zal worden gemaakt. Daarin krijgen straks Vezet en de groep hun eigen etages. Het wordt een impuls voor het teamwork. Je vindt elkaar als het nodig is bij de koffiecorner of in de project- of brainstormkamers, dus kruisbestuiving blijft, maar qua organisatie is het veel overzichtelijker. Bovendien als landmark voor de regio verhoogt het nieuwe kantoor met een industriële uitstraling de aantrekkingskracht van ons bedrijf. Daar wil je graag werken, ook als je van onder het Noordzeekanaal komt.’’

Voormalig algemeen directeur van Koninklijke Vezet, ondernemer Frans J.N. Kramer, is door de hergroepering nu bestuursvoorzitter/CEO van de ‘Kramer Food Group’ (werktitel) en geeft leiding aan het gehele concern.

Ultraverse maaltijden

Zoals al gezegd heeft de coronacrisis een flinke push gegeven aan de omzet, al was dat vooral in de maanden maart en april duidelijk te merken. Er konden in ieder geval weer enkele nieuwe verkooprecords worden bijgeschreven in het eigen Vezet Guinness Book of Records.

Marcel: ,,Eind februari zagen we de eerste perikelen vanwege corona opspelen. Dat waren aanvankelijk vooral logistieke zaken met betrekking tot de aanlevering van groente en fruit uit het buitenland. Toen in maart echter eveneens het hamsteren in de winkels begon, vloog de vraag omhoog en werd het hier even bijzonder hectisch. Corona veroorzaakte wat onrust bij onze medewerkers en begrijpelijk, want je wilt je werk veilig kunnen doen. Toen we onze corona-maatregelen begonnen te implementeren en door de regering werden bestempeld als ‘vitale sector’, merkten we dat de relatieve onrust omsloeg in een gevoel van trots. Het was immers onze verantwoordelijkheid om te schappen vol gezond gemak te houden. Bovendien deden we er alles aan om het werk in de fabriek zo veilig mogelijk te maken. Daarbij kon overigens iedereen meedenken, wat massaal gebeurde, werd elk goed idee opgevolgd en de beste ideeën bovendien beloond met een waardebon en eeuwige roem.’’

Na de hamsterwoede bleef de vraag nog wel iets hoger dan in voorgaande jaren, vooral de vraag naar onbewerkte groente. ,,Mensen werkten veelal thuis en hadden daardoor meer tijd om thuis te koken. De haast was daarmee uit de keuken verdwenen. Dat gaf wel een curve in ons gezond gemak-segment. Maar dat werd ruimschoots goedgemaakt door de grote vraag naar producten zoals zuurkool en fruitsalades. Dat had alles te maken met vitamine C. In week 26 noteerden we de hoogste fruitafzet ooit, maar in week 33 gingen we daar nog eens dunnetjes overheen. Naast het succes van een fruitsalade met aardbeien had dit echt met corona te maken. Consumenten willen nog meer gezond zijn.’’

Ultraverse maaltijden

Wat door corona een extra push heeft gekregen, is de nieuwe productgroep van Vezet met ultraverse maaltijden. ,,Onze corebusiness is gewassen en gesneden kant-en-klare groente- en fruitproducten die snel en makkelijk te bereiden zijn’’, vervolgt Marcel zijn verhaal. ,,Een innovatie in die lijn zijn de ultraverse maaltijden en salades. Mooi opgemaakt alsof je ze zelf in je eigen keuken hebt bereid en met een houdbaarheid van twee tot drie dagen. Dus wat je zelf zou maken en dan nog een dag of twee bewaart in de koelkast. Speciaal hiervoor hebben we in Purmerend een eigen professionele keuken opgezet waar we deze verse maaltijden maken. Wij denken dat dit product precies op het goede moment op de markt komt. Het past in de trend van gezonder, gemakkelijker, verser en van buitenshuis naar binnenshuis eten. We hebben al enkele tests gedaan in 10 AH-winkels en die waren veelbelovend. Je gaat thuis uit eten en dat is in deze tijd alleen maar meer geworden. Aan dit verhaal hangt trouwens nog een leuke anekdote. In dezelfde straat waar onze keuken staat in Purmerend zit een prachtige groentesnijderij, gericht op de toelevering van de horeca. Die stonden in maart stil vanwege de horecasluiting. We hebben ze gevraagd of ze wilden bijspringen toen wij het zo druk hadden. Dat is zeer goed bevallen en zodoende wordt dit bedrijf nu tevens toeleverancier voor de productlijn voor ultraverse maaltijden. Een mooi partnership dat zonder corona nooit was ontstaan.’’

Afbeelding
Meer berichten