Global C maakt van de nood een deugd

Algemeen
Afbeelding
(Foto: )

Twintig procent plussen. Dat was begin van dit jaar de prognose voor Global C uit Heiloo, leverancier van Inflight Service producten. Maar eind maart stonden de meeste vliegtuigen aan de grond. Leveringscontracten werden opgezegd en de omzet stortte in. Managing Director Sander Struijs draaide de knop om en stortte zich op ‘personal protection packs’. ‘We hebben van de nood een deugd gemaakt’, aldus Struijs.

Als er een branche hard geraakt is door de coronacrisis, dan is het wel de luchtvaart. Toen deze miljardenbusiness grotendeels stil kwam te liggen, merkten ze dat bij Global C meteen. ,,Wij werken wereldwijd en hebben de grootste vliegtuigmaatschappijen als klant’’, opent Sander het gesprek. ,,Toen de pandemie een feit was, kwamen onze klanten al direct met restricties omtrent levering en betaling. Daarnaast zagen we dat de aanvoer van onze producten, die voor 50 procent uit China komen, op de tocht kwam te staan. Eind maart werden al onze orders opgezegd en kwam ons bedrijf bijna compleet tot stilstand. Begin april zat ik naar een zo goed als leeg ordersysteem te kijken. Ja, dan krijg je wel even een redelijke tik. Gelukkig zijn we een niet al te grote club, dus wendbaar. En jammeren zit niet in onze aard. Dus hebben we gezegd, het glas is halfvol en wat kunnen we doen om dit te overleven? Wat willen onze klanten en waar ontstaat de nieuwe behoefte?’’

Hygiënemiddelen

Sander en zijn team hadden het oplossende en verlossende antwoord snel gevonden. ,,Wereldwijd is er een grote behoefte aan hygiënemiddelen, zoals mondkapjes, doekjes en ontsmettingsgel. Daar zijn we mee aan de slag gegaan. Alleen moet je dan wel weten waar je die equipment op een betrouwbare en snelle manier vandaan kunt halen en hoe je daar een supply chain voor op kunt zetten. Want het was en is een markt met veel cowboys. Bovendien moet je supply chain stabiel en efficiënt opgezet zijn, dus bij voorkeur binnen Europa. Het antwoord op al deze vragen lag in Turkije. Ik kwam via ons netwerk in contact met een fabriek. Dat is overigens wel een mooi verhaal. De eigenaar, Ozgur genaamd, kende ik niet. Ik moest de man dus op zijn woord geloven en vertrouwen. Ik wilde wel beeldbellen, maar dat werkte niet en ik kon er door alle reisbeperkingen niet heen om die fabriek met eigen ogen te bekijken. Na een externe audit te hebben gedaan, hebben we het risico genomen op basis van wederzijds vertrouwen en goede afspraken. Ik heb de man nog nooit gezien of ontmoet, maar tot op heden heeft hij ons vertrouwen niet beschaamd en keurig zijn woord gehouden. Heel gaaf dat dit gelukt is. Je kunt zeggen dat ik er een vriend bij heb gekregen’’, lacht Sander.

Personal Protection Packs

Global C stapte in een productenrange die ze niet kende met alle complexiteit van dien. Toch liep het meteen goed. ,,Ondernemen is risico nemen en dat hebben we gedaan, maar gelukkig met een goed resultaat. We hebben van de noodzakelijke hygiënemiddelen zogeheten ‘personal protection packs’ ontwikkeld. Dus alles in één, verpakt in een mooi jasje met opdruk van de betreffende luchtvaartmaatschappij. Dat is het maatwerk wat we toevoegen. We hadden al heel snel een eerste klant hiervoor, British Airways. Mede dankzij ons brede netwerk hebben we inmiddels veel orders voor deze producten en daardoor weer omzetherstel. En niet alleen uit de luchtvaartbranche. Ook leveren wij nu aan een grote distribiteur in Amerika, die hotels in Amerika en Canada levert en er liggen nog meer mogelijkheden om ons afzetgebied te verbreden. Dat is een bijvangst waar we niet op hadden gerekend. ’’

Waar de omzet enerzijds weer wat is hersteld, zal de reguliere business van Global C nog even op zich laten wachten. ,,Dat klopt’’, beaamt Sander. ,,Het coronavirus is nog lang niet weg en zal nog wel enige tijd in onze samenleving rondwaren, met alle gevolgen van dien. Je ziet door de tweede golf dat mensen terughoudend zijn om weer te gaan vliegen. Maar als ze dan toch gaan vliegen, willen ze graag elk risico vermijden. Daar passen onze producten erg goed bij. Dankzij deze producten hebben we weer een omzetherstel en omdat er weer mondjesmaat wordt gevlogen, sluit onze bestaande business weer langzaam een beetje aan. Al is dat allesbehalve op niveau. De angst voor vliegen blijft en vooral de zakelijke vluchten en vluchten van langer dan 6 uur liggen zo goed als op een oor. Het zal nog jaren duren voordat dit weer op peil is. Bedrijven zeggen ‘zo kan het eigenlijk ook wel’. Dat is misschien zo, maar ik blijf geloven in persoonlijk contact. Ik zal echt wel weer op reis gaan, maar in een lagere frequentie. En zoals ik, zijn er nog heel veel anderen. Dat zal in de branche leiden tot mogelijke faillissementen van maatschappijen. Chapter 11 ligt overal op de loer.’’

Droom

Wereldwijd leveren aan bijna alle grote jongens zoals KLM, British Airways, Delta, Qatar Airways, Emirates, Cathay Pacific, Qantas en Virgin en eigen kantoren hebben in Atlanta, Brisbane, Bangkok en Shanghai. Global C heeft haar activiteiten in 10 jaar tijd stevig neergezet. Helaas heeft Covid-19 het bedrijf vijf jaar terug in de tijd geworpen.

,,In 2010 ben ik in dit bedrijf gestapt. Ik was 30 en kwam uit een corporate omgeving, maar dat was niks voor mij. Ik wilde voor mezelf beginnen, bij voorkeur in een klein en flexibel bedrijf met als doel: alle relevante Inflight Service producten leveren aan airlines wereldwijd. Mede dankzij onze goede commerciële mensen hebben we overal in de wereld deuren weten te openen. Vanaf het vijfde jaar zijn we gaan echt gaan groeien, elk jaar zo’n 40 procent. We werken met eigen designers en ontwikkelen concepten en producten in eigen beheer. We hebben duurzaamheid geïntegreerd en leggen de focus op recyclebaar en kijken zo verder dan alleen maar naar het leveren van producten. Je zou kunnen zeggen dat we het allemaal goed op de rit hebben en dat ik mijn droom heb gerealiseerd. Toen kwam Covid-19. Ik was een weekje als een bokser in de ring, maar ik ben ervan overtuigd dat we hier weer uit gaan komen. Wachten tot het goed komt, is het slechtste wat je kunt doen. Daarom hebben we meteen actie ondernomen, zowel bedrijfsmatig als qua aanbod. Dus direct gereorganiseerd waar dat moest en kon, aandeelhouders geïnformeerd, financiën onder controle gebracht en gekeken naar producten waar wel behoefte aan is. Natuurlijk krijg je een enorme klap. We zouden dit jaar 20 procent groeien en daar hadden we de orderportefeuille voor. Maar de realiteit is plotseling een leeg ordersysteem. Gelukkig hebben we onze rug gerecht en kansen gecreëerd die we anders niet hadden gezien. Daar krijg je ook weer energie van. Het voelt alsof je weer opnieuw een bedrijf start. En dit is een survival of the fittest. Er vallen straks partijen weg en dat biedt eveneens weer mogelijkheden.’’

Afbeelding
Eén brok energie op Hallo 2024! Nieuws 9 jan, 16:45
Afbeelding
Hallo 2024! in beeld FOTO'S 9 jan, 14:22
Afbeelding
Dijk en Waard On Stage mooie kans voor lokale bedrijven Nieuws 19 dec 2023, 10:48
Afbeelding
Glanzende carrière bij Alcmaria Schoonmaakbedrijf Nieuws 19 dec 2023, 10:44
Afbeelding
Van watertoren naar een kantoor vol techniek en charme voor CLAFIS Ingenieus Nieuws 19 dec 2023, 10:34
Afbeelding
'Verbeteringen aan de Alkmaarse ringweg zijn nodig om in de toekomst nog van A naar B te kunnen' Nieuws 19 dec 2023, 10:28
Afbeelding
VLIEG Bedrijfsmakelaars: “Mensenkennis is belangrijk in dit vak". Nieuws 19 dec 2023, 10:14
Afbeelding
BlockzApps ontwikkelt nieuw content management systeem. Nieuws 19 dec 2023, 09:58
Afbeelding
Sluit je aan bij de no-nonsense autoverhuurder van Nederland Nieuws 19 dec 2023, 09:56
Afbeelding
Dekkerautogroep: Na sleuteloverdracht direct aan het werk Nieuws 19 dec 2023, 09:44
Afbeelding
Huis van het Werk reflecteert op de opbrengsten van het SLIM-programma Nieuws 19 dec 2023, 09:39
Afbeelding
De zakelijke evenementen van Ondernemend Dijk en Waard Nieuws 19 dec 2023, 09:36
Afbeelding
Geen verrassingen bij Middelbeek Autoverhuur en Autolease Nieuws 19 dec 2023, 09:34

Lees nu de laatste editie van jouw lokale Nieuwsblad

Meest gelezen