Zoete steun in bittere tijden
Menig persoon in Nederland is coronamoe, maar de realiteit is dat we er voorlopig nog wel dagelijks mee te maken hebben. Bij ondernemers zijn de gevolgen vaak nog extremer. Tijd om de leden te ondersteunen, vond het bestuur van de Bedrijfskring Heerhugowaard. Samen met enkele leden ontwikkelde zij een zoete steun in bittere tijden: een doos vol kleine verpakte chocolaatje (Napolitains) die heerlijk smaken bij de koffie of thee.
,,Succes heeft vele vaders”, begint Norbert Reijngoud. Reijngoud is bestuurslid communicatie en één van de initiatiefnemers vanuit het bestuur. ,,Eigenlijk weten wij niet meer precies wie met het idee kwam om onze leden met iets lekkers te ondersteunen.”
Eén van de doelstellingen van de bedrijfskring Heerhugowaard is om leden met elkaar te verbinden. Juist daarom werd in het ledenbestand gekeken met welke leden deze actie vormgegeven kon worden. Het oog viel direct op Lagosse. Dit bedrijf produceert zijn Napolitains voor het overgrote gedeelte voor de horeca. ,,Gelukkig produceren wij ook nog andere producten, maar deze productgroep kwam bijna in zijn geheel stil te staan”, legt MD Rudy Haringhuizen uit. ,,Toen de bedrijfskring ons benaderde om tegen kostprijs deze actie mede mogelijk te maken, hoefden wij daar niet lang over na te denken.”
Uniek ontwerp
Het grafische ontwerp werd gemaakt door Thesign Merkenbouwer. ,,Ik wilde eigenlijk een simpel ontwerp in onze bedrijfskring-huisstijl”, verklaart Reijngoud. ,,Herbert de Jong, art-designer van Thesign, wilde dit alleen doen als hij een uniek ontwerp mocht maken.” Herbert vult aan: ,,Als een ontwerp van ons naar alle leden gaat, moet het wel iets origineels zijn.” Thesign kwam daarom met het idee om de vierkante vorm van de chocolaatjes terug te laten komen in het hele ontwerp. ,,De twee vierkantjes bij elkaar vormen echter ook weer de contouren van Heerhugowaard”, aldus De Jong.
Stammis
Voor het rondbrengen van de chocolade werd Stammis Horeca gevraagd. Dit lid had zijn overcapaciteit bij de eerdere corona-activiteit van de bedrijfskring-, ‘leden voor leden’, al kenbaar gemaakt. ,,De vraag verraste mij in eerste instantie wel’’, aldus eigenaar Arjan Groen. ,,Het was voor mij echter ook een leuke kans om alle leden een keer persoonlijk te ontmoeten.” Groen reed een paar dagdelen met de chocolade in de regio rond en ontving ook de eerste reacties. ,,Eigenlijk was iedereen blij verrast”, aldus Groen.
En zo kwam een leuke samenwerking tot stand tussen drie bedrijven die daarvoor nog niet eerder met elkaar samenwerkten. ,,Dit smaakt naar meer’’, zegt Norbert Reijngoud met een brede glimlach terwijl hij een chocolaatje nuttigt. ,,De bedrijfskring van Heerhugowaard kent ruim 250 leden en door dit aantal is het bijna onmogelijk dat iedereen elkaar kent. Dit is een mooie aanzet om elkaar beter te leren kennen.’’
Reijngoud sluit hoopvol af: ,,Een initiatief als dit laat zien hoe makkelijk Waardse bedrijven met elkaar kunnen schakelen. Er komen zeker nog bittere tijden aan, maar als wij elkaar door samenwerkingen verder kunnen helpen, zullen daar ook zeker zoete momenten bij gaan komen.”