‘Sexyness’ van Alkmaarse IT-sector als magneet voor jong en oud talent

Algemeen
Afbeelding
(Foto: Tamara Schijff)

De blik van Noord-Hollandse ICT-ers is veel te lang gericht geweest op de regio Amsterdam. En dat moet anders, vindt IT=Alkmaar, een krachtenbundeling van 11 vooraanstaande Alkmaarse IT-bedrijven. Ze sloegen twee jaar geleden de handen ineen. Hun doel: Alkmaar promoten als een zeer aantrekkelijke ICT-stad waar je op niveau kunt werken, wonen en verblijven.

,,We vissen allemaal in dezelfde vijver, maar die plas water is bij lange na niet groot genoeg om alle banen hier in te vullen’’, zegt Erik Lotte, secretaris van IT=Alkmaar en partner bij Triple, een van de deelnemende bedrijven. ,,Daarom moet die vijver groter, zodat je voorkomt dat je mensen bij elkaar weghaalt. Gelukkig hebben de Alkmaarse IT-bedrijven ingezien dat dit een gezamenlijk probleem is. Daarom hebben we elkaar makkelijk weten te vinden in IT=Alkmaar. Door onze krachten te bundelen en samen te laten zien wat voor moois onze sector te bieden heeft, maken we de boodschap nog sterker. Zo zetten we de ‘sexyness’ van de Alkmaarse IT-sector in de etalage zodat het werkt als een magneet voor talenten van alle leeftijden. Natuurlijk zal het even duren voordat ons platform waarde gaat brengen. Het effect van IT=Alkmaar is vooralsnog moeilijk meetbaar, maar toch zie ik wel al een positieve verandering. Oké, het is nog niet zo dat de toestroom een opstopping veroorzaakt op het Kooimeerplein. Maar we zien wel dat steeds vaker mensen uit de buurt van Beverwijk en Heemskerk kiezen voor een baan in onze regio. Die vinden het hier super. De reistijd is kort en het werk is leuk. Bovendien zie je dat naarmate mensen ouder worden andere zaken belangrijk worden, zoals gezin en vrije tijd. Dan wordt de hoogte van het salaris steeds minder een doorslaggevende factor.’’

Gerekruteerd bij de poort
Erik constateert dat veel studenten die net hun diploma hebben behaald bij de poort van school al worden gerekruteerd en soms zelfs al eerder. En dat is logisch, want de spoeling is dun. ,,Het zijn vooral de grote bedrijven die dat doen en die met forse salarissen mensen aan zich weten te binden. Dat lijkt mooi, en als je jong bent is dat natuurlijk zeer verleidelijk, maar ik noem het ’t gouden kooi-effect. Uiteindelijk beland je driehoog achter op een afdeling en doe je feitelijk lopende band IT-werk. Het leuke werk vind je hier, bij onze bedrijven. Daar ben je onderdeel van de projecten waaraan je meewerkt en kun je je veel beter onderscheiden. Natuurlijk is een programmeur een programmeur, maar de output die je hier levert geeft veel meer voldoening.’’

Mediacampagne
Het belang van een bloeiende IT-sector en de daaruit voortvloeiende werkgelegenheid is groot. Daarom hebben de gemeente Alkmaar en Alkmaar Marketing het doel van IT=Alkmaar omarmd. Directeur van Alkmaar Marketing, Ger Welbers, legt uit: ,,We richten ons op drie doelgroepen; bewoners, bezoekers en bedrijven/talenten. En als we het over bedrijven hebben, dan heb ik zelf het gevoel dat onze IT-sector een van de best bewaarde geheimen is van onze stad. Dat geheim moeten we ontsluiten. Want de Alkmaarse IT heeft een substantiële rol in de Alkmaarse economie, het is een schone bedrijvigheid die hard groeit. En dat blijkt, want ondanks dit onstuimige jaar zijn veel aangesloten bedrijven nog steeds op zoek naar nieuwe collega’s. Daarom hebben met elkaar een mediacampagne ontwikkeld waarin we laten zien waarom Alkmaar een aantrekkelijk stad is om in te wonen, werken en verblijven. Alkmaarse IT-bedrijven laten in de campagne zien wat ze doen en wat ze (toekomstig) IT-talent te bieden hebben. De campagne bestaat uit een aantal onderdelen en start met korte video’s waarin we een kijkje in de keuken geven. Daarnaast kun je de campagne langs de weg op billboards, online op Tweakers en op nog meer plekken tegenkomen. Verder leggen we diverse persoonlijke verhalen vast van developers bij de verschillende bedrijven. Het is persoonlijke storytelling waarmee we de juiste snaar willen raken van de doelgroep. En inhoudelijk hebben we veel te bieden. Er zijn veel Alkmaarse IT-bedrijven met internationale allure zoals Ekco, Betty Blocks en Triple. Daarnaast zijn er ook een aantal bedrijven die maatschappelijk of landelijk veel impact maken. Zoals Create die recent het platform Talentz heeft gelanceerd, Health Connected een scale-up in de gezondheidszorg en Xolphin die marktleider is op gebied van SSL certificaten. Ook hier bij Triple zijn bijzondere projecten te vinden. Ze ontwikkelen bijvoorbeeld de software voor de race-simulator van Max Verstappen en hebben een Esport Club opgezet, een productieplatform en productiehuis voor bedrijven en organisaties die zich willen focussen op esports, maar daar zelf geen middelen voor hebben. Het zijn precies die verhalen die we willen delen. En dit soort succesverhalen zijn er in veelvoud bij alle partners.’’

Branie en trots
,,Alkmaar vertelt te weinig wat er gebeurt in deze stad’’, zegt Erik. ,,Dat kan echt wel wat beter. Ik ben van geboorte een Amsterdammer. Nou, die weten daar wel raad mee. Alkmaar zou wel wat van hun branie en trots kunnen gebruiken om verder te komen in het leven. Dat oer nuchtere DNA zit ons duidelijk in de weg. Daar willen we mee afrekenen met deze campagne. Want Alkmaar en haar regio zijn echt waanzinnig mooi. Je kunt en hebt hier alles.’’

Ger Welbers zijn roots liggen eveneens in Amsterdam: ,,Toen ik hier in Alkmaar kwam werken bij de NHD vonden ze het eigenlijk wel een goed plan dat ik hier kwam wonen. Ik geef toe, dat was wel even een ding. Maar nu ik hier inmiddels ben gesetteld, hoef ik echt niet meer terug. Onbekend maakt duidelijk onbemind en daarom timmeren we zo hard aan de weg om de mensen naar deze mooie stad te trekken. En als de klik er eenmaal is, dan zit het ook goed. Daarom is het van groot belang dat we blijven werken aan het hele pakket. Dus niet alleen kijken naar de bezoeker, maar ook naar werken en wonen. Alkmaar gaat in de toekomst zo’n 30.000 woningen bouwen. Laten we ervoor zorgen dat er tevens gebouwd gaat worden voor starters. Dat biedt mogelijkheden voor jonge mensen om naar de stad te trekken. Zeker als er werk is en dan biedt onze IT-sector in ieder geval volop mogelijkheden.’’

Landingspage

De videocampagne is een momentopname, de Stichting IT=Alkmaar is de structurele factor in het geheel en moet over lengte van jaren de IT-sector promoten. ,,We willen een landingspage zijn’’, verduidelijkt Erik. ,,Een platform waar mensen in onze journey terechtkomen en waar we vraag en aanbod samenbrengen. We laten ons werk zien, maar brengen het meteen in relatie tot Alkmaar en alle facetten die de stad te bieden heeft. Daarom is de samenwerking met de gemeente en Alkmaar Marketing zo belangrijk. Het versterkt onze boodschap en maakt het draagvlak ervan breder. Dat is wel weer het mooie van Alkmaar, het is een stad, maar met het karakter van een dorp. Je weet elkaar snel te vinden en samenwerken, daar zijn we goed in.’’

IT=Alkmaar is een initiatief van de bedrijven Cyso Group, Triple, Betty Blocks, Nedvice ICT, Herke ICT Group, Ekco, Create, Snelstart en Bluedesk. In de zomer van 2018 sloegen zij de handen ineen met als doel Alkmaar als ICT stad op de kaart zetten. In 2020 zijn ook Xolphin en Health Connected aangesloten. Samen laten deze bedrijven zien wat Alkmaar te bieden heeft op het gebied van ICT, bieden een platform, organiseren events en werken samen met opleiders in de regio.

Meer informatie over de aangesloten bedrijven, de video’s en het overzicht alle vacatures van de bedrijven is te vinden op:

www.itisakmaar.nl

Afbeelding
Eén brok energie op Hallo 2024! Nieuws 9 jan, 16:45
Afbeelding
Hallo 2024! in beeld FOTO'S 9 jan, 14:22
Afbeelding
Dijk en Waard On Stage mooie kans voor lokale bedrijven Nieuws 19 dec 2023, 10:48
Afbeelding
Glanzende carrière bij Alcmaria Schoonmaakbedrijf Nieuws 19 dec 2023, 10:44
Afbeelding
Van watertoren naar een kantoor vol techniek en charme voor CLAFIS Ingenieus Nieuws 19 dec 2023, 10:34
Afbeelding
'Verbeteringen aan de Alkmaarse ringweg zijn nodig om in de toekomst nog van A naar B te kunnen' Nieuws 19 dec 2023, 10:28
Afbeelding
VLIEG Bedrijfsmakelaars: “Mensenkennis is belangrijk in dit vak". Nieuws 19 dec 2023, 10:14
Afbeelding
BlockzApps ontwikkelt nieuw content management systeem. Nieuws 19 dec 2023, 09:58
Afbeelding
Sluit je aan bij de no-nonsense autoverhuurder van Nederland Nieuws 19 dec 2023, 09:56
Afbeelding
Dekkerautogroep: Na sleuteloverdracht direct aan het werk Nieuws 19 dec 2023, 09:44
Afbeelding
Huis van het Werk reflecteert op de opbrengsten van het SLIM-programma Nieuws 19 dec 2023, 09:39
Afbeelding
De zakelijke evenementen van Ondernemend Dijk en Waard Nieuws 19 dec 2023, 09:36
Afbeelding
Geen verrassingen bij Middelbeek Autoverhuur en Autolease Nieuws 19 dec 2023, 09:34

Lees nu de laatste editie van jouw lokale Nieuwsblad

Meest gelezen