Wethouder Pieter Dijkman: ‘Juist nu goed nadenken over de branding en toekomst van onze stad’

Algemeen
Wethouder Pieter Dijkman.
Wethouder Pieter Dijkman. (Foto: Fotostudio Wick Natzijl)

Precies een jaar geleden zei wethouder Pieter Dijkman dat na het aanleggen van het eerste noodverband alles op alles moest worden gezet om als stad beter uit de coronacrisis te komen. Maar met al het venijn in de staart is het voor sommige ondernemers nu vooral een kwestie van overleven. Toch herhaalt Dijkman zijn woorden: ‘Juist nu moeten we goed nadenken over de branding en toekomst van onze stad.’

Financiële compensatie voor ondernemers, maar tegelijkertijd ook een stimuleringsfonds in het leven roepen. Het is eigenlijk precies datgene wat Dijkman bedoelt met zijn woorden. Klaar staan als gemeente wanneer de nood hoog is, maar daarnaast ook ruimte scheppen en geld beschikbaar stellen voor creativiteit die de kwaliteit van de stad ten goede komt. Want dat hebben we straks heel hard nodig.

“Het klinkt misschien op dit moment wat raar, maar er komen grote kansen op ons af. We zitten in de flanken van de Metropoolregio Amsterdam. We gaan tussen nu en 2030 zo’n 6.000 woningen en 2.000 banen realiseren, onder meer in de kanaalzone. Daarvoor zullen we als stad ons been bij moeten trekken en dat is een goede aanleiding om bij het Rijk aan te kloppen voor extra geld. Niet nu denken van ‘het komt wel goed’. Dan missen we namelijk straks de boot. Dus assertief zijn en klaar staan voor ontwikkelingen die de stad kwalitatief beter gaan maken. Mijn droombeeld? Een verzonken Kanaalkade, dus overkluizing van het weggedeelte, waardoor er een mooi voetgangers- en verblijfsgebied ontstaat als verbinding tussen Overstad en de Gedempte Nieuwesloot’’, opent Dijkman het gesprek met een knipoog.

Het klinkt misschien op dit moment wat raar, maar er komen grote kansen op ons af

Verlenging noodfonds

Het is een fraaie stip op de horizon, maar voorlopig is het nog even alle hens aan dek, weet ook Dijkman. “Al is het beeld wel dubbel. Sommige bedrijven gedijen goed, terwijl winkels en horeca zwaar zijn getroffen. Het is daarom terecht dat we binnen onze mogelijkheden er alles aan doen om juist die bedrijven te helpen. Zo hebben we onlangs het noodfonds verlengd tot zeker medio 2021. Van de 10 miljoen die hiervoor waren gereserveerd, is nu iets meer dan helft ingezet. Dat gebeurt vooral in de vorm van verlaging of kwijtschelding van lokale belastingen. Samen met de raad hebben we vorig jaar het risico durven nemen voor dit noodfonds. Gelukkig worden we inmiddels voor een groot deel door het Rijk gecompenseerd en drukken deze extra kosten niet op onze algemene middelen. Dat is fijn en geeft ons bovendien deze ruimte om het fonds te verlengen.’’

Nieuw concept

Naast het in stand houden van ondersteuning voor getroffen ondernemers wil Dijkman graag de blik naar voren richten. “Dat is noodzakelijk. Want,’’ zo meent hij, “de coronacrisis heeft het geleidelijke, organische proces van een afnemend aantal winkels in de binnenstad van Alkmaar behoorlijk versneld. We komen daardoor veel eerder in een ander scenario terecht. Onze winkelstad staat onder druk. Daarmee dient de vraag zich aan wat je voor nieuw concept moet toevoegen om de aantrekkelijkheid van de stad in de toekomst te behouden. Hier willen we de komende periode overigens echt de diepte voor ingaan. Ik heb dus nu nog geen kant-en-klaar antwoord liggen, maar we kijken veel om ons heen naar trends en ontwikkelingen die gaande zijn. Hoe doen bijvoorbeeld andere steden dit? Dan zie je best goede ideeën. Zoals het concept van zogeheten ‘flagshipstores’, een combinatie van een fysieke winkel als uithangbord en een online winkel.’’

Stimuleringsfonds

Als het om positieve bijdragen gaat die op korte termijn soelaas kunnen bieden, is het vorig jaar in het leven geroepen stimuleringsfonds een eerste bron van inspiratie. De gemeente heeft 1,5 miljoen euro beschikbaar gesteld voor plannen die gericht zijn op het collectieve belang van de gemeente. Dus op het herstel van het economisch en maatschappelijke leven wanneer de crisis op zijn einde is en het normale leven weer goed op gang komt.

Dijkman: “Dat laatste laat helaas nog wat langer op zich wachten, maar toch liggen er al enkele mooie plannen klaar. De beoordelingscommissie heeft 42 aanvragen behandeld. Daarvan zijn er nu acht toegekend, samen goed voor een investeringsbedrag van 600.000 euro. Een van die plannen is de vergroening van de prachtstraten van Alkmaar. Dat zijn vooral de kleinere straatjes die het moeilijk hebben, maar hiermee de kans krijgen om overeind te blijven. Dus investeren in de openbare ruimte om de kwaliteit en aantrekkelijkheid te vergroten. Verder kijken we samen met Bolwerk (de belangenbehartiger van winkeliers, ondernemers en eigenaren van commercieel vastgoed in de binnenstad van Alkmaar, red.) naar het verbeteren van het westelijke deel van De Laat. Het doel is om daar weer een topwinkelstraat van te maken. Er liggen verschillende scenario’s op tafel, waarbij er zelfs een variant is met water en een met veel groen. Het is een participatieproject en de reacties tot nu toe zijn heel interessant.’’

Waar ik heel veel bewondering voor heb, is de enorme veerkracht van ondernemers in deze crisis

Branding

Terwijl de ondernemers in de stad nog vol in de corona-branding staan, moet er dus toch al worden nagedacht over de ‘branding’ van de stad, het Alkmaar van de toekomst. “Ik begrijp dat dit voor velen nog lastig is, want de zorgen van nu bepalen vooral het straatbeeld. Maar het is wel mijn boodschap. Dat neemt niet weg dat we voor de zorgen van nu onze verantwoordelijkheid blijven nemen. Waar ik overigens heel veel bewondering voor heb, is de enorme veerkracht van ondernemers in deze crisis. Hoe ze zich door deze tijden heen werken, is bewonderingswaardig. Dat verdient een groot compliment. Toen laatst de horeca bij wijze van stil protest hun terrassen hadden uitgestald, zag je weer wat positivisme. Het gevoel van ‘we zijn er nog en laten ons niet verslaan’ maakte op mijn veel indruk. Het maakt ook duidelijk dat de potentie er nog steeds is. En dat biedt hoop voor de toekomst.’’

Visual van de herinrichtingsplannen voor De Laat West, mode 2 (groen), fiets te gast.
Visual van de herinrichtingsplannen voor De Laat West, model 1 (water), voetgangersgebied.
Met een symbolische druk op de knop werd op maandag 30 oktober officieel het voorstel van Noord-Holland Noord voor een Regio Deal met het Rijk ingediend.
Regiodeal levert miljoenen op voor Noord-Holland Noord Nieuws 12 feb, 11:00
Hoe houden we de stad bereikbaar? De gemeente vraag inwoners en bedrijven om mee te denken.
Hoe houden we de stad bereikbaar? Nieuws 5 feb, 15:33
Han Kirchhoff (rechts) is de nieuwe voorzitter van de juniorkamer en volgt Lars Cramer op.
Wisseling van de wacht: JCI Alkmaar heeft nieuwe voorzitter Nieuws 1 feb, 14:38
Afbeelding
Eén brok energie op Hallo 2024! Nieuws 9 jan 2024, 16:45
Afbeelding
Hallo 2024! in beeld FOTO'S 9 jan 2024, 14:22
Afbeelding
Dijk en Waard On Stage mooie kans voor lokale bedrijven Nieuws 19 dec 2023, 10:48
Afbeelding
Glanzende carrière bij Alcmaria Schoonmaakbedrijf Nieuws 19 dec 2023, 10:44
Afbeelding
Van watertoren naar een kantoor vol techniek en charme voor CLAFIS Ingenieus Nieuws 19 dec 2023, 10:34
Afbeelding
'Verbeteringen aan de Alkmaarse ringweg zijn nodig om in de toekomst nog van A naar B te kunnen' Nieuws 19 dec 2023, 10:28
Afbeelding
VLIEG Bedrijfsmakelaars: “Mensenkennis is belangrijk in dit vak". Nieuws 19 dec 2023, 10:14
Afbeelding
BlockzApps ontwikkelt nieuw content management systeem. Nieuws 19 dec 2023, 09:58
Afbeelding
Sluit je aan bij de no-nonsense autoverhuurder van Nederland Nieuws 19 dec 2023, 09:56
Afbeelding
Dekkerautogroep: Na sleuteloverdracht direct aan het werk Nieuws 19 dec 2023, 09:44

Lees nu de laatste editie van jouw lokale Nieuwsblad

Meest gelezen