Afbeelding
(Foto: JOHN-VERWEIJ)

‘We willen niet de grootste zijn, maar wel de beste!’ - Tweede generatie Rowinkel aan het roer bij familiebedrijf Rowinkel Schoonmaak

Algemeen

Zelf moeten ze nog even wennen aan de functietitel op hun visitekaartje, maar sinds 1 januari 2022 zijn Suzanne Rowinkel en Amber Rowinkel officieel directeur-eigenaar van Rowinkel Schoonmaak BV uit Alkmaar. Zij volgen daarmee de sympathieke grondlegger van het familiebedrijf op: hun vader Martin Rowinkel. 

Operationeel directeur Suzanne Rowinkel gaat als een energieke wervelwind door het bedrijf, Financieel directeur Amber is de kalme rots in de branding en Office-manager Linda houdt het overzicht op de werkvloer én regelt alle front- en backoffice zaken. Vader Martin Rowinkel, Asset manager, kijkt met trots naar zijn drie dochters die sinds begin dit jaar officieel aan het roer staan van het familiebedrijf. Het is een managementteam waar veel bedrijven voor zouden tekenen: de drie ondernemende vrouwen vullen elkaar op alle professionele facetten aan en vormen gezamenlijk een stevig fundament voor de nieuwe toekomst van het bedrijf. 

Omgevlogen
In het bedrijfspand aan de Fluorietweg in Alkmaar hangt de eerste ‘lapset’ van Martin, met onder andere zijn ladder, een emmer, een trekker en een spons. Bijna vijfendertig jaar geleden startte hij als glazenwasser. “De jaren zijn omgevlogen”, zegt hij. Het bedrijf groeide onder zijn handen uit tot professionele organisatie die in heel Noord-Holland actief is op het gebied van facilitaire dienstverlening in de glazenwasserij en de schoonmaak. “Nee, dat was geen vooropgezet plan”, zegt hij. “Ik begon met glazenwassen, omdat ik mijn baan kwijtraakte. Het vak heb ik mezelf aangeleerd en omdat mijn klanten positief waren, breidde dat langzaam uit. Dan komt er ‘een mannetje’ bij, en dan nog één. Als je goed bent in wat je doet, klanten tevreden zijn en je je afspraken nakomt, dan word je steeds groter. Dat kon overigens alleen omdat mijn vrouw Annemarie alle taken thuis voor haar rekening nam. Tegenwoordig zijn we met een team van ongeveer veertig man actief op de zakelijke markt in de hele provincie. ” Suzanne vult aan: “Onze moeder was altijd de stille kracht in het familiebedrijf en is dat nog steeds. Ze ondersteunt ons waar ze kan!”

Veiligheid
De blauwwitte bedrijfsauto’s van Rowinkel zijn niet te missen op de Noord-Hollandse wegen, want Martin was zijn tijd ver vooruit als het om branding gaat. “Ik vond dat onze logo’s duidelijk zichtbaar moesten zijn en ik liet ook grote foto’s plaatsen waarin glazenwassers met zogenaamde telescoopborstels aan het werk waren. Meer dan 22 meter hoog, liet ik erbij schrijven.”

 Lachend: “Zijn we nog eens aangehouden door de Arbeidsinspectie, want je mocht glazenwassers natuurlijk niet op 22 meter hoogte laten werken. Ik heb uitgelegd dat we over telescoopborstels en twee hoogwerkers beschikken.” De veiligheid van de medewerkers staat voorop in het schoonmaakbedrijf. Zowel wat het materiaal betreft, als de milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen die worden gebruikt. Suzanne: “We zijn NEN-gecertificeerd en aangesloten bij de mkb branchevereniging Schoonmaken is Een Vak, de SIEV.” 

Praktisch
Een paar meter van de eerste lapset van Martin staat een hypermoderne osmose tank. Martin: “We maken bij glasbewassing gebruik van gedemineraliseerd water. Dat is gewoon water waar we door middel van een filter mineralen en zouten uithalen. Wat overblijft is puur water waarmee het glaswerk streeploos opdroogt.”

Van scholen tot kantoorgebouwen, van productiebedrijven tot wooncomplexen en van winkelcentra tot openbare gebouwen: Rowinkel levert hoogwaardige reguliere schoonmaakdiensten en aanvullende facilitaire dienstverlening. Amber: “Vanaf dat wij een jaar of veertien waren, gingen we regelmatig met onze vader mee als hij aan het werk ging. Dan mochten we meehelpen. Dat was hartstikke leuk en leerzaam!” Ze vervolgt: “Als je op die manier in het bedrijf begint, weet je precies hoe het werkt. En die praktische kennis komt iedere dag van pas. We hebben alle drie nog even bij andere organisaties gewerkt en ook dat is heel leerzaam. Dan heb je de kans gehad om te zien hoe het er bij andere bedrijven aan toegaat.” 

No-nonsense
Twee jaar geleden startte Martin met het opvolgingsproces naar de volgende generatie. Martin: “Dat kost tijd en we hebben ons laten begeleiden door een professionele partij. Ik vond het belangrijk om dat te doen op het moment dat ik nog fit genoeg was. Zodat ik de komende jaren tijd en energie heb voor een meer adviserende rol.” Van hun vader hebben Suzanne, Amber en Linda in ieder geval de no-nonsense mentaliteit geërfd. “What you see is what you get”, zegt Suzanne. “Dat is zoals de klanten ons al jaren kennen en dat blijft zo. En we houden ook het motto van Martin in ere: We willen niet de grootste zijn, maar wel de beste!”

Tekst: LinXX Media
Fotografie: John Verweij

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Veertig jaar makelaar en nog lang niet klaar Algemeen 3 jun, 14:58
Afbeelding
Alkmaar klaar voor Kaeskoppenstad Algemeen 2 jun, 09:15
Afbeelding
Foodtrucks veroveren Ringersplein Algemeen 1 jun, 11:53
Afbeelding
OVNH’s Beste Ondernemingen van Noord-Holland 2022: dit zijn ze! Algemeen 30 mei, 09:48
Afbeelding
Victory Circle of Music levert 10.000 euro op Algemeen 25 mei, 09:29
Afbeelding
Winkelcentrum De Hoef een van de meest toekomstbestendige winkelgebieden Algemeen 24 mei, 10:04
Afbeelding
Volop reuring in Alkmaar: Kom naar Shopping Night en Pride Uit 23 mei, 10:26
Afbeelding
Boodschappen doen zonder plastic? Ga mee met een Zero Waste Wandeltour! Algemeen 20 mei, 10:13
Afbeelding
Voetjes van de vloer met Swinging Night Alkmaar Algemeen 19 mei, 10:29
Afbeelding
Noord-Hollands beste ondernemingen kiezen: eervol en pittig Algemeen 17 mei, 19:20
Afbeelding
Gerenoveerd Biermuseum De Boom opent deuren Algemeen 16 mei, 10:21
Afbeelding
Rodi Media partner van Alkmaar Culinair Plaza Algemeen 13 mei, 08:57
Afbeelding
World Living Statue Festival naar centrum Alkmaar Algemeen 10 mei, 10:27
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief