Pure Lease, dé operational leasemaatschappij onder de vleugel van Ton van Kuyk
Op een netwerkborrel krijgt Mark Slotemaker van Pure Lease vaak de vraag wat het precies voor autobedrijf is. Zodra hij vertelt dat het een dochterbedrijf van Ton van Kuyk is, levert dat een feest van herkenning op. Ton van Kuyk is een bekende naam in de provincie, maar in dit artikel staat Pure Lease een keer in de schijnwerpers.
Mark vertelt dat Pure Lease ruim 1000 auto’s beheert op de zakelijke markt. “We bieden operational lease aan voor de zakelijke rijders en kunnen alle merken auto’s regelen voor onze relaties. Als ik vertel over de connectie met Ton van Kuyk, denken mensen vaak dat we alleen Volvo’s aanbieden, maar dat is dus niet zo. Alles kan! Bovendien kan iedereen bij ons binnenstappen. We hebben veel samenwerkingen met bedrijven en dealers uit de regio. 80% van onze relaties komt uit Noord-Holland. Een groot en superleuk netwerk, dus.”
Pure Lease concentreert zich op het persoonlijke contact met klanten. “Leasing is people’s business. Het product dat je least is hetzelfde als bij elke andere leasemaatschappij. Alleen in de service kun je dus het verschil maken. Bij Pure Lease is de serviceverlening een geoliede machine, omdat we een klein team werken en al onze relaties kennen. Je bent geen nummertje: als er iets aan de hand is, springen we meteen voor je in de bres.”
Brandstof versus elektrisch & online versus offline
Volgens Mark wordt er al jaren geroepen dat de autobranche snel verandert, maar eigenlijk is de branche redelijk conservatief. “Je ziet natuurlijk dat elektrisch rijden en online aanschaf groeit, maar het gaat langzamer dan voorspeld. Waarom? Enerzijds zijn de aanschafkosten van een volledig elektrische auto in verhouding hoog, waardoor het niet voor iedereen is weggelegd. Daarnaast willen mensen een auto zien, proefrijden en advies inwinnen, wat online gewoon niet kan.”
“Ook is de infrastructuur voor het opladen van elektrische auto’s nog niet goed genoeg - in heel Europa lopen we daar tegenaan, trouwens. Daardoor haken veel mensen af, maar over een tijdje heb je geen keus meer. Nagenoeg alle automerken gaan of zijn al over op volledig elektrische auto`s, dus aan het aanbod ligt het niet. De aanschafkosten, het rijbereik en het opladen zijn de redenen voor de - in mijn ogen – langzame(re) adaptatie van elektrisch rijden. Op dit moment is tanken nog steeds veel makkelijker, want je kunt meteen weer doorrijden. Ik denk en hoop uiteraard wél dat de branche volledig elektrisch wordt, maar ik verwacht dat er iets meer tijd overheen gaat dan de overheid hoopt.”