Hart van Noord-Holland presenteert plannen voor 2023

Algemeen
Wethouders Robert te Beest, Roel Beems en Marco Wiesehahn-Vrijman. Rechts Ger Welbers.
Wethouders Robert te Beest, Roel Beems en Marco Wiesehahn-Vrijman. Rechts Ger Welbers. (Foto: Ed van de Pol)

Al meer dan twintig jaar heeft Alkmaar een ambitieuze citymarketingorganisatie. Jarenlang opereerde de club als Alkmaar Marketing - bekend van haar uitingen onder de merknaam Alkmaar Prachtstad. Tot de stichting begin 2021 fuseerde met VVV Alkmaar. Hart van Noord-Holland - regio- en stadsmarketing was geboren. Niet veel later zijn ook de marketingactiviteiten voor Bergen, Egmond, Schoorl en Castricum aanbesteed. Ger Welbers staat inmiddels ruim drie jaar aan het roer van deze overkoepelende organisatie. In de komende uitgaven van dit magazine geeft hij elk kwartaal een update vanuit de marketingclub. Met in deze editie de doelgroep ‘toeristen’ in de spotlight, met een wandeling langs de plannen voor 2023. 

Verbinden

“Het doel van onze organisatie? Het versterken van het imago én het brede welzijn van de stad, dorpen en regio op het gebied van wonen, werken, welzijn, toerisme en onderwijs”, begint Welbers. Een hele mond vol. “In samenwerking met verschillende partijen maken we marketingplannen- en campagnes op het gebied van al deze zaken. We verbinden bezoekers, bewoners én bedrijven. Hoe? Door Alkmaar te vermarkten en helpen ontwikkelen als de geweldige stad (en regio) die het is. En datzelfde geldt voor gemeente Bergen en Castricum, uiteraard.”

Ons doel is het versterken van het imago én het brede welzijn van de stad, dorpen en regio op het gebied van wonen, werken, welzijn, toerisme en onderwijs.

Grote ambities en dito plannen

Sinds 2021 huizen de citymarketeers voor de gemeenten Alkmaar, Bergen en Castricum dus onder één dak. “Een gouden combinatie waarin creativiteit, creatie, content en marketing, strategie en verbinding elkaar versterken. Maar ook een combinatie waardoor synergie tussen de drie gemeenten ontstaat. Aan ambities geen gebrek, in deze sterk groeiende regio. Bij ambities horen uitdagende plannen. En laat 2023 dat nou precies voor ons in petto hebben.

Het belooft een energiek jaar te worden dat in het teken staat van groei. Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) ziet het toerisme-herstel landelijk doorzetten in 2023 en verwacht een stijging van het aantal boekingen voor een vakantie in Nederland. De grootste groei wordt verwacht vanuit Duitsland en België. Het zijn economische tijden van dicht bij huis blijven. Ook in onze regio verwachten we een toename van het aantal bezoekers. De kans is groot dat het aantal verblijfsgasten de cijfers uit 2019 evenaart. Alle lichten op groen, wij zijn er klaar voor!”

Tekst loopt door onder afbeelding


Spreker Matthias de Klerck. (Foto: Ed van de Pol)

450 jaar Alkmaar Ontzet

2023 belooft op allerlei fronten een bijzonder jaar te worden. Zeker als het gaat om evenementen. “Wonderlicht is net achter de rug en de opening van het kaasmarktseizoen nadert met rasse schreden. Niet veel later start in Stedelijk Museum Alkmaar een mooie tentoonstelling met werken van Vincent van Gogh. Voor je het weet is het alweer zomer, met de beroemde zomerfestivals als Kaeskoppenstad en Zomer op het Plein. En het hele jaar door vieren we het heugelijke feit dat Alkmaar 450 jaar geleden werd ontzet uit de omsingeling door de Spanjaarden met diverse festiviteiten, met de grande finale in september en oktober. Dan hebben we de evenementen in de regio nog niet eens genoemd. Wat te denken van de Kunst10Daagse in Bergen, razend populaire Fjoertoer in Egmond of de Oer IJ-expeditie in Castricum.” 

Onderscheiden én samenwerken

Die verwachte groei van het verblijfstoerisme na de coronajaren brengt uiteraard ook de nodige uitdagingen met zich mee. “De regio nog beter op de kaart zetten? Dat kan Hart van Noord-Holland natuurlijk niet alleen. Dat doen we samen, met de hele toeristische sector. Onderscheiden en samenwerken zijn de toverwoorden. Hoe doen we dat? Hoe kunnen we bezoekers verleiden om naar de gemeenten te komen? Kunnen we onze beloften waarmaken? En hoe houden we de lusten en lasten in balans?”

Allemaal kwesties die aan bod kwamen tijdens de jaarlijkse ‘Toeristische Aftrap’. Op maandag 20 februari had Hart van Noord-Holland ruim honderd ondernemers uit de toeristische sector en wethouders Robert te Beest (Alkmaar), Roel Beems (Castricum) en Marco Wiesehahn-Vrijman (Bergen) uitgenodigd in Filmhuis Alkmaar. “Om met elkaar te proosten op het aankomende seizoen, kennis te delen en prikkelende stellingen te bespreken”, aldus Welbers.

Tekst loopt door onder afbeelding


Gezellige afterborrel. (Foto: Ed van de Pol)

Regiobrede aanpak

Zoek elkaar vaker op, leer van elkaar. Daar liggen absoluut nog kansen, bevestigden ook de drie wethouders deze middag. “We kunnen elkaar enorm versterken. Laten we daarom ook over de eigen gemeentegrenzen heen kijken. Naar elkaar verwijzen - en zo samen de gehele regio op de kaart zetten”, stelde Robert te Beest. Roel Beems sloot zich daar bij aan. “Als je naar de kaart kijkt, hebben we een gebied van twintig bij twintig kilometer, waar álles in zit. Stad, strand, volop groen en prachtige fietsroutes. De vraagt blijft; ‘hoe verbinden we dat met elkaar’.” Marco Wiesehahn-Vrijman voegde daar aan toe: “Laten we ook niet vergeten te luisteren naar partijen die níet staan te springen om die groei in recreatie en toerisme. Zolang we de balans blijven bewaken en goed luisteren naar elkaar, komen we een heel eind.”

Welbers: “Daar ben ik het roerend mee eens. We hebben zóveel sterke punten hier - laten we die vooral koesteren. Er zit nog heel veel potentie. Daar ligt ook een mooie rol voor Hart van Noord-Holland. Om ondernemers meer met elkaar te verbinden, maar ook door de verbinding tussen de netwerken van de kernen te stimuleren. In het kader van inspiratie en samenwerking vertrekken we met de Prachtststadclub begin april naar Gent, onder leiding van burgemeester Schouten. Daarover meer in de volgende editie van dit magazine.”

Op de hoogte blijven?

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen van Stichting Hart van Noord-Holland? Abonneer je op onze business-to-business nieuwsbrief door deze QR-code te scannen.


Afbeelding
Glanzende carrière bij Alcmaria Schoonmaakbedrijf Nieuws 19 dec 2023, 10:44
Afbeelding
Van watertoren naar een kantoor vol techniek en charme voor CLAFIS Ingenieus Nieuws 19 dec 2023, 10:34
Afbeelding
'Verbeteringen aan de Alkmaarse ringweg zijn nodig om in de toekomst nog van A naar B te kunnen' Nieuws 19 dec 2023, 10:28
Afbeelding
VLIEG Bedrijfsmakelaars: “Mensenkennis is belangrijk in dit vak". Nieuws 19 dec 2023, 10:14
Afbeelding
BlockzApps ontwikkelt nieuw content management systeem. Nieuws 19 dec 2023, 09:58
Afbeelding
Sluit je aan bij de no-nonsense autoverhuurder van Nederland Nieuws 19 dec 2023, 09:56
Afbeelding
Dekkerautogroep: Na sleuteloverdracht direct aan het werk Nieuws 19 dec 2023, 09:44
Afbeelding
Huis van het Werk reflecteert op de opbrengsten van het SLIM-programma Nieuws 19 dec 2023, 09:39
Afbeelding
De zakelijke evenementen van Ondernemend Dijk en Waard Nieuws 19 dec 2023, 09:36
Afbeelding
Geen verrassingen bij Middelbeek Autoverhuur en Autolease Nieuws 19 dec 2023, 09:34
Afbeelding
Hart van Noord-Holland topt 2023 af met drukbezocht netwerkevent Nieuws 19 dec 2023, 09:31
Afbeelding
Rodin Machining: Hightech in de polder Nieuws 19 dec 2023, 09:24
Afbeelding
Hallo2024! Dé nieuwjaarsreceptie van ondernemend Noord-Holland Noord Nieuws 19 dec 2023, 09:18

Lees nu de laatste editie van jouw lokale Nieuwsblad

Meest gelezen