Food Club Noord-Holland: Kijken bij elkaar in de keuken

Nieuws

Het begon met een verkennend kopje koffie drinken, maar na ruim drie jaar is het een blijvertje geworden: de Food Club Noord-Holland, een informele netwerkclub van ondernemers in de regionale voedingsbranche. De 12 leden ontmoeten elkaar vier keer per jaar tijdens een bedrijfsbezoek bij een van de clubleden. ‘Maar de onderlinge contacten zijn veelvuldiger en intensief. Het is een zeer waardevolle uitwisseling van kennis’, zegt voorzitter en initiator Patrick Kocken, directeur-eigenaar van het bedrijf Hekos Oriental Food uit Broek op Langedijk.

Deze regio herbergt een flink aantal bedrijven in de voedingsindustrie. En daar kent Patrick Kocken er de nodige van, maar dat waren meer los-vast contacten. ,,Uiteraard ken ik veel ondernemers die in deze sector actief zijn en als lid van de Junior Kamer had ik nauwe contacten met medeclubleden van Kramer’s Zuurkool en van Industriële Brood- en Banketbakkerij Braas. Als je echter de 40 bent gepasseerd zoals ik, dan moet je de kamer verlaten. Dat bracht me op het idee om een club op te zetten met branchegenoten en zo is dit initiatief begonnen.’’

Vertrouwen Patrick wist al snel een aantal van die branchegenoten te enthousiasmeren en te mobiliseren en met die groep organiseerde hij een introducerende ontmoeting. ,,Tijdens die eerste bijeenkomst was het nog wat aftasten en vertrouwen opbouwen, maar dat verbeterde al snel’’, weet Kocken zich nog goed te herinneren. ,,De groep is als een olievlek gegroeid en dat geldt ook voor de onderlinge band. Nu eenmaal de brug is geslagen, wisselen we op allerlei vlakken veel kennis en kunde met elkaar uit. Want of je nu loempia’s of gevulde koeken maakt, het proces is in vele opzichten gelijkwaardig. Zeker als je hebt over zaken als duurzaamheid, studie- en stageplekken, markt- en prijsontwikkelingen en technologische innovaties. Nadat we de schroom van ons hadden afgeschud, ontstond een opvallende openheid en nu praten we over alles. In 2016 hebben we zelfs gekeken naar gezamenlijke inkoop- en transportmogelijkheden, samenwerking op het gebied van personeelszaken en afvalverwerking. Daaraan zie je dat het vertrouwen groot is. En dat moet zo zijn, want je kijkt letterlijk en figuurlijk bij elkaar in de keuken. Iets wat 20 jaar geleden misschien ondenkbaar was. Maar in deze tijden van transparantie, past het prima en stelt iedereen zich enorm positief op.’’

Volgens Kocken ligt de grondslag voor dat vertrouwen in de opzet van de club. De leden zijn altijd eigenaar of mede-eigenaar van de onderneming. ,,Daarmee borgen we de continuïteit. Want binnen zo’n club ben je niet gebaat bij een soort duiventil waar leden komen en gaan. Je wilt zekerheid in het contact en die is het grootste als je met eigenaren zit. Verder werken we op basis van exclusiviteit, dus van elke type bedrijf is er maar één. We zijn nu met z’n twaalven en dat kan wat ons betreft nog groeien naar zo’n 20 leden.’’

Trends De ondernemers van de Food Club Noord-Holland zijn met hun bedrijven gezamenlijk goed voor bijna 1.500 arbeidsplaatsen in de regio. Het zijn alle grote of vooraanstaande bedrijven in de foodsector die de markt op de voet volgen. En die markt is volop in beweging. ,,Zeker’’, beaamt Kocken. ,,De markt wil namelijk een ambachtelijk, natuurlijk en eerlijk product, maar vraagt wel aan ons om dat sneller en met minder mensen te produceren. Dat klinkt paradoxaal, maar is wel wat er aan ons wordt gevraagd. Dat betekent dat we op zoek moeten naar een balans tussen massa en puur en daarnaast alles moeten doen om slimmer en beter te produceren. Een van onze clubleden die daar erg mee bezig is, is Brood- en Banketbakkerij Braas. Een geweldig bedrijf waar 24/7 een enorme hoeveelheid brood wordt gemaakt. Maar het knappe is, dat dit wel op een ambachtelijke en eerlijke wijze wordt geproduceerd. Het is zeer interessant om daar met elkaar over te praten en elkaars kennis te delen. Want ieder lid van deze club heeft een geweldige drive en passie voor het product en de productie. Dat is het leuke van onze bedrijven. We maken mooie producten en kunnen daar samen stappen in maken. Dat uit zich in een extreme leergierigheid en het grif delen van kennis en innovatie.’’

Verder merkt Kocken op dat we anders gaan eten. ,,De horeca doet steeds meer met kleine snackmomenten en sharing dining. Ook bij de particulier thuis zijn meer eetmomenten. Het traditioneel drie keer per dag eten wordt losgelaten en er zijn meerdere eetmomenten per dag. Daar wil je als producent op inspelen en het is mooi om die ontwikkeling met elkaar te volgen.’’

Sexy Een ander gespreksonderwerp binnen de club is om de foodsector weer sexy te maken. Waar vanwege verregaande automatisering en robotisering steeds minder ‘handjes’ nodig zijn aan de productielijnen, ontstaat er juist de vraag naar ander personeel. ,,Maar op de een of andere manier bestaat er buiten onze branche nog een wat verouderd beeld van het werken in de foodsector. Dat merken we eveneens binnen het opleidingsveld en dat bemoeilijkt de werving van jonge mensen’’, vervolgt Kocken. ,,De sector heeft zeker nog wel ‘handjes’ nodig al wordt er natuurlijk veel geautomatiseerd en daarmee zie je een nieuwe vraag ontstaan naar operators en technische mensen die het machinepark op de rails houden. We moeten hier actief mee aan de slag om vraag en aanbod van personeel beter te sturen en tevens te zorgen voor een modern en realistisch beeld van het werken in de foodsector. Een van onze leden, Michel van Wijngaarden van de Zaanse Mayonaise, heeft een samenwerking gecreëerd tussen de levensmiddelenproducenten, opleiding en scholing. De vraag vanuit het bedrijfsleven is leidend, zodat de opleiding levert wat wij nodig hebben. Dat zijn goede ontwikkelingen.’’

Fascinatie Als je hier namens de Food Club zou kunnen aangeven waarom deze sector nu zo bijzonder is om in te werken, wat zou je dan naar voren brengen? ,,Mijn fascinatie. Het is namelijk fantastisch om iets te maken waar mensen van genieten. Als ik ergens een van mijn producten terugzie of ik krijg een dessert voorgeschoteld waar mijn product in is verwerkt, dan word ik daar blij van. Ik vind het echt mooi om iets te produceren en te verbeteren en daar met een team aan te werken. En dat is precies wat we met elkaar in de Food Club delen.’’

Foto: Media Support Alkmaar

Met een symbolische druk op de knop werd op maandag 30 oktober officieel het voorstel van Noord-Holland Noord voor een Regio Deal met het Rijk ingediend.
Regiodeal levert miljoenen op voor Noord-Holland Noord Nieuws 12 feb, 11:00
Hoe houden we de stad bereikbaar? De gemeente vraag inwoners en bedrijven om mee te denken.
Hoe houden we de stad bereikbaar? Nieuws 5 feb, 15:33
Han Kirchhoff (rechts) is de nieuwe voorzitter van de juniorkamer en volgt Lars Cramer op.
Wisseling van de wacht: JCI Alkmaar heeft nieuwe voorzitter Nieuws 1 feb, 14:38
Afbeelding
Eén brok energie op Hallo 2024! Nieuws 9 jan 2024, 16:45
Afbeelding
Hallo 2024! in beeld FOTO'S 9 jan 2024, 14:22
Afbeelding
Dijk en Waard On Stage mooie kans voor lokale bedrijven Nieuws 19 dec 2023, 10:48
Afbeelding
Glanzende carrière bij Alcmaria Schoonmaakbedrijf Nieuws 19 dec 2023, 10:44
Afbeelding
Van watertoren naar een kantoor vol techniek en charme voor CLAFIS Ingenieus Nieuws 19 dec 2023, 10:34
Afbeelding
'Verbeteringen aan de Alkmaarse ringweg zijn nodig om in de toekomst nog van A naar B te kunnen' Nieuws 19 dec 2023, 10:28
Afbeelding
VLIEG Bedrijfsmakelaars: “Mensenkennis is belangrijk in dit vak". Nieuws 19 dec 2023, 10:14
Afbeelding
BlockzApps ontwikkelt nieuw content management systeem. Nieuws 19 dec 2023, 09:58
Afbeelding
Sluit je aan bij de no-nonsense autoverhuurder van Nederland Nieuws 19 dec 2023, 09:56
Afbeelding
Dekkerautogroep: Na sleuteloverdracht direct aan het werk Nieuws 19 dec 2023, 09:44

Lees nu de laatste editie van jouw lokale Nieuwsblad

Meest gelezen