Logo regioalkmaarmagazine.nl

De stille en zachte paleisrevolutie bij VLIEG

  Nieuws

Wie aan de VLIEG Advies Groep denkt, denkt in eerste instantie aan haar grondlegger en naamdrager, Henk van Hylckama Vlieg. En dat is niet vreemd als je bedenkt dat hij zo’n 40 jaar lang het gezicht van de zaak was en het bedrijf succesvol heeft geleid, in goede en minder goede tijden. Maar wie heeft opgelet, moet hebben gezien dat er inmiddels een stille en vooral zachte paleisrevolutie heeft plaatsgevonden aan de Robijnstraat in Alkmaar. Tijd dus om eens poolshoogte te nemen.

Er is inderdaad weinig ruchtbaarheid aan gegeven, maar toch is het alweer vijf jaar geleden dat Alex Zörner de directiezetel van Henk Vlieg heeft overgenomen. Al doet de naam het niet vermoeden, er is wel degelijk een familieband. Alex is namelijk de stiefzoon van Henk. Die zag zijn talenten en vroeg Alex, toen hij nog op de universiteit zat, naar zijn toekomstplannen. ,,Ik vertelde hem dat ik of bij een multinational wilde gaan werken of, het liefste, een eigen bedrijf wilde starten’’, herinnert Alex zich. ,,Maar Henk had andere plannen en zag een toekomst voor mij weggelegd in het bedrijf, maar hij had wel een aantal randvoorwaarden: zo moest ik eerst mijn studie economie afronden, onder aan de ladder in het bedrijf beginnen en daarna volledig vakbekwaam worden in een van onze disciplines.”

En zo verliep het. Alex maakte zijn studie af, ging de opleiding makelaardij volgen, liep een jaar stage bij Meeus in Breda en ging vervolgens achter de balie zitten van het eigen kantoor in Zaandam. ,,Dat was wel even wennen hoor na al die jaren studeren en dan achter de balie’’, lacht Alex. Vandaaruit ben ik op een natuurlijke wijze doorgestroomd binnen de VLIEG-organisatie. Eerst als kandidaat makelaar, daarna vestigingsmanager, daarna rayonmanager en toen directielid van de holding. Dat was midden in de crisis dus combineerde ik de directietaken met het makelen, ‘hands on’ zeg maar.  ,,Mijn vaktest om Register Makelaar Taxateur te worden heb ik in Amsterdam afgelegd. Diep in mijn hart vind ik dat nog steeds de mooiste stad om te makelen. De verscheidenheid aan vastgoed en mensen is enorm.” In 2013 nam Alex het stokje als Algemeen Directeur van Henk over. ,,De combinatie van makelen en managen is goed te doen, ook al zitten er vaak 70 uur in mijn werkweek. Omdat een deel van mijn werk mijn hobby is en dan vooral als het gaat om het contact met mensen, in de breedste zin van het woord, dat geeft juist energie.  Ik vind alle facetten boeiend en houd van de werkvloer. Ik ga graag bij onze kantoren langs om voeling te houden met de praktijk.‘’ En de rol van Henk? ,,Hij heeft een vrije rol, een soort commissaris, maar bovenal is hij een zeer prettige, ervaren en betrokken sparringpartner.’’

Kracht Met een nieuwe man aan het roer zou je verwachten dat het bedrijf tevens een ander koers vaart. De wereld verandert immers in ijltempo. Hoe nadrukkelijk klinkt zijn visie op dit moment door binnen VLIEG? ,,Aan de opzet van ons bedrijf veranderen we niks. We behouden ons sterke netwerk van kantoren en het werkgebied blijft Noord-Holland en Lelystad. Mijn prioriteit is het bedrijf goed te managen en te zorgen voor continuïteit. Wij zijn een gezond familiebedrijf met een sterk merk. Onze mensen maken dat merk, dus de clubliefde moet groot zijn. Het VLIEG-gevoel is gebaseerd op het samen doen. Daarom ben ik een directeur die vooral een meewerkend voorman is met een sterke betrokkenheid bij de teams op de kantoren. Verder zie ik het als mijn taak om nog duidelijker de meerwaarde van VLIEG als geheel te laten zien. En dan bedoel ik de meerwaarde die zit in het netwerk van kantoren, de kennis en kunde van het personeel en het brede pakket van diensten dat mensen bij VLIEG onder een dak aantreffen. Dat is en blijft onze grote kracht. De markt is met de online hypotheek-en verzekeringsvertrekkers en online-makelaars steeds transparanter geworden. Klanten willen betalen voor expertise en service, maar dan moet je wel duidelijk maken wat die meerwaarde is. Daarom moeten we onze meerwaarde nog beter laten zien. Dat begint met het doeltreffend delen van onze expertise binnen het bedrijf en klanten daarvan te laten profiteren. Als je mij dus vraagt naar mijn visie, dan gaat het erom dat we ons op dat vlak nog krachtiger profileren.’’

Beeldmerk In de afgelopen periode heeft Alex Zörner meermalen gedacht om het zo bekende beeldmerk van VLIEG aan te passen. ,,Ons logo is krachtig en zeer herkenbaar, maar de nieuwe generatie klanten in bijvoorbeeld  Haarlem en Amsterdam kennen ons nog niet en denken dat we een soort reisbureau zijn. Daar is nog werk te doen en we zijn hier druk mee bezig. Zo ziet de markt vaker in ons logo de discipline terugkomen en hebben wij recentelijk aan ons logo de pay off ‘voor uw gemak alles on één dak’ toegevoegd. Mijn kantoorleiders krijgen een hoge mate van autonomie, zij zijn immers de experts van hun eigen regio. Het verhaal dat ze vertellen moet natuurlijk wel gestoeld zijn op dat totaalpakket. Daar moeten we constant mee bezig zijn, want dat zijn wij. Dat is ons DNA. VLIEG is er voor het gemak van de klant. In de regio Alkmaar staan we hoog aangeschreven. In de regio Alkmaar, Heerhugowaard, Bergen zijn we, op basis van aantallen verkoop van bestaande bouw en nieuwbouw de grootste speler. Als NVM nieuwbouwspecialist worden wij vaak ingezet als projectmakelaar door kleine en grote projectontwikkelaars zoals HSB, Volker Wessels, Vaste Steen, BPD en Timpaan. Voor Bot Bouw verkochten wij onlangs in Alkmaar de Hollandse Tuin met 64 grondgebonden woningen en voor HSB de Limmer Linten. VLIEG is voor aannemers en ontwikkelaars een gesprekspartner en ons netwerk en de spreiding van kantoren werkt daar aan mee. Dus wat het aanpassen van het beeldmerk betreft hink je op twee gedachten. We hebben er daarom voor gekozen om een aantal zaken te moderniseren, zoals onze website, maar het logo voorlopig ongemoeid te laten.’’

Openheid Verbeteren en sterker maken wat je hebt en altijd richting de klant denken. Dat is het adagium van Alex als directeur en manager van VLIEG ,,De kern van ons bestaan is goed werk te leveren en daardoor loyaliteit te kweken bij onze klanten. Daar ben je 24/7 mee bezig. Ik heb de afgelopen crisis meegemaakt, dan weet je hoe belangrijk klantenbinding is. Maar ook openheid. De kaarten dichtbij de borst houden is van vroeger. Dat werkt niet meer. Openheid is de toekomst. Dat is niet alleen een boodschap die ik intern predik, maar eveneens buiten onze organisatie richting collega’s uitspreek. Samenwerken is veel beter en maakt je sterker. Kwaliteit bij kwaliteit. Kom op de koffie in plaats van elkaar de tent uit te vechten.’’

De eerste vijf jaar als algemeen directeur liggen nu achter hem en daarin heeft Alex Zörner duidelijk gekozen voor geleidelijke verandering. En dat is een juiste keuze, vindt hij. ,,Deze organisatie optimaliseren in haar huidige setting dat is het doel. Dat kost wel iets meer tijd, maar dat doet recht aan wat en wie we zijn. Hoe VLIEG er over 10 jaar uitziet? Dan heb je nog steeds de winkels van VLIEG in ons werkgebied met een centrale aansturing vanuit Alkmaar, maar er zal een nog grotere nadruk liggen op online. Daar ga je het winnen. Toch kijk ik strategisch niet verder dan vijf jaar vooruit, omdat de wereld daarvoor te snel verandert. Dikwijls vragen mensen aan mij ‘heeft de intermediair nog bestaansrecht? Ik denk van wel, zeker als het gaat om complexe en impactvolle zaken en diensten. De meerwaarde van de persoonlijke touch zal nooit verdwijnen. Daarom is het voor ons zaak om zowel online en offline in het zicht te blijven, onze meerwaarde duidelijk te maken en top of mind te zijn.’’

Kader:

De VLIEG Advies Groep is een allround dienstverlener die adviseert en bemiddelt op het gebied van verzekeringen, hypotheken, koop en verkoop, huur en verhuur, consultancy en taxaties van particuliere woningen en commercieel vastgoed. De organisatie telt thans 10 kantoren en 70 medewerkers. www.vlieg.nl

Afbeelding
Meer berichten