2019 wordt het jaar van data
Ondernemers zet jullie schrap, want de zwaarste weken van het jaar zijn in aantocht. De laatste energie wordt er uitgeperst, terwijl je na zo’n pittig jaar best wel met je tong op de schoenen loopt en in gedachten al uitgeteld onder de kerstboom ligt. Bovendien moet je ook nog eens overal acte de présence geven tijdens de talloze goedbedoelde en supergezellige kerstborrels en ludieke jaarafsluitingen.
Nog even de schouders eronder en dan mag iedereen heerlijk uitzakken tijdens de feestdagen om vervolgens weer fris en fruitig in het nieuwe jaar de draad weer op te pakken tijdens de nieuwjaarsreceptie Hallo2019! Dat is hèt netwerkevent van Noord-Holland, traditiegetrouw gehouden in ons aller AFAS-stadion. De teller staat dan gewoon weer op nul en alle registers moeten wagenwijd worden opengezet om de uiteraard naar boven bijgestelde targets te realiseren. Wat is ondernemen toch een zwaar beroep…
Maar ook spannend en uitdagend! Want wat gebeurt er op dit moment ongelooflijk veel om ons heen. Als we even knipperen met onze ogen, dan liggen er alweer tal van nieuwe kansen voor het oprapen. Dat komt allemaal door de verregaande digitalisering van onze maatschappij. Online business heeft een nieuwe economie veroorzaakt. Bedrijven en beroepen waar we 20 jaar geleden nog nimmer van hadden gehoord, voeren tegenwoordig de boventoon. Lucratief? Dat zeker! In de afgelopen Quote-500 steeg het aantal ondernemers dat hun miljoenen had verdiend met ‘enen en nullen’ explosief.
In dit laatste Regio Alkmaar Magazine richten we onze blik op een sterk opkomend onderdeel van die nieuwe economie: big data genaamd. Want volgens insiders is dat het nieuwe goud. We laten tegenwoordig als individu, als gevolg van onze online activiteiten, een enorme digitale footprint achter. Al die informatie is, eenmaal geordend en geanalyseerd, gewild voer voor marketeers, onderzoekers en bedrijven die daar munt uit kunnen slaan of willen innoveren. Rond dit fenomeen is een nieuw onderzoeksveld ontstaan, data science genaamd. Alkmaar heeft met het platform Data Science Alkmaar in De TelefoonCentrale een prachtige aanlegsteiger voor jong studietalent gecreëerd. Daarmee heeft onze regio de achtervolging ingezet op de regio Amsterdam en dat is van cruciaal volgens een van de initiatiefnemers, de Alkmaarder Frans Feldberg. Hij praat ons hierover bij in het openingsverhaal. Wat data concreet voor een organisatie of bedrijf kunnen betekenen, wordt getoond aan de hand van vier business cases. Voetbalclub AZ, RAVO Benelux, Breinstein/Trainee.nl en CatchYourTalent vertellen hun ervaringen en bevindingen.
Zo bieden we met de vierde editie van ons Regio Alkmaar Magazine - nog steeds het enige business-to-business magazine van onze regio - weer voldoende stof tot nadenken. Jullie hebben daar straks vast wel wat tijd als de accu weer wordt opgeladen tijdens het komende kerstreces. Ik wens u namens en het voltallige team van jubilaris en uitgever Rodi Media en mijzelf bijzonder fijne feestdagen toe en een gezond en innovatief 2019.