Logo regioalkmaarmagazine.nl

Geheim Hijman zit in de vezels

  Nieuws

Wie denk tdat schoonmaken misschien wel het meest traditionele werk is dat er bestaat,heeft het mis. Ook daar werken producenten en de schoonmakers nauw samen in deontwikkeling van nieuwe producten en methodes. Zoals Hijman Schoonmaakartikelenen AlcmariA Schoonmaakbedrijf. De eerste ontwikkelde een nieuwe methode omtrappenhuizen te reinigen, AlcmariA gebruikt dat. Alles om de klant een zoschoon mogelijke leefomgeving te bezorgen. Beide doen ze hier hun verhaal.

Geheim Hijman zit in de vezels

De vanzelfsprekende humor tussen Vincent Schouten en Roland Wink is veelzeggend. De directeuren van AlcmariA Schoonmaakbedrijf en Hijman Schoonmaakartikelen kennen elkaar al een tijdje.

,,De bedrijven werken al dertig jaar samen’’, vertelt Roland Wink. ,,De vader van Vincent werd destijds bij het opstarten wat geholpen door de vader van onze huidige eigenaar en dat heeft een solidariteit naar elkaar toe gekweekt die tot op de dag van vandaag duurt. We hebben een zakelijke betrekking, maar daarachter zit zeker een diepere band.’’

Hijman is een groothandel in reinigingsproducten en reinigingsmachines, gevestigd in Amsterdam en al meer dan 110 jaar oud. ,,Bij ons kun je terecht van afwasborstel tot schrobmachine van dertig mille en alles wat er tussenin zit. Er wordt weleens gezegd ‘Als Hijman het niet heeft, heeft niemand het’. Die filosofie willen we nog steeds aanhangen.’’ Daarin gaat Hijman zelfs verder. ,,We willen dat de klant bij ons terecht kan voor alle producten. Ook bedrijfskleding, bedrukken daarvan. One-stop-shopping.’’

In dat proces kwam Hijman ook met een nieuwe oplossing voor de reiniging van trappenhuizen. ,,We hebben een bestaande methode opgepakt en verbeterd.’’ Die moet afrekenen met de traditionele reiniging van trappenhuizen. ,,Dat was vooral veel smijten met water, gebruik van de klassieke mop, emmers vol vies water en veel chemie. Dat gebeurt nog steeds, maar wij hebben nu een methodiek die vriendelijker is en effectiever.’’

Die werkt met een lagedrukpomp met vernevelaar en een speciale vlakmop. ,,Die laatste, dat is de sleutel’’, verzekert Wink. ,,Daarbij maken we gebruik van speciale vezels in een samenstelling die we strikt geheim houden. Daar hebben we twee jaar aan gewerkt. De mop trekt enerzijds vuil uit de stenen en houdt anderzijds de chemie op tijd vast en laat die tijdig weer los. Na een aantal trappen moet de mop gewassen worden. Werken met nieuwe en schone mop is essentieel.’’

Hijman ontwikkelde ook een doeltreffende werkmethode. ,,We hebben een riem bedacht waarbij je schone moppen kunt meenemen, de vieze in een soort tas kunt stoppen en eventueel ook een sprayflacon en microvezeldoekje kunt meenemen.’’

De achterliggende gedachte is eenvoudig. De methode is besparend, het werk wordt makkelijker en het resultaat is een stuk beter. Wink: ,,Iedereen denkt dat zo’n trap met de traditionele methode schoon genoeg wordt. Tot wij een demonstratie geven met onze mop. Na twee, drie trappen is die mop zwart. Dan is het klaar. De klant ziet dan ook dat het niet schoon was, en is meteen overtuigd.’’

Enthousiast vanaf de eerste dag

AlcmariA Schoonmaakbedrijf gebruikt het systeem van Hijman nu iets meer dan een jaar. Het zijn daar vooral de mannen uit de praktijk die de doorslag hebben gegeven. ,,Wij hebben onze directeur echt moeten overtuigen’’, vertellen de schoonmakers Willy Andriol en Melvin Postma.

Directeur Vincent Schouten was in dat opzicht nog even een man van de oude stempel, geloofde in de methodes waarmee hij is opgegroeid. ,,Ik hoor soms ook tot die mensen die een systeem moeilijk uit hun hoofd krijgen’’, erkent Schouten.

Maar Willy Andriol (57) en Melvin Postma (23) zorgden voor nieuwe inzichten. ,,Wij zijn de testers van AlcmariA’’, vertelt Andriol. ,,Onze bevindingen koppelen we terug naar Vincent en samen bekijken we dan of een product of methode binnen AlcmariA gebruikt kan worden.’’

Over de mop van Hijman waren Andriol en Postma het snel eens. ,,Vanaf de eerste dag zijn we enthousiast’’, stelt Postma. ,,Het resultaat was zoveel beter dan met de traditionele methode dat wij meteen afscheid hebben genomen van de traditionele mop. Die wordt sindsdien binnen AlcmariA niet meer gebruikt.’’

De twee kunnen feilloos aangeven waar de nieuwe mop een verbetering is. Andriol: ,,Met de oude moppen kregen we de voegen niet schoon, konden we niet goed in de hoeken komen. Wel met deze nieuwe. En nu zie je ook dat de zeep uit de voegen weg is, dat de hoekjes schoon zijn. En de vloeren zijn veel gladder om te vegen, dat is ook nog een bijkomend voordeel. Het werkt bovendien niet alleen op trappen, we weten inmiddels ook hoe we tegelwanden op die manier moeten reinigen. Daarnaast is het werk nu fysiek minder zwaar.’’

Andriol en Postma zijn ook de mannen die te maken krijgen met de reacties van de klanten. Die zijn in eerste instantie vooral verbaasd. ,,Ze zien het verschil zelf ook’’, vertelt Postma. ,,Maar soms vraagt iemand ook of er nog wel gemopt wordt. Het is namelijk een redelijk droog systeem. Natte vloeren kom je niet meer tegen. Dan leggen we het uit, vertellen we hoe de mop werkt en dat we alles doen om te zorgen dat de klant een prettige en schone leefomgeving heeft.’’

Andriol vult hem aan: ,,De oude mop neemt relatief weinig vuil op, versmeert het vuil eigenlijk alleen maar. Door de samenstelling van de vezels, door de open structuur neemt de nieuwe mop het vuil op. Ik zeg nu ook wel eens tegen mensen dat we het vuil meenemen. We laten echt niets meer achter.’’

Het vernevelen van de reiniger vooraf aan het werk met de mop doet ook wonderen, vindt Andriol. ,,Je moet de reiniger daarna even een paar minuten laten inwerken en als je er daarna met de mop overheen gaat, verdwijnt het vuil echt als sneeuw voor de zon.’’ Ze zagen de afgelopen maanden hoe de trappenhuizen met de week schoner werden. ,,Bijkomend voordeel daarvan is dat mensen ook minder snel geneigd zijn zelf rommel te laten slingeren in een schone omgeving.’’

Grappig is wel dat de reiniger aanvankelijk geurloos was. Andriol en Postma merkten dat juist dat een aspect was dat vragen opriep. ,,Mensen ruiken niks en dan hebben ze al snel het idee dat er niets gebeurt. De geur van bleek of van een citroentje roept meteen associaties op met ‘schoon’. Daarom heeft Hijman speciaal voor AlcmariA een reiniger met een geurtje ontwikkeld. Nu ruikt het in de trappenhuizen naar mint, en daar reageren de klanten meteen positief op.’’

Afbeelding
Meer berichten