Create en Rabobank: vertrouwen en bevlogenheid
Martijn Apeldoorn ziet kansen. Op zijn 18e begon hij vanuit zijn ouderlijk huis met een bedrijf om seniorencomputerhulp te bieden. Binnen twee jaar had hij zijn eigen fullserviceinternetbedrijf. Inmiddels is hij 24 en directeur/eigenaar van hetsnelgroeiende Create, datcreatieve en innovatieve online applicaties ontwikkelt. Rabobank ondersteuntMartijn financieel bij zijn grote ambities.
Kort terug naar hoe het begon in 2012. Martijn Apeldoorn, dan 18, runt vanaf een zolderkamer in Heiloo zijn bedrijf in computerhulp voor senioren. Als hij zijn eigen website op wil zetten, komt hij tot de conclusie dat er geen fullservice internetbedrijf bestaat dat hem van alle gemakken kan voorzien. Zo wordt het idee voor zijn tweede bedrijf, Specialist in Websites (SiW) geboren. ,,Een fullservice concept, waarbij allemaal verschillende specialisten het complete online pakket verzorgen voor ondernemers’’, vertelt Martijn. Vanuit SiW ontstond anderhalf jaar geleden Create. Martijn: ,,We begonnen bij SiW ook software te ontwikkelen voor klanten. De vraag daarnaar bleef groeien, en we werden er steeds beter in, dus we besloten het beestje een naam te geven: Create.’’
Onderscheidend in de markt
Create & SiW hebben inmiddels 50 mensen in dienst, die innovatieve software-oplossingen ontwikkelen. Martijn: ,,Denk bijvoorbeeld aan een systeem voor de kinderopvang met daarin niet alleen de personeelsplanning, maar ook de administratie, de managementinformatie en de kindplanning. Dat bestond nog niet. Dit soort applicaties hebben we inmiddels zo vaak gemaakt, dat we er heel goed in zijn geworden. We onderscheiden onszelf hiermee in de markt. De applicaties ontwikkelen we in opdracht van bedrijven, maar een halfjaar geleden ontstond bij Create de ambitie om ook - los van opdrachtgevers - eigen applicaties te gaan ontwikkelen en die op de markt te brengen. Bijvoorbeeld een stage-vacaturebank voor scholen, bedrijven en studenten. Het idee daarvoor ontstond toen ik binnen korte tijd door vier verschillende opdrachtgevers voor nagenoeg dezelfde opdracht werd benaderd. Ze wilden allemaal een stagebank. Dan kun je voor elke opdrachtgever een eigen app ontwikkelen, maar je kunt ook groter denken en een applicatie bouwen waar alle scholen, bedrijven en studenten gebruik van kunnen maken, zodat je als school en als student kunt putten uit een compleet netwerk van bedrijven om de meest passende stage te vinden.’’
Taal van je personeel
Je eigen applicaties ontwikkelen, los van opdrachtgevers, betekent stevig investeren in (personeels)uitbreiding. Daarvoor had Create geld nodig. Precies op dat moment kwam Martijn in contact met Arnoud Schoorl, accountmanager Grootzakelijk van de Rabobank. Arnoud: ,,Martijns groeiprognose voor de financiering was er een waarvan ieder weldenkend mens zegt: dat kan helemaal niet. Maar ik keek naar zijn groeicurve van de afgelopen jaren en die is gigantisch. Van een zolderkamer groeide hij in drie jaar naar dit enorme pand, met dito personeel en vaste lasten. Hij wilde een financiering die zou helpen bij het realiseren van zijn ambitie, maar die wel fors was ten opzichte van zijn huidige bedrijfsomvang. Ik heb goed naar hem geluisterd en gekeken naar hoe hij acteert op de markt. Key in deze markt is: spreek je de taal van je personeel? Er is een groot capaciteitsgebrek in de IT-sector, dus de winnaars zijn de mensen die personeel aan zich weten te binden. Ik zie dat Martijn dat heel goed doet, dus daar heb ik een goed gevoel bij. Hij maakt originele keuzes en denkt anders, groter dan anderen en dat spreekt me erg aan. Ik krijg er veel energie van! Hij heeft zoveel enthousiasme en weet een familiegevoel te creëren bij Create. Dus ik ben ervoor gegaan en heb mijn nek voor hem uitgestoken bij de bank.’’
Martijn: ,,Tijdens het gesprek met Arnoud had ik meteen een goed gevoel. Binnen een paar weken lag er een goed voorstel en mijn keuze was snel gemaakt. Ik heb met meerdere partijen gesproken, maar het belangrijkste bij een langetermijnrelatie zoals die tussen Create en Rabobank, is toch dat vertrouwen. Dat liet de Rabobank meteen zien. Er waren best wat losse eindjes en risico’s voor de bank, maar Arnoud had het vertrouwen dat het goed zou komen. De start was gewoon goed.’’
Mystery Friday
Een van de originele keuzes waar Arnoud het over heeft is Mystery Friday. Elke twee weken wordt al het personeel van Create getrakteerd op een event. Je mag meedoen, maar het hoeft niet. De ene keer is het een lezing, de andere keer is het vrijwilligerswerk, of iets ludieks, zoals een pokertoernooi op het voor de gelegenheid compleet omgeturnde Create-kantoor. Van tevoren weet (bijna) niemand wat er op het programma staat. Op de Facebookpagina van Create zijn filmpjes van Mystery Fridays te zien. Het plezier en de bevlogenheid spatten er vanaf. Martijn: ,,Om nieuw personeel te werven kan ik veel geld in recruitment stoppen, maar ik ga liever leuke dingen doen met het personeel en laat dat zien aan de buitenwereld. Zo hebben de mensen die bij Create werken een leuke tijd, werken we aan het teamgevoel en zorg ik tegelijk voor het juiste imago, waardoor ik de goede nieuwe mensen aantrek. Op onze Facebookpagina kan iedereen zien hoe de sfeer bij ons is.’’ Arnoud: ,,Hij zégt niet dat hij een leuk bedrijf heeft, hij laat het zien, en doet het team er ook nog eens een groot plezier mee. Dat is toch geweldig!’’