Logo regioalkmaarmagazine.nl

Meer aandacht voor verpakkingen uit hernieuwbare grondstoffen

  Nieuws

Nic. Oud verzendt duurzaam met biofolie

Op de deurmat vallen tegenwoordig aardig wat brochures, tijdschriften en folders; verpakt in een keurig doorzichtig folie. Bij elkaar vormen al die folies een flinke berg in de plastic afvalbak. Dat kan anders weten ze bij Nic. Oud. De Noord-Hollandse print-, en drukwerkverspreider verpakt en verzendt in diverse varianten biofolie. Afbreekbaar en milieuvriendelijk.

Precies veertig jaar bestaat Nic. Oud dit jaar. In die tijd is het bedrijf uitgegroeid van distributeur van reisgidsen tot de grootste speler van dit land op het gebied van direct mail. Geen reden om achterover te leunen, stelt financieel directeur Maurice Gelissen. ,,Er zijn volop ontwikkelingen in ons vakgebied. Daar zijn we continu mee bezig.’’

Biofolie vormt één van de duurzame vernieuwing bij Nic. Oud. Niet dat het Heerhugowaardse bedrijf zelf folies produceert, maar Nic. Oud gebruikt die biofolie wel voor één van de belangrijkste werkzaamheden: het sealen van geadresseerde zendingen. ,,Daar krijgen we veel vragen over van onze klanten’’, vertelt Gelissen.

,,Daarom hebben we een informatiemap ontwikkeld, om te laten zien wat biofolie inhoudt.’’

Deze presentatiemap bevat de drie soorten biofolie die Nic. Oud momenteel aanbiedt: uit mais vervaardigde PLA-folie, Suikerriet folie en de uit zetmeel opgebouwde Wenterra folie. De map wordt aangeboden bij klanten en potentiële klanten van Nic. Oud. Gelissen: ,,Klanten en bedrijven die milieubewuster willen versturen. Dit is een duurzaam product waar echter weinig mensen kennis van hebben. Op deze manier willen we ze laten zien wat er op dat gebied mogelijk is.’’

,,Op dit moment verpakken we in deze drie soorten biofolie’’, vult Amanda Smit van de afdeling Marketing & Communicatie aan. ,,Het grote voordeel daarvan is dat ze zijn geproduceerd uit hernieuwbare grondstoffen, en niet van aardolie. De plantaardige oorsprong van het materiaal zorgt voor een neutrale CO2 balans. Een aantal soorten biofolies is derhalve composteerbaar. Dat is ook te zien aan het keurmerk dat erop staat. De PLA-folie is een heel heldere, glossy, crispy folie gemaakt met als hoofdbestanddeel mais. De traditionele PE-folie is daarentegen gemaakt van een residu van aardolie. Bij Nic. Oud is geconstateerd dat veel bedrijven willen laten zien dat zij milieuvriendelijk opereren en duurzamer communiceren. Gelissen: ,,Standaard verpakken we veel in de papieren envelop en in de PE-folie, gemaakt van polyethyleen. Wij zien de trend dat mensen dat laatste minder graag willen, en voor hen is dit een goed alternatief.’’

De wens voor duurzamer verzenden komt ook van de ontvanger. ,,De klanten van onze klanten. De consument’’, stelt Gelissen. ,,Althans, zo analyseren onze klanten dat. Voor bedrijven is het ook een kwestie van imago. Een grote partij heeft zelfs een speciaal team in dienst dat zich bezighoudt met duurzame communicatie. Dat doen ze heel bewust. Ze maken ook de keuze wat extra te betalen voor zo’n uitgave.’’

Dat laatste is wel een aspect dat meespeelt in de belangstelling voor biofolie. ,,Het bestaat al jaren, maar wordt weinig toegepast omdat de prijs wat hoger is. Dat schrikt af’’, legt Gelissen uit. Maar dat prijsverschil valt juist erg mee, vervolgt hij. ,,Als je puur kijkt naar de prijs van de biofolie, dan is dat commercieel aantrekkelijk, maar lijkt dat prijstechnisch niet het geval te zijn. Of je vijftien euro betaalt voor duizend folies of dertig, dat scheelt wel. Maar als je het grote plaatje bekijkt, is het eigenlijk peanuts. Dan praten we echt over procenten.’’

Met het grote plaatje bedoelt Gelissen de volledige productie van een magazine of folder. Hij rekent even snel voor. ,,Als je een magazine formaat A4 met 28 pagina’s van honderd gram en een cover van 250 gram wilt laten verspreiden in een suikerrietfolie, dan is de prijs voor alleen het sealen zo’n dertien procent duurder. Maar als je de taart van de hele productie verdeelt, valt dat heel anders uit. Wij doen druk, voorbereiding en de portokosten. In het hele plaatje komen daar nog de journalist, fotografie en vormgeving bij. Op de kosten van de hele productie is dan de verpakking in suikerrietfolie ineens maar zo’n drie procent duurder. Een fractie dus.’’

Met de infomap met daarin de verschillende soorten biofolie brengt Nic. Oud het product onder de aandacht. ,,Op de site kan de infomap ook aangevraagd worden.’’ Maar er wordt ook geïnformeerd over de ontwikkelingen op gebied van duurzaamheid. ,,Uit onderzoek blijkt dat 48 procent van de Nederlanders het maatschappelijk duurzame aspect belangrijk vindt bij de aanschaf van producten en diensten. Daarnaast vindt 72 procent dat bedrijven een positieve bijdrage moeten leveren aan de maatschappij. Dit betekent dat bedrijven daarop moeten inspelen.’’

Maar er zijn bij Nic. Oud meer ontwikkelingen die een bijdrage leveren aan een duurzame samenleving. Gelissen noemt alleen al het bezorgen van reclamefolders. Ook dat is iets dat maatschappelijk behoorlijk onder druk staat. In Amsterdam zijn de regels aangescherpt. Waar je voorheen met een ‘nee’ moest aangeven géén folders te willen ontvangen, moet je nu juist met een ‘ja’ aangeven dat je die wél wilt hebben.

,,Nic. Oud is de mede ontwikkelaar van ‘Kies je folders’. Daarmee kan een consument zeggen dat hij niet het hele pakket wil ontvangen, maar wel de folders van bepaalde winkels’’, vertelt Gelissen. ,,Op de site kiesjefolders.nl kun je meteen een keuze maken uit het hele pakket. Wil je deze winter klussen in huis, dan kruis je Gamma, Praxis en Karwei aan. Die kunnen er dan in het voorjaar weer uit. Als je dan in de tuin aan de slag gaat, doe je de folder van het tuincentrum erbij. Je kunt via de app steeds het pakket veranderen. Dat ontvang je dan de week daarop al in de bus. Dat wordt per post bezorgd, geadresseerd in de bus. Dan ben je als retailer heel milieubewust bezig, en als consument ook.’’

Gelissen denkt zelfs dat het binnen afzienbare tijd nog verder gaat. ,,Er zijn constant ontwikkelingen. Nieuwe printmethodes, nieuwe markten. Steden als Haarlem en Tilburg zijn nu ook bezig. Die zien wat er in Amsterdam gebeurt en willen dat model kopiëren. Ze willen af van al die pakken papier. Ik denk dat het er uiteindelijk naartoe gaat dat je één krant maakt, specifiek voor die klant op dat adres. Helemaal toegespitst op de situatie. Als je weet wie er woont, wat de samenstelling van het gezin is, of ze een terras, balkon of tuintje hebben, dan kun je de aanbiedingen daar helemaal op afstemmen. Kiesjefolders.nl is daar de eerste stap in.’’

Afbeelding
Meer berichten