Stichting Hart van Noord-Holland maakt verdiepingsslag in identiteit van Alkmaar

ALKMAAR - De afgelopen maanden is Stichting Hart van Noord-Holland regio- en citymarketing gestart met een traject om de identiteit van Alkmaar te ‘herijken’. In nauwe samenwerking met de gemeente Alkmaar en diverse stakeholders bouwen zij verder aan het huidige Merkpaspoort. Want net als onze gemeente blijft ook het ‘merk’ Alkmaar in ontwikkeling. Marketingmanager Melanie Goudsblom en directeur Ger Welbers van Stichting Hart van Noord-Holland nemen ons mee in het bijzondere traject.
‘Samen op zoek naar het onderscheidend vermogen van stad en land’
Welbers duikt om te beginnen ruim tien jaar terug in de tijd. Hij start zijn verhaal in 2012; het jaar dat Alkmaar voor het eerst actief met citymarketing aan de slag ging. Destijds zijn ook de citymarketingpijlers van de stad vastgesteld: cultuurhistorie, sport, winkelen en centrum van Noord-Holland Noord. Vier jaar later kregen die pijlers een prominente plek in het zogeheten Merkpaspoort van Alkmaar, inclusief de bijbehorende merkwaarden ‘no-nonsense, verbindend, verrassend en vindingrijk’.
“De afgelopen jaren zijn we als stad en regio gegroeid - en hoe. Door de ontwikkelingen bij het Alkmaars Kanaal en de groei van Alkmaar verdient dit paspoort na zeven jaar een flinke update. Dat niet alleen; het huidige paspoort geeft aan wie we zijn als stad en inwoners, maar nog niet wie we willen zijn en hoe we daar willen komen. Er is behoefte aan een breder perspectief”, steekt Welbers van wal.
‘Aangeven waar Alkmaar voor staat’
Werk aan de winkel, dus. “We willen met dit project een duidelijke keuze maken en bepalen waar Alkmaar voor staat - nu, maar ook in de toekomst”, vult Goudsblom haar collega aan. “Daarom vragen we bewoners, ondernemers, talenten en stakeholders door middel van grondig onderzoek om hun ambities uit te spreken en te delen op welke terreinen Alkmaar zich volgens hen verder kan ontwikkelen en kan onderscheiden.”
“Een behoorlijke groep voor zo’n intensief participatietraject”, glimlacht Goudsblom. “Maar het is van groot belang dat dit samen gebeurt. Alleen dan kunnen de ambities voor citymarketing en de hernieuwde merkstrategie worden omarmd door de hele gemeente.”
Truus Weening, relatiemanager Hogeschool Inholland Alkmaar benadrukt het belang van het identiteitstraject voor het hoger onderwijs in de stad: “Studenten hebben heel veel mogelijkheden. Om talenten te trekken en aan je te blijven binden is het belangrijk dat zij weten waar je als stad voor staat. Maak je keuzes? Dan word je gekozen.”
De voorzitter van het Alkmaars Bolwerk, Björn Mulder, kan ook niet wachten: “Met je identiteit onderscheid je jezelf van anderen en kunnen mensen zien wie jij bent. Het gaat over verleden, heden en toekomst. Als iemand jouw naam weet, betekent dit niet dat diegene jou kent. Een duidelijke, gedragen identiteit vergroot de kans dat bijvoorbeeld winkelformules kiezen voor Alkmaar.”
Continue concurrentiestrijd
Goudsblom benadrukt waarom het zo hard nodig is om gezamenlijk tot een breed gedragen, uniforme identiteit voor Alkmaar te komen: “Steden en regio’s zijn altijd in concurrentiestrijd als het gaat om het aantrekken en behouden van de vier doelgroepen: bewoners, bezoekers, bedrijven en talenten. Wil je je als stad op de kaart zetten? Dan moet die positionering eenduidig plaatsvinden. Je kunt niet vandaag een Sportstad zijn, morgen een Havenstad en volgende week de Culinaire Hoofdstad van Nederland. Voor de doelgroepen is het verwarrend als deze positioneringen door elkaar worden gebruikt.”
Dat is volgens Welbers de afgelopen jaren wel gebeurd. “Er is een versnipperd en onduidelijk beeld van Alkmaar ontstaan. We vinden met elkaar alles belangrijk. Er moeten keuzes gemaakt worden. Wat zetten we in de etalage?”
De vibes van Eindhoven
Goudsblom: “Uiteraard gooien we het bestaande Merkpaspoort niet weg, maar scherpen we dat wat er al is verder aan.” Hart van Noord-Holland laat zich daarbij volop inspireren door andere landen en steden. “Een mooi voorbeeld van een Nederlandse gemeente die tien jaar geleden zeer succesvol een groots identiteitstraject heeft doorlopen, is Eindhoven. Uit onderzoek en analyse rolden de drie pijlers Techniek, Design en Kennis. Die merkpijlers vormen sindsdien de basis van de positionering van Eindhoven. In combinatie met hun beeldmerk - de bekende drie golven of vibes, die samen de letter E uitbeelden - wordt de identiteit door diverse partijen overal in de stad consequent toegepast.”
Zo ging Eindhoven in enkele jaren tijd van een stad met maar liefst 173 (echt waar!) identiteiten en een onsamenhangende positionering naar een collectieve samenwerking en een breed gedragen identiteit die een positieve energie creëert. “De scherpe keuze voor drie focusgebieden, de juiste doelgroepen en een goede positionering, waardoor Eindhoven een duidelijk imago heeft, leidt sindsdien tot economische welvaart én welzijn voor de hele regio. Talenten weten Eindhoven nu bijvoorbeeld goed te vinden. Dat willen wij voor Alkmaar ook”, stelt Goudsblom.
Het Alkmaar van de toekomst
En dus wordt er de komende maanden hard gewerkt aan een onderscheidend en eenduidig imago van Alkmaar. De schone taak om het herijkte ‘merk Alkmaar’ uit te dragen en te bewaken, is uiteindelijk aan Stichting Hart van Noord-Holland.
“Maar dat kunnen wij natuurlijk niet alleen”, besluit Welbers. “Positionering van een gebied gaat over het zoeken naar een gedeelde identiteit en overkoepelende strategie. Onze stakeholders en partners moeten de positionering willen gebruiken omdat zij erachter staan, de meerwaarde ervan inzien en het hen richting geeft als het gaat om investeringen en eigen marketing. Alleen dan slaagt het. Laten we samen bouwen aan het Alkmaar van de toekomst.”
Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom het identiteitstraject van Alkmaar? Abonneer je dan op de business-to-business nieuwsbrief van Stichting Hart van Noord-Holland door deze QR-code[1] te scannen.
