Logo regioalkmaarmagazine.nl
Jan Jong Fotografie Beeldproductie / Jan Jong

EK wielrennen zet Alkmaar en haar regio vol in de spotlights

  Ondernemen in Alkmaar

ALKMAAR - Met het organiseren van het EK wielrennen heeft Alkmaar een groot Europees topsportevenement te pakken waar de stad en regio enorm van kunnen profiteren. Bovendien staat Alkmaar daarmee begin augustus een week lang volop in de spotlights. 'De impact en spin-off zullen in vele opzichten groot zijn', verwacht wethouder Pieter Dijkman, die zich samen met burgemeester Piet Bruinooge hard heeft gemaakt om het evenement naar de stad te halen.
De Europese kampioenschappen wielrennen zijn wegwedstrijden en tijdritten die jaarlijks door de Union Européenne de Cyclisme (UEC) worden georganiseerd. De wedstrijden worden verreden met landenteams. Van 7 tot en met 11 augustus is Alkmaar en de regio even het trotse middelpunt van deze professionele wielerwedstrijd. Toppers uit heel Europa komen naar de Kaasstad om mee te doen aan het EK wielrennen 2019. Het is de vierde keer dat het EK wordt gehouden. Eerder waren het Franse Plumelec, het Deense Herning en Schotse Glasgow de gastheren. Nu vervult Alkmaar die rol.

,,Dit is een prachtig affiche, want het evenement past precies bij de maat en het karakter van Alkmaar en onze omgeving'', opent wethouder Pieter Dijkman. ,,We zijn nu eenmaal bijzonder fietsminded en kunnen het EK goed gebruiken om niet alleen de stad met al haar moois op de kaart zetten, maar ook het bewegen in algemene zin te promoten en te stimuleren. Dat laatste is daarmee het belangrijkste argument geweest om het EK naar Alkmaar te halen. Daarom gaan we, onder het motto 'Alkmaar Fietst', voorafgaand en na het evenement, tal van side events organiseren voor het publiek. We willen hiermee het positieve effect zo optimaal mogelijk benutten, jong en oud bij het evenement betrekken en fietsen tussen de oren krijgen. Verder willen we kijken of we de fietsinfrastructuur en- voorzieningen, zoals snelle fietsroutes en laadpunten, kunnen uitbreiden en verbeteren. Dus niet alleen louter het EK wielrennen organiseren, maar een langdurig effect sorteren op meerdere vlakken.'' 

Kans voor Alkmaar 
Aanvankelijk leek het erop dat Annecy de wedstrijd zou gaan organiseren, maar in september vorig jaar trok de stad aan de voet van de Franse Alpen zich plotseling terug. Dijkman: ,,Toen wij hoorden dat het evenement daardoor in Nederland werd aangeboden, zijn we er meteen op ingesprongen. Burgemeester Piet Bruinooge heeft goede contacten in de wielerwereld en al eerder ondernam hij een poging om de Giro naar Alkmaar te halen. Dat was een brug te ver. Dit evenement is echter wel haalbaar en realistisch, dus zijn we er als college vol voor gegaan. Mede vanwege het feit dat de fee, die je moet betalen om zo'n evenement te krijgen, fors naar beneden ging omdat we door de afzegging maar een korte organisatietijd hebben. Dat maakt het voor ons betaalbaarder en ligt het financiële risico een stuk lager. Alkmaar is een stoere stad en heeft lef gehad om dit te doen. Het is weliswaar een enorme uitdaging, maar alles is inmiddels goed in de steigers gezet en we vertrouwen er op dat het een succes gaat worden.'' 

Uitdagend parcours
Geen heuvels, vals plat of andere hoogteverschillen. Hoe gaat Alkmaar er toch een uitdagend parcours van maken? ,,Onze eerste verantwoordelijkheid is om er een verkeersveilige route van te maken. Dat betekent dat de routes vanuit de stad naar het oosten gaan, richting de Schermer. Daar hebben we geen last van spoorwegen en grote kruisingen. De sportieve uitdaging zit 'm enerzijds in de trajecten die door de stad lopen en anderzijds door de uitgestrekte polderwegen waar de wind vrij spel heeft.  We hebben er zo voor gezorgd dat het evenement zowel voor de stad als de regio aantrekkelijk is. Dus met een bochtige route door het hart van stad, zelfs door de Langestraat, en een vlakke en toch spannende route door de polder. Als bijzonderheid hebben we nog de Munnikenweg opgenomen in het parcours en daarmee is er zelf een heuse kasseienweg als extra uitdaging. Dat maakt het geheel meer dan spectaculair, zowel voor de renners als de toeschouwers. Alles zit erin, behalve klimmen.'' 
De start en finish van de wegwedstrijd zijn telkens op de Kanaalkade. De individuele tijdritten starten vanaf het Waagplein. ,,We doen het voor de sport, maar de citymarketing is net zo belangrijk. Dus een plaatje vanaf het Waagplein met op de achtergrond het Waaggebouw is natuurlijk het meest wensbare en gewilde decor.'' 

Regionale steun
Het grootste deel van het parcours gaat dus door de buitengebieden van Alkmaar en zo komt het wielerspektakel ook langs Heerhugowaard, Graft, De Rijp en Schermerhorn. Er is een breed draagvlak en de regiogemeenten dragen financieel hun steentje bij. Dijkman: ,,Het evenement leeft niet alleen in de stad, maar tevens bij de gemeenten om ons heen. En of de route nu wel of niet door je dorp loopt, iedereen kan hier van meeprofiteren. Daarom is men bereid mee te delen in de kosten van de organisatie. Verder krijgen we subsidies, zijn er fondsen waar we uit kunnen putten en doet ook de provincie een duit in het zakje'' 
De gemeente Alkmaar heeft zelf voor de organisatie bijna een miljoen euro beschikbaar gesteld. Een flinke investering. Op welke manier betaalt zich dat terug? Dijkman: ,,Het is een top-event waarmee we de stad en de regio op de kaart zetten. Bovendien geven we het fietsen een rol van betekenis. En dat is allemaal bedoeld om het een structureel effect te geven. Wij denken dat de economische impact daardoor groot zal zijn. Daarin worden we overigens gesteund door de resultaten van de voorgaande edities. Vele miljoenen kijkers zullen de stad aantrekkelijk vinden om te bezoeken. Dat is een lange termijneffect en dus moeilijk meetbaar. Maar er zijn drie economische scenario's die de effecten op de korte termijn weergegeven. En dan gaat het om het netto resultaat van wat mensen omzetten. Heel toepasselijk zijn die aangeduid in brons, zilver en goud. Komen er 100.000 bezoekers, brons, dan levert het netto 1,5 miljoen op. Bij 200.000 bezoekers, zilver, is dat 5,5 miljoen en bij 300.000 bezoekers ligt het op 9,6 miljoen. Het is geen exacte wetenschap, maar als we hier in de buurt uitkomen, zou dat natuurlijk geweldig zijn. En dat vertrouwen hebben we…''
 

Afbeelding
Meer berichten