Weer hoge rapportcijfers winkelcentra Broek op Langedijk
Inwoners van Langedijk hebben in 2018 iets minder besteed in het Winkelcentrum BroekerVeiling en de Woonboulevard Langedijk dan in 2016. Dat blijkt uit het Randstad Koopstromenonderzoek 2018, dat in opdracht van onder andere provincie Noord-Holland is gehouden. Het Koopstromenonderzoek geeft antwoord op vragen waar mensen hun dagelijkse en niet-dagelijkse boodschappen doen. De inwoners geven de winkelvoorzieningen opnieuw hoge rapportcijfers (respectievelijk een 7,9 en een 7,8).
Het Koopstromenonderzoek geeft antwoord op vragen als waar mensen hun dagelijkse boodschappen doen en waar ze hun kleding of nieuwe smartphone kopen. Doen ze dit in een gezellig centrum of kiezen ze juist voor het gemak van internet? Voor de gemeente Langedijk zijn het Winkelcentrum Broekerveiling en Woonboulevard Langedijk onder de loep genomen.
Minder dagelijkse artikelen
In winkelcentrum Broekerveiling is in 2018 in totaal 34,2 miljoen euro besteed. Uit het onderzoek blijkt echter dat bij de 'bestedingen per branche' het aandeel dagelijkse artikelen in Winkelcentrum Broekerveiling iets is afgenomen ten opzichte van 2016. In totaal werd in 2018 21,9 miljoen euro aan dagelijkse artikelen besteed in het winkelcentrum (was 22,6 miljoen), waarvan 18 miljoen door eigen inwoners. Andere branches groeien juist, zoals de branche 'Mode en Luxe' (van 7,7 naar 8,2 miljoen). Ook het totaalbedrag aan bestedingen in Woonboulevard Langedijk is afgenomen ten opzichte van 2016. Zowel Winkelcentrum BroekerVeiling als de Woonboulevard Langedijk scoren echter onverminderd hoog wat betreft de bereikbaarheid per auto, parkeermogelijkheden, netheid (schoonmaak/ onderhoud) en de veiligheid van het winkelgebied.
Kansen
Het algemene beeld dat uit het koopstromenonderzoek 2018 naar voren komt, is dat de eerder ingezette trend van online shoppen onverminderd doorzet. Kansen liggen met name bij de verkoop van luxegoederen en op het gebied van het verbeteren van 'sfeer' en 'beleving'. Bijna de helft (44%) van alle winkelende consumenten combineerde winkelen met een andere activiteit, zoals een bezoek aan de horeca. Voor meer informatie zie www.kso2018.nl.